recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - W6500 vs. TW4400
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketW6500 vs. TW4400

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Emne: W6500 vs. TW4400
    Sendt: 11-Juli-2011 kl. 13:20
Jeg er helt ny på projektormarkedet, men havde nu besluttet mig for at købe en W6500, men har nu pludselig fundet en TW4400 til en forholdsvis billig penge (kun ca. 2500 DKK mere end W6500). Den får jo gode ord med på vejen af projectorreviews, men jeg har aldrig set den selv og kan ikke finde den her i København. Jeg har ikke en didikeret hjemmebio så skal bruge den i en stue med hvide vægge (som dog kan mørklægges i en rimelig grad). Endvidere får jeg den sendt til Zimbabwe, hvor jeg ikek skal regne med at finde en professionel kalibrator. Hvad er jeres input til mit dilemma - TW4400 eller W 6500?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 21:39
Jeg kender ikke hverken den ene eller anden model, så jeg kan ikke hjælpe med det valg. Min første tanke er dog at du måske skal forsøge at finde en model der i så lille grad som muligt har behov for at blive kalibreret. En anden vinkel på det er at du måske selv skulle forsøge dig med selv at kalibrere. Jeg har selv gjort det med mit tv. Resultatet var efter min mening rigtig godt og jeg havde ærligt talt lidt svært ved at få armene ned igen da jeg var færdig. Den kalibrering jeg fortog var ret basal med havde en markant positiv indvirkning på billedet.
Jeg har selv lige købt projektor og regner med at den får samme tur når lampen har "sat sig" lidt. Efter hvad jeg kan læse mig til omkring 200 timer.
 
Fordelen ved at at gøre det selv er også at det ikke virker så utilgængeligt næste gang, selv om det første gang virker svært. Der findes glimrende guides på nettet til hvordan det gøres og der findes velfungerende freeware til at gøre det med (colorhcfr som desværre ikke ser ud til at blive ukviklet mere).
 
MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 11-Juli-2011 kl. 21:47
Til top
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 14:49
Hej Tvkartoffel,
 
Beklager mit sene svar. Ja, jeg tænkte selv at det måske var mest oplagt at tage den der var mindst afhængig af kalibrering. Men hvis jeg nu kunne få den kalibreret på gråskalaen ved butikken før afsendelse og selv forsøge resten så kan jeg måske udligne den faktor lidt.
 
Hvis jeg har forstået det korrekt vil W6500 være ganske god til mit fremtidige setup: halvstor stue med hvide vægge, som ikke kan mørklægges helt (men dog en del hvis jeg hænger tunge, mørke gardiner op). Afstand projektor/lærred kan blive fra 4,5 til 10 meter alt efter opsætning, men nok ikke mindre end 4,5 meter.
 
Til gengæld får TW400 gode ord på sortniveau og så er den måske knap så afhængig af kalibrering??, det er desuden LCD og dermed minus regnbueeffekt for dem der er følsomme, den er dog knap så lysstærk som W6500 og så koster den ca. 2500 kr mere.
 
Til orientering er TW4400 den samme som 8500UB på det amerikanske marked. Hjælpsom sammenligning W6000/TW4400 her hvis jeg da kan regne med den: http://www.projectorreviews.com/1080p-projector/benq_w6000_vs_8500ub.php
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 15:43
Helt i orden.
 
Jeg kan som sagt ikke hjælpe dig med hvilken af de to modeller du skal købe. Det er ganske svært at finde forretninger der kan demonstrere projektorere under 20k kr. De eneste jeg kender er Hifiklubben. Der kan du også selv se om du har problemer men regnbue effekt da de ikke har andet end DLP. Jeg var der selv og jeg kunne ikke se noget.
Næsten uanset hvordan man vender og drejer det er det et sats at købe noget man ikke har set først.- Hvordan ved du at det valgte prisniveau passer til dit ambitionsniveau og hvordan ved du om det, for dig, er indsatsen værd at få kalibreret.
Jeg selv satte ambitionsniveauet efter budgettet. Det blev til en Epson eh tw3200, som jeg er nogen lunde tilfreds med. Den har nogle skavanker i form af RGB konvergens og en ret middelmådig optik. Jeg har valg et leve med det da den, efter hvad jeg kan læse mig til, omtrent er så god at man PT ikke finder noget der er afgørende bedre i prisklassen. - Allerhøjest anderledes. Måske sådan en kunne være god nok? Måske skal du op i en kalibreret JVC HD 350 for at blive tilfreds. Det er ikke til at sige, men i det mindste kan man da få en demonstration af en JVC. Så kan du selv afgøre det. Jeg tror også det vil være en god ide at du ved selvsyn får konstateret forskellene ved LCD i forhold til DLP. Ikke bare i forhold til regnbuer, men også i forhold til hvordan billedet "ser ud". Der er en del forskel synes jeg.
 
Desværre ser det ud til at Epsons dyrere modeller lider af de samme probelmstillinger som de billige, da de er omternt ens i opbygningen. Til gengæld har Epson markedets bedste garanti og de har en dansk afdelig hvor der er nogen der tager telefonen og taler dansk. Ikke gebrokkent egnrish...
 
MVH
 


Redigeret af tvkartoffel - 28-Juli-2011 kl. 16:09
Til top
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 16:37
Argh, hvorfor sagde du nu også HD350 !!? ... jeg havde besluttet ikke at bruge så mange penge på projektor ... must resist the dark side!!! :0)
 
Men ja, jeg bør ud og kigge noget mere ....
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 17:06
LANGT de fleste vil være mere end tilfreds med en Epson Tw3200. Den leverer et rigtigt godt billede, og som første projektor køb vil den være oplagt.
Hvis man så finder ud af, at det er noget man rigtigt brænder for, kan man jo altid senere opgradere, og mon ikke der findes bedre og billigere projektorer i fremtiden???
tvkartoffel, hvad mener du med " skavanker i form af RGB konvergens og en ret middelmådig optik "?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

tvkartoffel, hvad mener du med " skavanker i form af RGB konvergens og en ret middelmådig optik "?
 
Jeg mener at de tre lcdpaneler ikke sidder lige over hinanden som de skal. Det giver synlige misfarvninger under visse omstændigheder. - ikke bare på test billeder men også i film. Der er een pixel konvergens på min tw3200.
 
Optikken er middelmådig da jeg har en svag misfarvning i nederste højre hjørne. Det er der også mange andre der har, efter hvad jeg kan læse mig til. Den er ikke så skarp som forventet og ikke lige skarp over det hele. Hjulene til lens shift er underligt løse i det og påvirker hinanden. Alt i alt virker optikken ikke særligt tillidsvækkende.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 28-Juli-2011 kl. 17:24
Til top
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2011 kl. 18:12

Herunder sammenligning af spec.

 

Basics                                       W6000                     TW4400/8500ub

    Avg Street Price (USD) $2,124 $2,000
    MSRP (USD) $3,499 $2,099
    Warranty 1 Year 2 Years
    Brightness (Lumens) 2500 ANSI 1600 ANSI
    Contrast (Full On/Off) 50000:1 200000:1
    Speakers
    Audible Noise 32.0 dB 28.0 dB
Weight & Dimensions
    Weight 6.8 kg 7.3 kg
    Size (cm) (HxWxD) 16 x 43 x 34 14 x 45 x 39
Compatibility
    HDTV Formats 720p, 1080i, 1080p/60 720p, 1080i, 1080p/60, 1080p/24, 1080p/25, 1080p/30, 1080p/50
    EDTV/480p
    SDTV/480i **
    Component Video
    Standard Video
    Digital Input HDMI HDMI
    Personal Computers
Optical Features
    Throw Dist (m) 1.0 - 10.8    1.9 - 6.0   
    Image Size (cm) 47 - 762 76 - 508
    Zoom Lens Manual, 1.50:1 Manual, 2.10:1
    Digital Zoom ** **
    Lens Focus Manual Manual
    Lens Shift Horiz + Vert Horiz + Vert
    Digital Keystone Vertical
    Lens Options
    Variable Iris
Light Source
    Type ** 200W E-TORL
    Life 2000 hours 4000 hours
    Quantity 1 1
Display Attributes
    Native Resolution 1920x1080 1920x1080
    Maximum Resolution 1920x1080 1920x1080
    Aspect Ratio 16:9 (HD) 16:9 (HD)
    Display Type DLP(1) 0.7" 3 LCD
Electronics
    H-Sync Range 15.0 - 75.0kHz 0.0 - 0.0kHz
    V-Sync Range 50 - 85Hz 0 - 0Hz
    Pixel Clock ** **
    Maximum Power 430W 297W
    Voltage 100V - 240V 100V - 240V
    FCC Class ** B
Production Status
    Status Shipping Shipping
    First Shipment Jul 2009 Nov 2009
    Last Shipment ** **
Special Feature & Comments
    Special Anamorphic Ready
RS232 Port
RS232 Port
THX Certified
    Comments Warranty may vary by country. The projector features Epson's 12-bit 3LCD driver technology and a built-in Silicon Optix HQV Reon-VX scaling and de-interlacing video processor
Til top
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2011 kl. 18:16
Jeg kan sgi ikke lade være med at tænke at det er en kamp mellem bedre sort og minus regnbue (TW4400) og bedre sharpness og mere lys(W6000). Og med fokus på film og i et setup med stue med hvide vægge, ikke komplet mørklægning, throw distance måske oppe omkring 6 meter så er W6000 måske det "sikreste" valg ... lad mig lige vide hvis det er en oversimplificering :0/
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu