recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Waoo/Boxer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Waoo/Boxer

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Det undersøger jeg lige og vender tilbage :)
Og som warcaos skriver, så er det åbenbart ikke nok at kende udstyrs type, man skal også vide specifikt hvilket system udbyder kører med. Dead

Så tag også det med i spørgsmål til udbyder. LOL

Mvh. JørgenT
 
Når I siger udbyder mener I da Waoo, Fibia, viasat ?
I dette tilfælde, den fiberudbyder der er på den pågældende adresse du bygger hus. Wink
Der findes mange forskellige fiberudbydere under Waoo brandet. 
Her hos mig er det f.eks http://www.bredbaandnord.dk/

Mvh. JørgenT
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 18:23
Hvad er forskellen mellem kabel tv og kabel tv via Waoo fiber (som jo også er en fast forbindelse) ??

Bond Cool
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

I forbindelse med, at vi er ved at bygge nyt hus i område, hvor der ikke er mulighed for kabel tv, står mit valg mellem Waoo (Fiber) og Boxer tv.

Kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer. Hvor får man det bedste billede, den bedste brugervenlighed osv.?

Det er vigtigt mht. kabelføring. Skal jeg nøjes med datakabel eller skal jeg stadig trække et coax kabel.

På forhånd tak.

Jesper



Hvad er forskellen mellem kabel tv og kabel tv via Waoo fiber (som jo også er en fast forbindelse) ??

Bond Cool
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hvad er forskellen mellem kabel tv og kabel tv via Waoo fiber (som jo også er en fast forbindelse) ??

Bond Cool
Lidt populær sagt, kabel-TV via coax er en masse digitalt modulerede radiosignaler, som frekvensmæssigt er "stakket" ovenpå hinanden, og signalet fordeles parallelt til alle huse.
Og her bruges noget af datakapaciteten også til internet.

Kabel-TV via fiber er en allerhelvedes masse digitale "0 og 1" tal efter hinanden, som perler på en snor på en fiber fra fordelingspunkter, med en fiber til hver enkelt abonnent/hus.
Som så dekodes og omsættes til intenetforbindelse, samt til enten et HDMI signal i en boks ved hvert TV, eller en boks på matriklen der omsætter til et DVB-C signal, lignende det fra coax kabel-TV, og derfor er let at fordele rundt i huset.

Og det er her der er forskelle imellem de forskellige fiberudbydere med hvilke udstyr og systemer de anvender, selvom de evt. er under Waoo paraplyorganisationen. 

Der var jo faktisk også nogle fiberselskaber som brød ud af Waoo sammenslutningen for et par år siden.

Mvh. JørgenT
Til top
Virgilen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-November-2006
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Virgilen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 19:10
Jeg har nu talt med fibia. De oplyser at det ikke er muligt at fordele signalet fra router/fiberbox via coax kabel. De siger at det primært er muligt i Jylland. Hvorfor kunne de ikke svare på.

Synes det virker underligt at man kan nogle steder med ikke andre. Er det ikke bare boxen det drejer sig om?

Det limiterer mine muligheder en smule, da jeg ikke vil have en ekstern box ved hvert tv. Umiddelbart er der så parabol eller boxer at vælge imellem. Alternativt ren streaming via netflix og viaplay osv.

Hvad er at foretrække?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Synes det virker underligt at man kan nogle steder med ikke andre. Er det ikke bare boxen det drejer sig om?
Nok mere et spørgsmål om hvordan "backbone" infrastruktur/system  hvor det hele mixes sammen er opbygget?

Mvh. JørgenT
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

  Jeg forstår godt hvad du mener, når du spørger ind til Boxer. Men rent faktisk er det hidtige Boxer lige blevet købt af SE, ejeren af Stofa:


Der sker nok ikke meget fra nu af og indtil 3 april 2020, men så tror jeg og mange andre, at de vil gå over til en Internet baseret løsning.

Hej.

I første halvdel at min post. oplyste jeg at Boxer er blevet sogt til til SE, Stofas ejer.

Der er en anden ting du også skal vide. Fra april 2020 bliver en trediedel af frekvenserne som DR og Boxer sendes på i dag overført til brug for mobilt bredbånd. Så hvis du vælger en Boxer løsning må du forvente at sætte en antenne op, som så skal ændres,udskiftes eller helt fjernes i april 2020.

Men du snakker streaming, som absolut er en mulighed. Mens jeg snakker TV via en ADSL forbindelse og egen boks. Her vil jeg umiddelbart tænke på Fullratte, Telia eller YouSee



Jeg tror kun områder uden YouSee kabel TV, kan få YouSee via ADSL.

Du skal også vide af hensyn til kabeltræk, at fra en parabol med flere brugere trækker man normalt et kabel fra parabolen og ind til hver enkelt TV.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 03-Oktober-2017 kl. 20:18
Til top
Virgilen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-November-2006
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Virgilen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

  Jeg forstår godt hvad du mener, når du spørger ind til Boxer. Men rent faktisk er det hidtige Boxer lige blevet købt af SE, ejeren af Stofa:


Der sker nok ikke meget fra nu af og indtil 3 april 2020, men så tror jeg og mange andre, at de vil gå over til en Internet baseret løsning.

Hej.

I første halvdel at min post. oplyste jeg at Boxer er blevet sogt til til SE, Stofas ejer.

Der er en anden ting du også skal vide. Fra april 2020 bliver en trediedel af frekvenserne som DR og Boxer sendes på i dag overført til brug for mobilt bredbånd. Så hvis du vælger en Boxer løsning må du forvente at sætte en antenne op, som så skal ændres,udskiftes eller helt fjernes i april 2020.

Men du snakker streaming, som absolut er en mulighed. Mens jeg snakker TV via en ADSL forbindelse og egen boks. Her vil jeg umiddelbart tænke på Fullratte, Telia eller YouSee



Jeg tror kun områder uden YouSee kabel TV, kan få YouSee via ADSL.

Du skal også vide af hensyn til kabeltræk, at fra en parabol med flere brugere trækker man normalt et kabel fra parabolen og ind til hver enkelt TV.

Hilsen Carsten.




Ved disse løsninger skal man vel have net via telefonstik og en særskilt boks ved hvert tv?
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Jeg har nu talt med fibia. De oplyser at det ikke er muligt at fordele signalet fra router/fiberbox via coax kabel. De siger at det primært er muligt i Jylland. Hvorfor kunne de ikke svare på.

Synes det virker underligt at man kan nogle steder med ikke andre. Er det ikke bare boxen det drejer sig om?


Tv-signalet skal være til stede i analog form i fiberen for at boksen kan lave det om til RF/coax (ellers kræver det en meget større og mere avanceret boks).


Redigeret af bubbleboy - 03-Oktober-2017 kl. 20:45
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 21:49
Skift analog form ud med digital og du har ret
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

 Ved disse løsninger skal man vel have net via telefonstik og en særskilt boks ved hvert tv?

Hej.

Særskilte bokse ved hver TV er en mulighed som ofte giver mulighed for at optage. Men både Telia og YouSee har muligheder for at streame i høj kvalitet.

Hos Yousee hedder det f.eks. TV på farten eller TV2 Ude:


Hos Telia er der to forskellige abonnementer for dem med en boks og for dem uden:


Hvis man har Tv fra Sony eller Philips med Android TV behøver man heller ikke en separat boks.


Og hvis man som os har flere TV med SAT tuner og indbygget kortlæser, kan man modtage Canal Digital uden brug af en separat boks.


Til de TV uden SAT tuner kan man måske bruge deres egen streaming løsning.

Der er mange muligheder.  Der er også nogle TV mærker med egne apps.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 03-Oktober-2017 kl. 22:33
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2017 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Skift analog form ud med digital og du har ret


Nej. Hvis tv-signalet er i digital ip-form, så kræver det en stor QAM modulator, hvis du skal have det ud som dvb-c i dit coaxkabel.


Redigeret af bubbleboy - 03-Oktober-2017 kl. 22:49
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu