recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Volumenkontrol - Aktive Højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Volumenkontrol - Aktive Højttalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MichaelSJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2011
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MichaelSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Volumenkontrol - Aktive Højttalere
    Sendt: 10-Februar-2015 kl. 11:59
Hejsa

Overvejer at anskaffe mig et par aktive højttalere til stuen derhjemme og mangler lidt info i forhold til volumenkontrol af disse.

Jeg er nået til det punkt nu, der hedder aktive højttalere forbundet til en ekstern DAC med indbygget forforstærker. Eksempelvis en DAC Magic Plus fra Cambridge, som har alle de funktioner jeg søger, lige bortset fra en fjernbetjening Dead Dvs. volumenkontrol foregår fysisk på enheden.

Mit spørgsmål går derfor på, om der vil være nogen hørbar forringelse af lydkvaliteten ved simpelthen at foretage justering af volumen direkte på mediecenteret ved brug af eksempelvis en Microsoft MCE remote?

Eller vil det være bedre at finde nogle flere $$ og gå efter en DAC med indbygget forforstærker og remote?

Mvh
Michael
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 13:39
Er dynaudio Xeo ikke svaret på alle dine kvaler?
Aktive højttalere i god kvalitet, indbygget DAC og fjernbetjent volumenkontrol - og trådløs overførsel af signal til højttalerne.

At justere lydstyrke digitalt, virker i og for sig fint. Men tænker man lidt over et, er det lidt noget juks, idet man giver sig til at skære i antallet af bits i signalet man udnytter - og faktisk reencoder hele signalet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MichaelSJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2011
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MichaelSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 13:49
Xeo er helt sikkert en mulighed sammen med AVI ADM 9.1, som jeg har haft tidligere. "Problemet" er prisen, særligt for Xeo'erne :-) AVI'erne er desværre sjældent til salg brugt.


Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 18:34
Jeg forbløffes jævnligt over hvor få dac's der kan fjernbetjenes, helt ærligt, hvordan kan man få sig selv til at fremstille et ikke-fjernbetjenbart hifi produkt i dette årtusinde? Der findes masser af dac's der kan skifte mellem forskellige kilder, men af mystiske årsager kan producenterne ikke forestille sig det kunne være relevant med fjernbetjening?!?

Det med at skrue ned inden dac'en er noget hø idet det kun kan ske ved at fjerne information fra det originale signal, det vil sige at du kun har fuld kvalitet ved fuld lydstyrke og jo mere du skruer ned, des mere forringer du kvaliteten af signalet. 

Det giver meget mere mening at justere lydstyrken efter konverteringen fra digital til analog da du kan beholde den fulde kvalitet i signalet, men blot skrue ned for den efterfølgende forstærkningsgrad, hvilket ikke spolerer kvaliteten.

Hvis ikke du finder en dac der kan fjernbetjenes så kan du løse problematikken ved at skyde en http://www.firestone-audio.eu/shop/products/allproductslisted/mass.php ind efter dac'en og inden de aktive højttalere. Det er en rent analog, fjernbetjent lydstyrkekontrol.

edit: lydsiden er rent analog i mass'en, displayet er i sagens natur digital.. 


Redigeret af strandvasker - 10-Februar-2015 kl. 18:36
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 20:48
For over ti år siden købte jeg min første surround receiver, netop fordi man ikke kunne få andre apparater med DA konverter, volumenkontrol og fjernbetjening. Det kan man stadig ikke. I hvert fald ikke uden at det bliver en betydelig udskrift.
 
Bortset fra det skulle JRiver mediecenter have en meget fin implementering af digital volumen kontrol. Man kan prøve det gratis, så du kan selv prøve om du kan høre at volumenkontrollen er digital. Jeg kan ikke høre at det fejler noget med mine i øvrigt glimrende Sennheiser høretelefoner.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 21:32
Trumle, der er ikke noget problem i en digital volumenkontrol hvis du bruger pc'ens indbyggede lydkort, problemet opstår først hvis det digitale sendes videre til en dac.

Der er grundliggende tre måder at lave lydstyrkestyring af digitale musikformer.

Lad os sige at du har rippet en musikcd, dvs. du har en datafil med 16 bit musik.

Option 1 er at du fodrer alle 16 bit ind i en D/A Converter (dac), får lavet tingene om til et analogt signal og efterfølgende bruger du så en volumenknap (der både kan være analogt eller digitalt styret) til at bestemme hvor kraftigt den analoge forstærker efterfølgende forstærker signalet. Det giver fuld 16 bit musikkvalitet. 
Det er oftest den måde det interne lydkort i en computer virker, når du hiver i lydstyrkebjælken nede i højre hjørne på windows, så lader den musikken være fuld 16 bit kvalitet, men sender en digital besked til lydkortet om hvor højt signalet skal forstærkes.

Option 2, som fx. bruges af Sonos, er at tage imod de 16 musikbit, men matematisk hæve signalet med 8 bit til et 24 bit signal. Selve musiksignalet er stadig kun de oprindelige 16 bit, men nu er der 8 ekstra "fup bits" der kan bruges til at bestemme hvor højt eller lavt musikken skal spilles analogt. De 8 ekstra bit bliver en slags gangefaktor man ganger på de værdier musiksignalet har, så kan man gange med alt mellem 0 og 255 afhængigt af hvor høj musikken skal være, mens musikken fortsat er 16 bit. De samlede 24 bit fodres så ind i den indbyggede dac og så behøver man ikke efterfølgende rode med forstærkningsgrad. 

Option 3, som fx. opstår hvis du kører digitalt ud fra førnævnte Sonos til en ekstern dac. Sonos'en modtager det 16 bit musiksignal, men kan ikke benytte finten med at smide 8 ekstra bit på, da de digitale udgange på en Sonos kun leverer 16 bit ud. Det nemmeste er selvfølgelig at tage de 16 bit der kommer ind og smide den umodificeret videre til den eksterne dac, men hvis den eksterne dac ikke har en efterfølgende lydstyrkeregulering får du musik for fuldt skrald. Alternativt kan du lave lydstyrkereguleringen på Sonos'en, men det betyder at Sonos'en giver sig til at dividere det 16 bit musiksignal med en faktor for at få lydstyrken mindre - det vil sige at de oprindelige 16 bit reduceres til en mindre bitbredde i takt med at der dividerer med større og større tal efterhånden som der skrues ned. Resultatet er, at jo længere du skruer ned, des dårligere bliver opløsningen/kvaliteten af musikken.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 21:54
Jeg bruger et indstiks lydkort, men volumen bliver reguleret i det digital domæne i Jriver inden lyden sendes til lydkortet som så står til 100%. Omtrent svarende til 2, men i 64 bit. Jeg kan ikke lige finde er relevant link der beskriver det lige nu, men der er masser af info på WWW hvis nogen er interesserede.
Jeg kan ikke høre at der er nogen problemer med det. Jeg synes faktisk at det virker fortrinligt. Som sagt et det gratis at prøve selv.
Til top
MichaelSJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2011
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MichaelSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis ikke du finder en dac der kan fjernbetjenes så kan du løse problematikken ved at skyde en http://www.firestone-audio.eu/shop/products/allproductslisted/mass.php ind efter dac'en og inden de aktive højttalere. Det er en rent analog, fjernbetjent lydstyrkekontrol.

edit: lydsiden er rent analog i mass'en, displayet er i sagens natur digital.. 


Har kigget lidt på firestone audio's hjemmeside og kan se de også sælger en USB DAC. Et sæt bestående af pre-amp og DAC løber op i lidt mere end 2200 DKK, hvilket jeg synes er en ok pris. Kan dog ikke køre balanceret til højttalerne, men regner ikke med det bliver et problem, da der ikke er ret langt til højttalerne.

Det ville jeg dog være i stand til med en Matrix Mini-I DAC. Den nyeste model koster i omegnen af 2700 DKK, men der er vist en pæn chance for noget told og moms oveni prisen grundet forsendelse fra Kina.

Et helt tredje alternativ jeg har kigget lidt på de sidste par dage er en Raspberry Pi 2 med en HiFiBerry DAC+. Ud fra hvad jeg har læst sidder der en Burr Brown DAC chip på kortet, der tillader volumenkontrol, der ikke skulle forringe kvaliteten. Eneste anke jeg har ved den her løsning er, at den virker relativ teknisk i forhold til setup af XBMC/OSMC. Rent prismæssigt er den dog ret attraktiv, under 1000 DKK.

Stof til eftertanke er der nok af. Takker for alle indspark indtil videre Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 13:49
Køb en marantz nr1504 til 2500 kr. Den indeholder DAC, volumenkontrol, der medfølger en fjernbetjening og så kan den oveni bruges som netværksstreamer og snuppe lyd fra hdmi.

Bevares, den er næppe "hifi-nørdet" men den virker!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MichaelSJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2011
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MichaelSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 14:12
Den Marantz vil jeg da lige tage et nærmere kig på. Havde ikke lige overvejet, at det kunne være smart med netværksstreaming fra NAS'en, uden at det ville være nødvendigt at tænde for mediecenteret Party
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu