recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Waoo forstyrrer mit LAN
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Waoo forstyrrer mit LAN

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Leopold Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leopold Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2011 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Leopold: Jeg har lige købt 2 stk. Netgear ProSafe Plus GS105E i dag, og sidder og roder med det netop nu - jeg skal naturligvis nok komme med en tilbagemelding på resultatet Smile


Det vil jeg glæde mig til Thumbs Up
Morten

--

Epson TW3200 projector

Onkyo 606

KEF 2005.2

PS3
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 11:14
Så fik jeg lidt sat op - her er mit netværk som det ser ud lige nu (undskyld det rodede look ;-) )
 
 
 
 
 
 
Her er sådan som jeg forestiller mig det sat op hos dig :
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 11:22
Hehe hvad helvede skal du bruge 4 switche til??? :) Vil det ikke være lettere at have 1 max 2?? :)

Jeg kan bare se at du har mange flere fejlkilder hvis der skulle ske noget i dit netværk. :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

Hehe hvad helvede skal du bruge 4 switche til??? :) Vil det ikke være lettere at have 1 max 2?? :)

Jeg kan bare se at du har mange flere fejlkilder hvis der skulle ske noget i dit netværk. :)
 
He he - du har fuldstændig ret.... sådan da Wink
 
Den ene switch er placeret på loftet, og samler og fordeler altså trafikken til husets rum. Denne skal jeg dog have byttet ud med en vlan switch, idet mine sonos enheder ellers støder ind i nøjagtig samme problem som trådstarters, idet de så kan "vælge" mellem 2 dhcp servere.
 
De sidste 2 switche i "flowet" skal byttes om, så vlan switchen sidder før den anden, men jeg har brug for begge idet der simpelt hen ikke er stik nok i vlan switchen Smile
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Leopold Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leopold Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 11:52
Fin tegning som siger mere end ord.

Din opfattelse af mit setup er i princippet også korrekt.

Virker det med VLANs pt. i det setup du har skitseret eller mangler der noget ? Som du også selv skriver skal du have byttet rundt på VLAN switchen før det virker eller huh ?
Morten

--

Epson TW3200 projector

Onkyo 606

KEF 2005.2

PS3
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 12:00
Jep, det virker - jeg havde tvboksen på i går. Dog tror jeg mine Sonos står af på dhcp problemet lige nu, men det må jeg se i aften.
 
Men hvis du holder dig til flowet i min sidste tegning, burde du være dækket ind med både tv og sonos.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
timzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér timzor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:41
Ville skam ike fornærme dig, blot forsøge at hjælpe dig. Hvis du opfattede det som andet end hjælp, ja så er det sq dig, som har problemet...
 
og har skam læst dine posts igennem, men du kan jo ikek forklare dig så man kan forstå det, det er først på din tegning af dit netværk, at jeg kan se hvad dit problem er...
 


Redigeret af timzor - 18-Marts-2011 kl. 14:42
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

Oprindeligt skrevet af Leopold Leopold skrev:

Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:


Ohh jo det vil helt klart hjælpe rigtig meget.

I dag har du en fiber boks fra Energi Midt af, hvor du har hvor mange stik ?? 1 ? 4?
Hvis det er på samme måde som hos SydEnergi mv. så har du en fiber boks med flere porte i? Som jeg kan se ved at lave en hurtig søgning på deres hjemmeside : http://ebook.energimidt.dk/?id=314

Ergo du få tv på 3 af portene og internet på 1 af portene.

Ergo hvis du vælger at få både tv og Internet fra Waoo, så er problemet løst, en udbyder en boks, også er problemet løst :)


Jeg har jo stadig kun 1 netværksforbindelse fra mit krydsfelt til stuen, hvor TV og mediaplayer er. Det betyder jo stadig, at jeg skal blande trafikken fra mit LAN med TV trafikken på en switch for at få begge enheder kablet.
Skift dit internet og tv til waoo, du kan sagtens, med den rette switch, dele internet og tv fra det samme netstik i væggen. og så er der kun en DHCP server i dit hus, og problemet er løst
 
Sjovt som jeg sidder med en underlig fornemmelse af at du overhovedet ikke har læst tråden....
Det er da muligt du mener det, men da jeg læste tråden igennem, opfattede jeg dit problem som værende at du havde 2 dhcp servere ( i routere) som begge ville tildele en given enhed en ip adresse, og du derfor ville af med den en router (eller fiberboks).
 
Ville skam ike fornærme dig, blot forsøge at hjælpe dig. Hvis du opfattede det som andet end hjælp, ja så er det sq dig, som har problemet...
 
Og så er det da underligt at du ikke selv kan se at det ville være nemmere at have alt i samme fiberboks, og du kunne slippe af med tdc, og have tv og internet fra samme udbyder...
 
For det første..... det er ikke mig der har startet tråden.
 
For det andet har du fuldstændig overset at uanset hvordan trådstarter skruer sit abonnement sammen, vil han stadig skulle bruge fiberboksen, og dermed 2 forskellige subnets med 2 forskellige dhcp servere(den ene som automatisk er slået til for at håndtere IPTV, og den anden han får via sin egen router, for at kunne tildele ip-adresser til sit Sonos udstyr) - det er det der er hele humlen i det her puslespil.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 09:25
Spændende læsning. Jeg står netop selv og er ved at bygge og får leveret internet og TV fra Waoo (NRGi fibernet) og skal have opsat Sonos, så rart at være lidt forberedt på de udfordringer der kommer Smile
 
@Confused: Har du fået dit setup til at spille som det skal med dine vlans og hvad var løsningen? I øvrigt god illustration. Kan se at du har en HDHR på tegningen, men jeg troede egentlig du kørte med ren IPTV?
 
Min tanke var at kun køre IPTV fra fiberboks til min tvservers første netkort, og derefter alt andet på det almindelige LAN, inkl. tvserverens andet netkort. Tvserveren skal selvfølgelig køre med fast ip. Herefter regner jeg med at kunne distribuere tvsignalet via tvserver og det almindelige LAN til mine MP klienter. Kan det lade sig gøre, eller er der noget jeg har misforstået?


Redigeret af HamDenFede - 05-Juli-2011 kl. 09:46
Mvh. HamDenFede
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Spændende læsning. Jeg står netop selv og er ved at bygge og får leveret internet og TV fra Waoo (NRGi fibernet) og skal have opsat Sonos, så rart at være lidt forberedt på de udfordringer der kommer Smile
 
@Confused: Har du fået dit setup til at spille som det skal med dine vlans og hvad var løsningen? I øvrigt god illustration. Kan se at du har en HDHR på tegningen, men jeg troede egentlig du kørte med ren IPTV?
 
Min tanke var at kun køre IPTV fra fiberboks til min tvservers første netkort, og derefter alt andet på det almindelige LAN, inkl. tvserverens andet netkort. Tvserveren skal selvfølgelig køre med fast ip. Herefter regner jeg med at kunne distribuere tvsignalet via tvserver og det almindelige LAN til mine MP klienter. Kan det lade sig gøre, eller er der noget jeg har misforstået?
 
Njaaa min løsning spiller nogenlunde - det fungerer med vlans, og det løser mit problem med 2 dhcp servere som ødelagde mit Sonos setup. Lige nu har jeg dog et issue med den ene sonos enhed, som "bliver væk" ind i mellem. Jeg frygter at det har noget med netværket at gøre. Faktisk er det DEN Sonos enhed, som er koblet direkte på mit LAN - de andre kobles trådløst på, via denne enhed.
 
Jeg modtager tv via DVB-T, DVB-C, DVB-S, og DVB-IPTV, så derfor min HD HR Smile
 
Dit forslag til løsning med 2 netkort, har jeg også tidligere overvejet, men det kører faktisk ok med kun ét.
 
Jeg tror dog stadig jeg har noget mere trafik på mit LAN, end nødvendigt.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 21:39
har du mod på at forklare hvordan du har sat dit vlan op?
jeg kan simpelthen ikke få det til at spille.
jeg har købt den switch du anbefalede i anden tråd, og skal have det til at køre med en d-link 1210-16
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 22:05
Som du kan se af opsætningen af Netgear'en, understøtter den Port Based og 802.1Q vlans.
 
Jeg bruger udelukkende port based, som såre simpelt lukker og åbner for specifikke vlans til en given port.
 
Dog tror jeg de fleste routere / switche benytter sig af den anden, som vel i daglig tale benævnes tagged vlan's, og det er sikkert den du skal bruge hvis den skal arbejde sammen med din d-link.
 
Hvordan du sætter den op, har jeg dog ikke styr på - her må vi have eksperterne på banen Wink
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu