Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
henriksommer
Guld medlem
Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
|
Emne: Vista 64bit fylder meget. kan man slette? Sendt: 14-Juli-2009 kl. 21:32 |
jeg syntes det er lidt vildt at selve windows folderen fylder 20.8 gb. da jeg installerede vista 64bit tænkte jeg at jeg ville lave en masse plads til den og programmer. så lavede en partition på 30 gb. men nu siger den hele tiden at der ikke er plads når jeg vil pakke en dvd fil ud (4.7 gb) har ca 3.9 gb ledigt på c drevet. og er jo ikke nok til at pakke ud på.
tænkte på om der var et program der kunne rydde op i filerne i windows og dermed frigøre plads? eller om der er en måde hvorpå man kan få winrar til at pakke ud på det drev man er på?
|
Philips 65" 754 Oled Panasonic 55" CX800E Nvidia Shield Android Tv
|
 |
Toebs
Bruger
Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
|
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 21:55 |
Hej henriksommer.
Guderne må vide (eller dem ved microsoft) hvorfor vista skal fylde så
H*elvedes meget.
Du kan godt få dit vista til at fylde 10GB eller lign. Det kræver dog en re-
installation og lidt viden om hvad du skal benytte din computer til.
Der er et gratis program som hedder vlite, med det kan du lave en ny
installationsdisk (ud fra din originale) hvor du fjerner en masse features.
Programmet guider dig lidt igennem (hvad du kan undlade osv), og så er
der også et forum hvor folk ligger deres bud ud på en god løsning.
Jeg ved ikke hvordan du får winRAR til at pakke ud midlertidigt et andet
sted, men det kan være det hjælper hvis du fortæller vista at din cache fil
skal være på en anden HD. (Kan ikke helt huske hvordan man gør, mener
det er under egenskaber på my computer, ellers søg på google ;))
|
 |
henriksommer
Guld medlem
|
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 23:00 |
ok.. det med at pakke ud på det drev som source filen er på er jeg ihvertfald sikker på kan lade sig gøre. ku man ihvertfald i de ældre winrar. kan bare ikke finde funktionen i det nye jeg har hentet :(
|
|
 |
Attila
Bruger
Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 66
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 10:13 |
Højreklik på rar arkivet og vælg udpak her.
Skal arkivet pakkes ud til et andet drev end hvor det ligger (hvilket er meget hurtigere), så træk arkivet hen til destinationen med højre museknap og vælg udpak her.
Det vil altid pakke direkte ud til destinationen.
Hvilket også er en del smartere, det med midlertidige filer er jo bare dobbelt arbejde.
Inde i Winrar indstillinger/standard indstillinger/stier kan du også angive hvor de midlertidige filer skal placeres, så kan du jo bare flytte dem til et andet drev.
Der kan du også sætte et flueben, så de midletidige filer kun bruges til flytbare drev, jeg synes dog den har været markeret som standard på mine Winrar versioner.
Så burde den også droppe de midlertidige filer selvom du vælger udpak inde fra Winrar.
Jeg har Winrar x64 3.9 beta 2, men funktionerne har været de samme i mange år.
|
 |
jnvir
Super bruger
Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 428
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 15:23 |
henriksommer skrev:
jeg syntes det er lidt vildt at selve windows folderen fylder 20.8 gb. da jeg installerede vista 64bit tænkte jeg at jeg ville lave en masse plads til den og programmer. så lavede en partition på 30 gb. men nu siger den hele tiden at der ikke er plads når jeg vil pakke en dvd fil ud (4.7 gb) har ca 3.9 gb ledigt på c drevet. og er jo ikke nok til at pakke ud på.
tænkte på om der var et program der kunne rydde op i filerne i windows og dermed frigøre plads? eller om der er en måde hvorpå man kan få winrar til at pakke ud på det drev man er på?
|
En GB harddiskplads koster vel ca. 50 øre...
|
 |
Vilhelm
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 17:29 |
Henrik Sommer!
Du kan lave en CLEANUP efter installation af servicepakke. Hvis det er service pack 2 (SP2) du har, kan du følge denne vejledning, der vil skabe meget plads: http://www.vistax64.com/tutorials/229239-sp2-disk-cleanup-to ol.html
Der er mange andre muligheder. En af dem kan være at slette gamle gendannelsespunkter. De kan fylde flere GB. Jeg har Vista 32-bit, men tænker at du også i 64-bit kan gøre følgende:
Højreklik på det drev hvor Vista ligger (gerne C) og tryk på Egenskaber. Klik på knappen Diskoprydning. Når pc'en har fundet de filer der kan slettes, kan du klikke på fanen Flere indstillinger. Du får nu mulighed for oprydning i gamle gendannelsespunkter m.m.
Lad mig vide om det var en hjælp.
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
 |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 18:04 |
Toebs skrev:
Der er et gratis program som hedder vlite |
Programmet hedder faktisk Nlite.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 18:09 |
jnvir skrev:
|
Det er sikkert ikke prisen der er afgørende, men blandt andet p.g.a. at Vista fylder så meget, er det irriterende meget langsommere end XP. Livet er simpelthen for kort til Vista. Heldigvis er Windows 7 en del hurtigere.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
henriksommer
Guld medlem
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 21:00 |
jnvir
ja 1 gb koster intet.. har også 1000 af dem i mediacentret. men troede bare at windows havde MASSER af plads at boltre sig på hvis den fik 30 gb. men vidste ikke vista 64 bit ville fylde så sindsygt meget.. hvad fylder xp? på min bærbar som har kørt med samme xp i langt over et år fylder windows folderen 4 gb.
|
|
 |
jnvir
Super bruger
Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 428
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 21:48 |
fltk skrev:
jnvir skrev:
|
Det er sikkert ikke prisen der er afgørende, men blandt andet p.g.a. at Vista fylder så meget, er det irriterende meget langsommere end XP. Livet er simpelthen for kort til Vista. Heldigvis er Windows 7 en del hurtigere.
Flemming
|
1) "Overflødige" filer koster i sig selv ikke ydelse.
2) Ved du, hvor meget Windows 7 reelt er hurtigere end Windows Vista?
|
 |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 22:00 |
henriksommer skrev:
hvad fylder xp? på min bærbar som har kørt med samme xp i langt over et år fylder windows folderen 4 gb.
| Det er absolut ikke relevant at sammenligne 2 operativsystemer, og så begrunde overforbruget heri, især pga. de mange servicepacks som håndteres på forskellige måder, og yderligere om din xp installation har samme patches og installationer arkiveret som backup eller at du har valgt at slette dem for længe siden. Men, en hurtig udlukkelses metode, kunne være at bruge et værktøj som TotalCommander, og få summeret indholdet af diverse foldere i Windows folderen og se præcis hvilke som tager den ekstra plads og tage udgangs punkt i spørgsmål herfra. (Løsningen er ALT+SHIFT+ENTER i totalcmd) så kan du se hvad folderne fylder hvis du har rettigheder i vista til det, ellers springes de over, og siger 0 bytes) Du bør også checke din "Users" foldere, og se hvilke tager plads her.
Redigeret af pendec - 17-Juli-2009 kl. 22:01
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 19-Juli-2009 kl. 22:15 |
Hej Fitk! Det hedder nu rent faktisk vlite! Nlite er til XP og Vlite er til vista (og eftersom den deler en del af opbygningen, så arbejder de også på win7 support)
Det tyske magasin C't (www.heise.de/ct) lavede for et par år siden et lignende værktøj hvor man kunne smide programmer og drivere og alle de opdateringer de kunne finde med i hatten. Det virkede dog kun til xp så vidt jeg husker. Det kunne dog meget vel tænkes at de har opdateret det en smule! :-)
|
 |