recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vista MedieCenter vs. Samsung HD boks?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVista MedieCenter vs. Samsung HD boks?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af sneppevej sneppevej skrev:

1: Strømforbrug - mit mediecenter kører 24/7 da jeg oplever at ligeså snart man begynder at lege med standby så kører det ikke helt så "glat" dvs der opstår små problemer som f.eks at det ikke lige modtager startup koden fra remoten.

Det er også et problem. Men hvis du ikke optager alligevel, så sluk det istedet.

Hvorfor slukker du ikke maskinen. Den kan vel selv boote op hvis der er et program der skal optages.

Den kan ikke selv boote op/tænde, hvis den er slukket

De problemer han omtaler med standby, dem har vi alle. Der skal pilles ofte enormt meget for at få det til at virke ordentligt.

Øhh hvorfor ikke ?

Det må man da kunne slå til i Vista/Bios !

Jeg kan da udmærket få mit optage program til at autoboote min maskine 2 minutter før optagelsen. Ja maskinen er slukket helt ned, men jeg benytter så heller ikke Vista. Når optagelsen er færdig og exporteret til Itunes, så kører den en shutdown så maskinen slukker ned.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 15:39

Så tror jeg du misforstår begrebet at "slukke". Når en computer er slukket, så er den slukket. Hvis du skal have den til at starte op af sig selv fra dit operativsystem, så skal den sættes på standby. Alternativt er at lade den starte op fra WOL (med Wake On Lan) eller fra USB porten.

Men hvis du starter din maskine med et program fra dit operativsystem, så er jeg ret sikker på, at din maskine er ikke slukket, men derimod på standby. 

Til gengæld behøver der ikke være ret stor forskel på standby eller slukket. Strømmæssigt kan det være måske et par watt.

Men problemet som det omtales skyldes, at Windows har nogle problemer med at håndtere standby funktionen stabilt nok, (for nogle. For andre går det fint nok). Jeg er blandt dem, hvor standby har virket fint, og pludselig gad det bare ikke det mere. Tager du så fat i windows Vista, så går det helt galt. Her findes alle muligheder, lige fra slukket, slumre, standby og dvale i een stor pærevælling. Og mine foreløbige erfaringer siger mig, at selv Microsoft roder rundt i disse muligheder, og ikke aner hvad de hver i sær skal gøre. Faktisk fatter jeg slet ikke, hvad man overhovedet skal med 4 forskellige muligheder. 3 burde være max og til de flestes behov 2 muligheder, "Sluk" eller "Standby".

Hvis du ikke bruger Vista, hvad bruger du så?

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 15:54

Så tror jeg du misforstår begrebet at "slukke". Når en computer er slukket, så er den slukket. Hvis du skal have den til at starte op af sig selv fra dit operativsystem, så skal den sættes på standby. Alternativt er at lade den starte op fra WOL (med Wake On Lan) eller fra USB porten.

Men hvis du starter din maskine med et program fra dit operativsystem, så er jeg ret sikker på, at din maskine er ikke slukket, men derimod på standby. 

Til gengæld behøver der ikke være ret stor forskel på standby eller slukket. Strømmæssigt kan det være måske et par watt.

Men problemet som det omtales skyldes, at Windows har nogle problemer med at håndtere standby funktionen stabilt nok, (for nogle. For andre går det fint nok). Jeg er blandt dem, hvor standby har virket fint, og pludselig gad det bare ikke det mere. Tager du så fat i windows Vista, så går det helt galt. Her findes alle muligheder, lige fra slukket, slumre, standby og dvale i een stor pærevælling. Og mine foreløbige erfaringer siger mig, at selv Microsoft roder rundt i disse muligheder, og ikke aner hvad de hver i sær skal gøre. Faktisk fatter jeg slet ikke, hvad man overhovedet skal med 4 forskellige muligheder. 3 burde være max og til de flestes behov 2 muligheder, "Sluk" eller "Standby".

Hvis du ikke bruger Vista, hvad bruger du så?

Nej tror nu jeg forstår hvad slukke mener, jeg snakker ikke om dvale, eller standby men om at OS lukker helt ned.

Opstart er at bios booter op, derefter starter OS med boote op. Herefter starter mit tv software (EyeTV When it's time for the next recording, EyeTV already can wake up or boot up your Mac. ) med at optage. Efter optagelsen slukker hele systemet ned igen.
Jeg tror ikke heller ikke den bruger wake on lan eller noget fra USB porten. Jeg har nemlig ikke tilslutte nogle enheder der kan få den til at boote.

Jeg benytter OSX, men da maskinen er fuld Vista kompatibel så bør vista vel også kunne få den til at boote, ligesom OSX. Det er jo ikke hw'en som sætter begrænsningen.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 16:08

Det tætteste du kommer på en slukket PC (bemærk "PC") som kan starte op før en programmeret optagelse er såvidt jeg ved Hibernate/Dvale. Her gemmer computeren sessionen på harddisk og "slukker" derefter helt ned. Når den starter igen, fortsætter den fra hvor den stoppede.

Før den går i dvale, kan der så indkodes et starttidspunkt, hvor den skal tænde igen.

Jeg har personligt haft det til at fungere i en periode, hvorefter jeg har haft samme oplevelse med at lige pludseligt virker det bare ikke. Samtidigt bruger jeg også min HTPC-server som Storage Server til film, musik osv til alle vores computere, så at skulle rode med WOL hver gang en computer skal bruge en fil, blev for stor en mundfuld. Så har jeg besluttet at æde kamelen og betale den smule ekstra i strøm det koster at have en lowpower server stående 24/7.

Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2006
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 17:26
Der er flere forskellige måder hvorpå en computer kan boote automatisk fra helt slukket tilstand. F.eks kan en del bios'er programmeres til at boote fra _helt_ slukket tilstand på et bestemt tidspunkt. Alternativt kan imon VFD'et det også. Man kunne forestille sig at windows kunne udnytte ovenstående (eller andre) metoder.

Redigeret af NikolajC - 16-Februar-2009 kl. 17:26
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 18:03

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Opstart er at bios booter op, derefter starter OS med boote op.

Det er jeg med på, men HVAD er det der trigger din bios til at starte op?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 18:07

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

Der er flere forskellige måder hvorpå en computer kan boote automatisk fra helt slukket tilstand. F.eks kan en del bios'er programmeres til at boote fra _helt_ slukket tilstand på et bestemt tidspunkt. Alternativt kan imon VFD'et det også. Man kunne forestille sig at windows kunne udnytte ovenstående (eller andre) metoder.

Imon VFD sidder mig bekendt også tilsluttet bundkortet/USB porten direkte. Og det er netop der du kan trigge den fra, f.eks ligesom man kan tænde/slukke fra et tastatur eller mus.

Det er en fysisk "ekstern" hardware enhed som trigger opstart (ligesom hvis du tændte på knappen på kabinettet). Men det er straks mere vanskeligt at få noget software til at starte en maskine som er slukket. Det kan i min verden slet ikke lade sig gøre, medmindre man enten:
1. Ikke har slukket helt, og altså dermed Standby eller S3, hvor WOL og start fra USB (oa.) virker. Men disse er "eksterne" enheder..
2. Har noget kodningsmulighed i den del som skal trigge opstarten (bios).

Jeg kender ikke til nogen bios der kan kodes, så de f.eks starter maskinen når man vil optage et TV program. Det ville ellers være utroligt smart.

Til top
sneppevej Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2005
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 08:08

1: Strømforbrug - mit mediecenter kører 24/7 da jeg oplever at ligeså snart man begynder at lege med standby så kører det ikke helt så "glat" dvs der opstår små problemer som f.eks at det ikke lige modtager startup koden fra remoten.

Det er også et problem. Men hvis du ikke optager alligevel, så sluk det istedet.

2: TV3+ der hakker.

Bør kunne løses. Ingen problemer i WMC eller DVBviewer hos mig.

3: Undertekster der er ude af sync.

Lyder som et software problem der burde kunne løses. Jeg har ikke haft problemer med det i DVBviewer.

4: HD problematikken.

Ingen problemer i DVBviewer

5: Hele software/hardware delen (opgraderinger osv.)

Det er en computer, så hvad havde du forventet?

6: 2 x YouSee abonnementer (LiveTv og Optage samtidig)

Spørgsmål om behov og krav. Behøver ikke være et problem, hvis man ikke har det behov.

7: Storage - jeg kører med en WHS der er tændt 24/7 og det er dyrt i strøm - WHS kan selvfølgelig undværes men er bare en del af mit komplette setup.

Som du selv nævner, har det ikke ret meget med dine problemer at gøre. Jeg har både en Server (bruger 380watt) samt en NAS stående 24/7.

Igen er det behov der må opveje, hvad der er rigtig/forkert/fejl osv.

8: Reciever der skal være tændt, bare for at se TV.

Det SKAL den vel ikke nødvendigvis. Er det ikke bare fordi du har VALGT at gøre det?

Jeg oplever dog mere og mere at ulemperne er større end fordelene og derfor står det hele muligvis for fald til fordel for YouSee boksen.
Jeg er ikke imponeret over designet på den og ved at den ikke er helt stille, men jeg har mulighed for at gemme den af vejen.

Nogen der har nogen input :-) ?

Ja. Sæt dig ned og tænk over dit behov, og træf dit valg ud fra det. Lad være med at bygge en rumraket, hvis du bare skal en tur til bageren og hente morgenbrød.

For at benytte det som et "full feature" mediecenter kører jeg ikke med DVBviewer....
Det ville miste lidt WAF med DVBviewer...

TV3+ der hakker kan pt ikke løses i kombinationen VMC+TV-Pack2008+FloppyDTV+YouSee.
Undertekster der er ude af sync ligeledes...

Reciever der er tændt kan næppe undgås...
Hvordan skulle det ellers sættes op?
Hvis lyd ikke går fra HTPC > Reciever > Dolby Digital ville løsningen være HTPC > TV > Stereo.
Fint nok til TV - men ikke til "DVD" Film.

Men fordelene ved VMC er stadig gode... og man ved hvad man har...
Samsung HD boksen er jo som skrevet heller ikke problemfri.

Redigeret af sneppevej - 17-Februar-2009 kl. 08:09
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 08:27

For at benytte det som et "full feature" mediecenter
kører jeg ikke med DVBviewer....Det ville miste lidt WAF
med DVBviewer...

Se mit svar vedrørende MediaPortal på første side...
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 09:52

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

Imon VFD sidder mig bekendt også tilsluttet bundkortet/USB porten direkte. Og det er netop der du kan trigge den fra, f.eks ligesom man kan tænde/slukke fra et tastatur eller mus.

Det er en fysisk "ekstern" hardware enhed som trigger opstart (ligesom hvis du tændte på knappen på kabinettet). Men det er straks mere vanskeligt at få noget software til at starte en maskine som er slukket. Det kan i min verden slet ikke lade sig gøre, medmindre man enten:
1. Ikke har slukket helt, og altså dermed Standby eller S3, hvor WOL og start fra USB (oa.) virker. Men disse er "eksterne" enheder..
2. Har noget kodningsmulighed i den del som skal trigge opstarten (bios).

Jeg kender ikke til nogen bios der kan kodes, så de f.eks starter maskinen når man vil optage et TV program. Det ville ellers være utroligt smart.

Jamen så har du lært noget nyt

Det eneste jeg har gjort er at sætte denne tuner i USB porten.

Den tilsluttes analog tv, giver forresten et ringe billede.

Installere EyeTV. Derefter kan jeg programmere en optagelse. Slukke maskinen. Den booter selv 2 minutter optagelsen starter.

Jeg er ret sikker på at maskinen også starter selvom jeg fjerner USB tuneren.

Til top
sneppevej Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2005
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvad er grunden til at valget kun står mellem VMC og ikke andre software-løsninger? Du skriver du har været med hele vejen, ergo går jeg ud fra at du har en generel viden og interesse inden for computere. Da du allerede har udstyret, ville jeg derfor klart anbefale dig at afprøve andre løsninger inden du helt dropper det og skifter ud til en Yousee-box.

Jeg har læst mig til at MediaPortal er meget bøvlet mht. opsætning - derfor springer jeg over den. Desuden så benytter jeg xbox360 som extender (nu når jeg alligvel havde den og har kørt med Mediecenter)

Nu tror jeg dog alligevel at mit indlæg har haft en psykologisk effekt på mig, så jeg vælger højst sandsynligt at fortsætte med MedieCenter men dropper min WHS og håber så på at de sidste fejl bliver rettet men Windows 7.

Redigeret af sneppevej - 17-Februar-2009 kl. 11:26
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 11:39

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvad er grunden til at valget kun står mellem VMC og ikke andre software-løsninger? Du skriver du har været med hele vejen, ergo går jeg ud fra at du har en generel viden og interesse inden for computere. Da du allerede har udstyret, ville jeg derfor klart anbefale dig at afprøve andre løsninger inden du helt dropper det og skifter ud til en Yousee-box.

Jeg har læst mig til at MediaPortal er meget bøvlet mht. opsætning - derfor springer jeg over den. Desuden så benytter jeg xbox360 som extender (nu når jeg alligvel havde den og har kørt med Mediecenter)

Det er efterhånden ved at være en skrøne. Der er sket rigtigt meget på netop den front med opsætning, så det nu er relativt simpelt at få til at virke. Dog er det ikke bare at installere et OS og lave en kanalscanning. Jeg foreslog det blandt andet også fordi du skrev at du havde været med helt fra starten, så jeg gik ud fra at du havde ihvertfald en smule viden om PC'er - og så kan jeg ikke se det skulle være et problem at installere MediaPortal.

Extenderen er der dog ikke nogen løsning på, så hvis den er et krav i din daglige brug, så er det pt et no-go. Jeg ville bare foreslå det inden du kastede din HTPC på lossepladsen, da det jo er ganske gratis at prøve.

Men det lyder til at du beholder VMC, tillykke med det . Personligt ville jeg have svært ved at undvære et mediecenter idag, muligheden for at have direkte adgang til alle film og TVserier jeg optaget/rippet er bare for lækker til at opgive. Samtidigt har jeg mulighed for at tage min bærbare med ind i stuen og se tv på, samtidigt med at kæresten ser et eller andet på TV'et - det er lidt hyggeligere end at gemme sig væk i soveværelset eller hvor man nu ellers har et fjernsyn.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu