|
Waoo Fiber Netværkskonfiguration 3 VLANS |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ilithanos ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-Juli-2012 Sted: DENMARK Status: Offline Point: 32 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21-Juli-2012 kl. 00:17 |
Hej. Har læst lidt frem og tilbage i et stykke tid, eftersom jeg er blever waoo kunde med iptv og alt hvad dertil høre.
Skal i denne forbindelse have lavet netværk her i huset, og har i den forbindelse tanke om at udskifte det meste af udstyret og trække 1Gbit/s netværk kablet rundt i hele huset. Konfigurationen jeg har i tankerne lyder som følgende: Cisco RV180 Router. VLAN 1 - Port 1: IPTV og intet andet. dvs at multicast traffikken blive sendt til VLAN 1, og ikke ud på resten af netværket. VLAN 2 - Port 2: Kablet Internet til PCere og andet rundt i huset. VLAN 3 - Port 3: Wifi klienter på UbiQuiti Unifi Access Points. Min tanke er lidt at jeg skal bruge en switch til VLAN 1, og har jo i den forbindelse læst mig til en del info omkring hvad denne skal kunne. men er IMCP snooping nødvendigt hvis iptv køres på et vlan for sig, dette burde jo holde multicast trafikken væk fra det normale lan netværk, og Da alt hvad der er forbundet til denne switch vil være enten mediecentre eller tv bokse burde dette vel ikke blive et problem. Kunne godt tænke mig lidt feedback på om denne opsætning lyder som en stabil løsning eller om den er helt hen i vejret :) Og inden der kommer en masse om at dette er overkill til et SOHO system, kan jeg lige så godt sige med det samme, at jeg lige netop går efter at det skal være en smugle overdeminsioneret da jeg ikke vil skulle skifte udstyr igen lige foreløbigt :)
|
|
![]() |
|
confused ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2006 Status: Offline Point: 2686 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For det første, kan jeg ikke forstå ideen med 3 vlans - 2 er nok til at gøre jobbet. Jeg kører selv et setup med 2 vlans for at splitte lan og iptv.
Men har du plads i væggene eller hvor du nu trækker kablerne, vil jeg til hver en tid, råde dig til at trække kabler til både lan og iptv. Det kan være bøvlet at administrere vlans, og det kræver jo som bekendt lidt andet udstyr end til et helt normalt lan til husbehov.
|
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
|
![]() |
|
ilithanos ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-Juli-2012 Sted: DENMARK Status: Offline Point: 32 |
Planen er at der trækkes kabler til både lan og iptv, som så bliver holdt adskilt via vlans, regner med at sætte et krydsfelt op til at samle udstyret og styre hvilket vlan de enkelte stik på vægen bliver bliver tilkoblet.
Grunden til 3 vlans er at det trådløse kun vil blive brugt til telefoner og lignende som ikke skal have adgang til filer og maskiner på det kablede lan. En anden mulighed kunne dog være at sætte ap op til at styre adgangen til det kablede lans vlan.ved dog ikke hvad der giver den bedste ydelse. |
|
![]() |
|
zyflex ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-Marts-2011 Status: Offline Point: 9 |
Jeg synes det virker som en god idé. Jeg har dog et forslag til en lille ændring.
Smid dit "internet" vlan som Vlan1 og IPtv på Vlan2. Normal vis er vlan1 altid sat som native vlan på switche. Så hvis du fremover tilslutter udstyr der skal på internettet til din switch, så kommer det automatisk ind på vlan1 uden yderlig konfiguration. Det er jo lidt træls at du hver gang der skal laves et nyt kabel til en pc skal ændres i konfigurationen på switchen. Jeg tænker det er mere sandsynligt at du ændre dit antal af pc'ere eller behov for direkte kabel tilslutning af dem frem for at sætte ekstra STB op. En anden mulighed er selvfølgelig blot at ændre dit native vlan på de øvrige switchporte, eller forud konfigurer de ledige porte til internet vlan'et.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |