|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Chrizzy ![]() Pause fra forummet ![]() ![]() Oprettet: 17-Juli-2009 Status: Offline Point: 499 |
![]() Sendt: 19-Juli-2009 kl. 18:15 |
Hey! Jeg har nu efter vejledning fra et par folk indstillet min Onkyo 607 receiver så godt jeg nu lige kan. Den spiller sammen med et 5.1 højttalersæt fra XTZ 80: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5893 Jeg har valgt disse indstillinger efter jeg har kørt et par Audyssey test og indstillet lidt selv: Mine sub indstillinger er Phase = 0 og EQ = off. Der er skruet 1/4 op for den. Det gav et Audyssey test resultat på følgende: Jeg har tænkt på at sætte LPF of LFE til 120Hz så jeg får de sidste 20Hz med af det øvre LFE signal. Ved ikke om det giver mening? Afstanden som Audyssey'en satte til mine speakers, er nogenlunde korrekt, så gik ud fra det var fint. Mine satellitter hænger 2 meter over jorden, og jeg synes faktisk man nemt kan høre dem med disse indstillinger, selvom de ikke er peget ned mod hotspot og hænger lidt højere end anbefalet, men da mit loft er bygget op i stuk, så ser det altså bedst ud med dem deroppe, de er jo lidt store de her satellitter, så det må jeg leve med. Men jeg vil gerne høre om der er nogle Onkyo folk der har noget at sige til disse indstillinger. Umiddelbart synes jeg måske det er lidt underligt den har givet mine højttalere så lidt Hz. De ligger kun på 50-70 Hz, og jeg ser mange der snakker om de kører på 100Hz, det må jo påvirket lyden noget kun? På min gamle surround receiver der kunne man skfite mellem Stereo og Dolby Surround. Men det kan man ikke med Onkyo, så går ud fra den gør det automatisk? F.eks. når jeg spiller musik på min PS3, så spiller den musik ud af alle 4 højttalere? (All channel stereo, mener jeg det hedder) Er det normalt, eller er det kun de 2-front højttalere der skal spille i stereo? Håber på noget konstruktivt respons - så jeg kan blive færdig På forhånd tak for din tid og hjælp!
Redigeret af Chrizzy - 19-Juli-2009 kl. 18:20 |
|
![]() |
|
Nexeren ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
![]() |
Ja sæt LPF of LFE til 120hz
![]() Det du skal være opmærksom på er at Audyssey kalibrerer dine højttalere ud fra det rum de står i. Et er hvad en given højttaler har af frekvensområde på papiret og noget andet er hvordan den opfører sig i det rum den nu engang befinder sig i. Hvis vi kigger på dine XTZ højttalere så siger specs på center 38Hz-25000Hz. og front og surround 45Hz-25000Hz. De tal er rimelige optimistiske. Audyssey har, i samarbejde med producenten af din forstærker, fundet at den optimale crossover for højttalerne i det rum de befinder sig i er 70Hz for front, 50Hz for center og 60Hz for surround og det er målt præcis der hvor kalibrerings mikrofonen har stået og ikke lige ud for højttaleren. Du kan ikke sammenligne en anden højttaler placeret anderledes i et andet rum og så gå ud fra at dine højttalere får samme crossover til sub. Det er netop derfor kalibreringen finder sted. For at få den optimale lyd netop i DIT rum. Onkyo kan skam sagtens spille både stereo og Dolby Surround. ![]() Inde i menuen på din forstærker finder du et menupunkt der hedder "5. Listening Mode Preset". Herinde kan du vælge hvilken listening mode et signal skal afspilles i HVER gang forstærkeren opfanger signalet. Lad os sige at du har sluttet din PS3 til indgangen der hedder "Game" og gerne vil indstille hvilken Listening Mode forstærkeren skal vælge, når den får et DTS signal. Du vælger menu punkt 5 og indgangen Game. Nu har du en oversigt over de signaler som forstærkeren kan genkende. Du vælger så DTS som pt. står til Last Valid, hvilket bare betyder at forstærkeren husker seneste Listening Mode, som du valgte via fjernbetjeningen sidste gang du havde et DTS signal kørende. Nu kan du så med piletasterne vælge en Listening Mode som forstærkeren altid skal vælge ved et DTS signal. Jeg er af den overbevisning at et diskret signal som DTS 5.1 skal afspilles som et DTS 5.1 signal. Derfor har jeg sat Listening Mode for DTS til, sjovt nok, DTS ![]() Det samme har jeg gjort for alle de andre digitale signaler. DD, TrueHD, DTS HD MAster osv osv. Altså DD til DD, True HD til True HD. Multich PCM er relevant for dig, da PS3 ikke smider et bitstream signal ud ved TrueHD, så sæt Listening Mode til multi channel så du får signalet som det kommer fra din PS3. Jeg har sat Analog/PCM til stereo, men det kan du jo passende sætte til PLIIx eller lignende alt efter hvad du foretrækker. Håber det giver lidt mening ![]() Ps. Du kan læse mere om tildeling af Listening Modes på side 77 i din brugervejledning. ![]() Redigeret af Nexeren - 19-Juli-2009 kl. 19:11 |
|
![]() |
|
Chrizzy ![]() Pause fra forummet ![]() ![]() Oprettet: 17-Juli-2009 Status: Offline Point: 499 |
![]() |
Jamen det gjorde det skam lidt :) Må lige prøve midt lidt frem, men tusind tak. Så forstår jeg bedre hvorfor der spilles musik ud af alle 4 højttalere, fordi jeg havde sat min PS3 i channel DVD/BD! Noget andet er når der ses film, og to mennesker står og snakker, så er det vel kun Center der skal komme stemmer ud af? I en scene hvor flere folk sad og snakkede med hinanden, men man så altid den der snakkede, der kom der stemmer ud af alle højttalerne. Er det en fejl? |
|
![]() |
|
Nexeren ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
![]() |
Kommer jo an på hvordan filmen er mixet.
|
|
![]() |
|
Kristian1204 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 276 |
![]() |
Hej, Jeg tillader mig lige at stille et tillægsspørgsmål, da jeg har en del begyndervanskeligheder. Jeg har i en anden tråd spurgt om jeg skal vælge "Direct" eller DTS når jeg afspiller en film med DTS... Der er meget stor forskel på lyden synes jeg... Direct er meget neutral, hvor DTS er meget bombastisk... Er DTS inkl. Audyssey EQ hvor direct er "flat"..? Superfed besvarelse du har lavet i øvrigt. Respekt. Mvh. Kristian |
|
![]() |
|
![]() |
Direct (og Pure Audio) prøver begge to at formidle signalet uden nogen form for digital behandling. Crossover deaktives så kun LFE signalet bliver overført til subwooferen. Desuden bliver Audyssey filter og EQ deaktiveret. Pure Audio tager skridtet videre og deaktiverer også displayet. Der sker sikkert flere ting, men det er lige dem jeg umiddelabrt kan huske.
Så med mindre du har et par gulvhøjttalere er Direct ikke noget jeg vil anbefale. |
|
![]() |
|
Kristian1204 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 276 |
![]() |
Cool, tak. Jeg har stillet nogle af de spørgsmål, som du netop har besvaret, i denne tråd. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63329& PN=1
Redigeret af Kristian1204 - 19-Juli-2009 kl. 21:02 |
|
![]() |
|
![]() |
Det at du oplever Direct som værende mere fladt og uden bas er netop fordi du mangler det område under 70Hz som dine HMCI ikke kan gengive. Jeg vil også mene at du belaster dine højttalere unødvendigt ved at presse dem ud over det de er i stand til.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ok, men hvordan kan det så være at subben heller ikke leverer nær det samme heller..? Den bør jo klare alt derunder? Ved DTS skal jeg nærmest skrue ned for den, hvor i Direct kan jeg skrue den helt op uden på noget tidspunkt at det bliver voldsomt nærmest... Jeg har kørt en Audyssey en gang til og den ligner meget trådstarterens, så det må jeg antage er nogenlunde godtaget... ![]() Mvh. Kristian |
|
![]() |
|
![]() |
Jamen det er jo netop fordi Direct slår crossover fra og sender hele spektret til dine front, center og baghøjttalere inklusiv det bas område som de ikke kan gengive. Dvs du har kun .1 kanalen (LFE) tilbage.
Ved Listening Mode DTS har du LFE OG det bas som dine højttalere ikke kan klare spillende i subwooferen. Direct går ud fra at dine højttalere kan klare hele området. Redigeret af Nexeren - 19-Juli-2009 kl. 21:31 |
|
![]() |
|
![]() |
Ahhh... I see
![]() Det hjælper på fatteevnen... Tak |
|
![]() |
|
![]() |
Så ud fra din forklaring kan jeg forstå, at fordi der spilles musik ud af alle 4 højttalere, er fordi jeg har valgt den HDMI port der hedder DVD/BD, som jo er beregnet til film.
Men det er jo den foretrækkende port til min PS3, da jeg jo gerne ville kunne se BD film og spille i surround. Så må jeg leve med at musik spilles ud af alle 4 højttalere. Men ved heller ikke om det skader? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |