|
Volumenkontrol via TV-remote - hvorfor virker det |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
KimD ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-Januar-2020 kl. 21:00 |
Er der en venlig sjæl, der kan forklare hvordan det egentlig virker? Jeg har et setup med TV (Sony), en receiver (Pioneer) og en Blue-ray (Samsung). HDMI fra BlueRay til reciever, HDMI fra receiver til TV, og optisk (lyd) fra TV til receiver. TV fungerer som TV-tuner og det kører fint både til flow-TV og ved afspilning af BD: Volumen-kontrol til TV styrer receiverens volumen. Jeg går ud fra, at lyd kører via optisk forbindelse uanset hvad vi ser (?). I starten kørte jeg lyd fra (flow-)TV til receiver via HDMI (ARC), men havde problemer med sync af lyd. Det blev løst, da jeg gik over til optisk forbindelse til lyd - så kunne jeg få delay-indstillinger til at ramme. Jeg er nu ude i at skulle opdatere med nyt TV og nok også receiver. Jeg søger rundt efter div info og falder over at lyd via optisk forbindelse kører med fast volumen - men hvordan styrer mit TV så egentlig receiverens volumenknap? Sendes der et (standardiseret, fabrikant-uafhængigt) kontrol-signal via HDMI(?). Hvad skal jeg være obs på, når ![]() Som det ser ud nu lander vi nok på Samsung med Tizen, selvom LG med WebOS har været overvejet. Alle kommentarer og råd er velkomne VH
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19556 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
HDMI - CEC.
Det er kodeordet du mangler. Dit tv sende kommando om volumen via HDMI kablet til din forstærker. Klaus
|
|
![]() |
|
KimD ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
Mange tak Klaus! Jeg skal altså sørge for, at både fremtidigt TV og fremtidig receiver understøtter HDMI-CEC. MVH Kim
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19556 |
Det gør de.
Selv mit 100 år gamle Pioneer tv gør det! Klaus
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |