recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Virker bas traps, eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Virker bas traps, eller?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Virker bas traps, eller?
    Sendt: 24-Februar-2013 kl. 07:57
Hejsa

En af mine audiovector står meget tættere på et hjørne, end den anden gør. Det giver en smule mere bas output, og havde gået lidt med tankerne om at lave en stor lang bas trap - for at afhjælpe.

Da jeg så vil læse lidt om det, støder jeg på dette link:

http://www.recordingreview.com/blog/recording-studio-construction-acoustics/why-your-bass-traps-dont-work/

Som jeg forstår det, så skal den være over 12" tyk for at komme ned og æde uønsket bas? Efter deres påstand, læser jeg det som, at et alm lag Rockwool ikke gør noget som helst.

Hvad er folks erfaringer, og hvordan har i evt bygget dem?

Mvh

Rasmus
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2013 kl. 08:32
Jeg har bygget mig et par bass traps / absorbere, til mit hifi rum, og det virker i den grad :-) kigger man på den beskedne udgift det koster at bygge dem , kontra det man vinder , hvis rummet i forvejen er akustisk dårligt, er det virkelig value for money :-) jeg bruger 100mm terræn bats på en træ ramme som er 45mm, så altså 145mm i alt.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2013 kl. 09:14
Lyder fornuftigt og også de erfaringer man har læst - altså at det virker. Har du link til en beskrivelse af din proces eller? ;)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2013 kl. 09:28
Jeg kan poste et par billeder senere :-) det dyreste er stoffet man finder.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2013 kl. 11:00
Det vil være ret lækkert hvis du gad det, det skal jo helst se godt ud, hvis jeg skal ha den bedre halvdel med på ideen ;)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2013 kl. 11:24
Prøv at smide et par havehynder bagved, så de dækker hjørnet. Det har jeg gjort, og det virker!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2013 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Det vil være ret lækkert hvis du gad det, det skal jo helst se godt ud, hvis jeg skal ha den bedre halvdel med på ideen ;)

Hej Rasmus

Her er et billede af mit hifi rum. Da det er et dedikeret rum, behøver jeg ikke at gå så meget op i WAF delen, som dig. Så du kan jo finde noget pænere stof, eller købe lærreds stof, og selv være kreativ med en pensel/maling :-)

En ting jeg har fundet ud af, er at man ikke må overdæmpe rummet som sagt, hvilket er nemt når mit rum ikke er større end det er. Derfor har jeg fjernet den midterste absorber plade igen, den fjernede simpelthen dybden/perspektivet i lydbilledet. Det er en balancegang, og det er langt fra sikkert du rammer rigtig første gang. Derfor forsøg dig lidt frem, når du får bygget, og vent med at bore huller i væggen til du er sikker

Redigeret af SilverLine - 24-Februar-2013 kl. 15:23
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2013 kl. 14:12
Tak for råd begge.

Silver har du sat en Tom ramme bagerst? Og bygget Rockwool på udenpå? Har læst nogle steder at det skulle give bedre resultat?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2013 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Tak for råd begge.

Silver har du sat en Tom ramme bagerst? Og bygget Rockwool på udenpå? Har læst nogle steder at det skulle give bedre resultat?

Ja det har jeg nemlig. Rammen jeg har bygget, er den der laver afstanden mellem væg og terrænt bats.

Kig lidt mere her
http://www.coot.dk/download/akustik/akustik-1.jpg
http://www.coot.dk/download/akustik/akustik-2.jpg
http://www.coot.dk/download/akustik/akustik-3.jpg

Husk det skal være de noget stivere terrænt bats, almindelig isolerings bats duer ikke, de er simpelthen for bløde til at kunne holde formen. Det er også vigtigt at man finde noget stof, som ikke er for tæt i det. Jeg erfarrede lidt, i min jagt på stof, at de typer med mest bomuld i, var de bedste. Man kan prøve at holde stoffet op til munden, og prøve at puste igennem det, der er meget forskel.

Hos det lokale byggemarked, kan terræn bats fås ned til 50mm tykkelse, jeg har så valgt 100mm, for at kunne dæmpe bedre og dybere. Men det fylder så også noget mere udaftil.

Redigeret af SilverLine - 25-Februar-2013 kl. 15:44
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2013 kl. 18:32
Tusind tak for indo silver! :) Kan være det skal være næste projekt at få prøvet... :) Det koster jo heller ikke ligefrem en bondegård... :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2013 kl. 19:40
Jeg fik mig en gevaldig "wauuu" opblevelse...... Det næste jeg vil prøve at lege med er diffussore.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 09:30
Ja, når familien er på højkant - så tror jeg at jeg vil forsøge mig med dette, jeg tror dog ikke jeg hopper på yderligere diffusere også ;)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu