recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - vlan med sonos / iptv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

vlan med sonos / iptv

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: vlan med sonos / iptv
    Sendt: 11-Januar-2012 kl. 09:55
Hejsa
 
Jeg har længe ( LÆNGE ) rodet med at få kombineret mit normale lan, og IPTV i samme fysiske kabler, men på hver sit vlan, af flere grunde. Begge bliver serveret fra min fiberboks på hver sin port.
 
IPTV kan jeg KUN få til at køre på standard vlan ( 1 ) - jeg har så oprettet vlan 10 til mit normale lan.
 
Nu har jeg så fået problemer med mit Sonos udstyr som nu ikke længere vil streame Radio eller musik fra Spotify. Som sidebemærkning skal det nævnes at både radio og Spotify streames fint fra en pc på samme vlan som Sonos.
 
Spørgsmålet er så hvorfor jeg ser disse begrænsninger, altså at hverken IPTV eller Sonos vil køre på andet end standard vlan ?
 
Min tese går på at Fiberboksen ( vist nok en Level 3 ), samt Sonos enhederne, på en eller anden måde ikke accepterer andet end vlan 1 når det gælder streaming. Kunne det være problemet ?
 
Min trafik styres af en (2 faktisk) Cisco Router (Small Business RV 220W) , samt et par Netgear Switche (ProSafe Plus GS105E)
 
Jeg vil gerne have frabedt mig svar som f.eks at jeg da bare kan trække nogle flere kabler. Det er desværre ikke muligt.
 
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 10:20
Hej der!

Nu ved jeg ikke hvordan du har implementeret VLAN i dit netværk, MEN. Jeg kunne forestille mig at dit IPTV- og dit Sonos udstyr bliver forvirret hvis du præsenterer dem for en port der kører tagged VLAN. Hvis det er tilfældet vil jeg foreslå dig at de porte der er til klienter der kun skal køre på et VLAN (de fleste) lægger selve porten i switchen i netop (og kun) det VLAN som udstyret skal bruge. Så vil switchen fjerne tag'ingen og præsentere en "ren" port for udstyret.

Blot en tanke :-)

BS


Redigeret af Bschmidt - 11-Januar-2012 kl. 10:22
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hejsa
 
Jeg har længe ( LÆNGE ) rodet med at få kombineret mit normale lan, og IPTV i samme fysiske kabler, men på hver sit vlan, af flere grunde. Begge bliver serveret fra min fiberboks på hver sin port.
 
IPTV kan jeg KUN få til at køre på standard vlan ( 1 ) - jeg har så oprettet vlan 10 til mit normale lan.
 
Nu har jeg så fået problemer med mit Sonos udstyr som nu ikke længere vil streame Radio eller musik fra Spotify. Som sidebemærkning skal det nævnes at både radio og Spotify streames fint fra en pc på samme vlan som Sonos.
 
Spørgsmålet er så hvorfor jeg ser disse begrænsninger, altså at hverken IPTV eller Sonos vil køre på andet end standard vlan ?
 
Min tese går på at Fiberboksen ( vist nok en Level 3 ), samt Sonos enhederne, på en eller anden måde ikke accepterer andet end vlan 1 når det gælder streaming. Kunne det være problemet ?
 
Min trafik styres af en (2 faktisk) Cisco Router (Small Business RV 220W) , samt et par Netgear Switche (ProSafe Plus GS105E)
 
Jeg vil gerne have frabedt mig svar som f.eks at jeg da bare kan trække nogle flere kabler. Det er desværre ikke muligt.
 
 
 


slettet....


Redigeret af Markh - 11-Januar-2012 kl. 10:57
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hejsa
 
Jeg har længe ( LÆNGE ) rodet med at få kombineret mit normale lan, og IPTV i samme fysiske kabler, men på hver sit vlan, af flere grunde. Begge bliver serveret fra min fiberboks på hver sin port.
 
IPTV kan jeg KUN få til at køre på standard vlan ( 1 ) - jeg har så oprettet vlan 10 til mit normale lan.
 
Nu har jeg så fået problemer med mit Sonos udstyr som nu ikke længere vil streame Radio eller musik fra Spotify. Som sidebemærkning skal det nævnes at både radio og Spotify streames fint fra en pc på samme vlan som Sonos.
 
Spørgsmålet er så hvorfor jeg ser disse begrænsninger, altså at hverken IPTV eller Sonos vil køre på andet end standard vlan ?
 
Min tese går på at Fiberboksen ( vist nok en Level 3 ), samt Sonos enhederne, på en eller anden måde ikke accepterer andet end vlan 1 når det gælder streaming. Kunne det være problemet ?
 
Min trafik styres af en (2 faktisk) Cisco Router (Small Business RV 220W) , samt et par Netgear Switche (ProSafe Plus GS105E)
 
Jeg vil gerne have frabedt mig svar som f.eks at jeg da bare kan trække nogle flere kabler. Det er desværre ikke muligt.
 
 
 

Tricket er at VLAN 1 oftest sendes untagged (kaldet native VLAN i 802.1Q sammenhænge) selv på trunk links. Jeg vil tro det er derfor det virker ud af boksen med dit IPTV - men da jeg ikke kender dit setup er det jo gætværk fra min side. Smile

Humlen er at du skal sætte VLAN trunks op mellem dine Cisco RV220W'ere og dine Netgear GS105E - portene mod dine enheder (Sonos, PC'ere mv.) sætte op som access porte, og knyttes til de forskellige VLAN's efter behov. Routning mellem VLAN's foregår på dine Cisco RV220W'ere.

/Mark



Redigeret af Markh - 11-Januar-2012 kl. 10:57
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 11:18
Hej med jer, og mange tak for svarene - fællesnævneren i jeres svar er tagningen som en evt. fejlkilde.
 
Jeg er rimelig sikker på at de porte som udelukkende hører til ét vlan, kører i access / untagged mode, men med deres respektive pid sat, men det vil jeg naturligvis checke op på igen.
 
Det undrer mig dog stadig at Sonos fungerer perfekt, lige bortset fra når der skal streames fra internet. F.eks kan jeg, det glemte jeg vist at nævne, sagtens streame min lokale musiksamling, som er placeret på en nas.
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hej med jer, og mange tak for svarene - fællesnævneren i jeres svar er tagningen som en evt. fejlkilde.
 
Jeg er rimelig sikker på at de porte som udelukkende hører til ét vlan, kører i access / untagged mode, men med deres respektive pid sat, men det vil jeg naturligvis checke op på igen.
 
Det undrer mig dog stadig at Sonos fungerer perfekt, lige bortset fra når der skal streames fra internet. F.eks kan jeg, det glemte jeg vist at nævne, sagtens streame min lokale musiksamling, som er placeret på en nas.
 
 

Jeg tror du bliver nødt til at begå en tegning af dit netværk/dine enheder - det gør det lidt nemmere at gennemskue hvad der kan være i vejen. :)

Et hurtigt bud (jeg foretrækker IOS, men Cisco har en mockup af 220W'eren på deres hjemmeside, hvor man kan browse rundt i GUI'en): Under "Networking -> LAN Configuration" har du antageligt sat IP adresse, gateway mv. for dit LAN (det subnet dine Sonos mv. kører på?). Nu vil du så gerne have dine Sonos mv. til at køre på VLAN 5, som jeg har forstået det. Den IP adresse du har tastet, hører til default VLAN (1). Har du flyttet IP-adressen til "Networking -> Multiple VLAN Subnets" udner VLAN 5? Jeg ved ikke om du kan efterlade VLAN 1 uden IP-adresse - hvis ikke, må du bare opfinde et nyt subnet, du ikke bruger til noget.

Hvis min teori om ovenstående holder stik, vil det forklare hvorfor du kan streame fra din NAS (de er jo direkte forbundet og kan se hinanden på lag 2, og har derfor ikke brug for routning), men ikke gå på nettet (din default gateway for subnettet "bor" på VLAN 1, og din Sonos (og NAS) kan ikke komme på internettet.

Edit: Jeg overså i din første post, at dine PC'er er på samme VLAN og fint kan gå på nettet - men alligevel kan det være værd at checke det.
Hvorfor har du egentlig to Cisco routere?
/Mark


Redigeret af Markh - 11-Januar-2012 kl. 11:36
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 13:34
Hej igen
 
Her er en meget forenklet tegning - det er med vilje at jeg helt har holdt vlan 1 væk fra min router, for at den ikke skal belastes af trafikken. Det burde ikke have nogen betydning.
 
 
 
 
Min 2. router fungerer som AP samt en manageable switch
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hej igen
 
Her er en meget forenklet tegning - det er med vilje at jeg helt har holdt vlan 1 væk fra min router, for at den ikke skal belastes af trafikken. Det burde ikke have nogen betydning.
 
 
 
 
Min 2. router fungerer som AP samt en manageable switch

Hvor sidder din NAS forbundet til?
Har du checket at IP opsætningen på din Sonos enheder passer med virkeligheden - er den på samme subnet som din PC, NAS osv.? Kan du fra din NAS tilgå internettet?

/Mark
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 16:18
Hmmm det kan være jeg alligevel skal have den store tegning på bordet. Jeg havde ellers en ide om at den forvirrer mere end den gavner LOL
 
Min nas sidder på en anden Switch som er koblet til den på tegningen - jeg er ret sikker på at den har hul igennem til internet.
 
Mine Sonos enheder får fint tildelt ip adressen fra dhcp'en
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hmmm det kan være jeg alligevel skal have den store tegning på bordet. Jeg havde ellers en ide om at den forvirrer mere end den gavner LOL
 
Min nas sidder på en anden Switch som er koblet til den på tegningen - jeg er ret sikker på at den har hul igennem til internet.
 
Mine Sonos enheder får fint tildelt ip adressen fra dhcp'en
 
 

Så er der i hvert fald hul igennem på VLAN 10. Tongue

Kan man lave netværkstests fra Sonos'en? Teste DNS, pinge forskellige ting mv.?

/Mark
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 18:20
Ahhhh havde lige glemt en vigtig detalje - for jeg kan sagtens søge efter musik på Spotify via sonos, så der er helt sikkert hul igennem.
 
Bare ikke lige på streaming fronten.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2012 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Ahhhh havde lige glemt en vigtig detalje - for jeg kan sagtens søge efter musik på Spotify via sonos, så der er helt sikkert hul igennem.
 
Bare ikke lige på streaming fronten.

Nu ved jeg ikke hvordan Spotity funker (bruger selv WiMP), men kunne det tænkes at det er en firewall regel, der ikke tillader trafikken at komme ind til din Sonos? Spørgsmålet er om streamen initieres fra Spotify eller fra klienten.

/Mark
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu