recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Webcamera eller andet til en ugle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Webcamera eller andet til en ugle?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Webcamera eller andet til en ugle?
    Sendt: 28-December-2019 kl. 18:10
Dette er måske lidt ugleset i bogstaveligte forstand.
Jeg har bygget en uglekasse, der er større end de fleste hundehuse. Jeg har hængt den op i 5,5 meters højde på en smuk muret 152 år gammel gavl mod nord. Alt efter gældende regler og ideer. 

Den gigantiske fuglekasse, der krævede to stiger og to stærke folk, har vel været til leje  i det meste af et års tid, og kigger jeg op til kassen ser den ubeboet ud, men ser jeg ned på jorden under den, ligner det daglige bombetogter. Hvide fyldige ekskramenter.
Så et eller andet interessant indeholder kassen, der er bygget efter alle foreskrifter til både tårnfalke og ugler. 
Desværre har vi ikke hørt fuglen, der nok ligger på reden, uhuuuuuue endnu, men ud fra lortenes størrelse kunne det tyde på en større ugle, der måske så er stum :)

Nå. Til snakken: Det kunne være nteressant at montere et eller andet inde i den højtliggende kasse.
Hvad foreslår I?

1) Et webcamera, så alle kan følge med. Hvad kræver det og koster det, og hvilke løbende udgifter giver det?
2) Et wifi camera ? ( vi har tre routere for at styre vort landsted), men det kniber måske med signalet i denne del)
3) Eller måske et godt alternativ til at kigge ind i kassen og følge med på mobilen?


Redigeret af bentpetersson - 28-December-2019 kl. 18:38
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 18:54
Hvad er forskellen på et web kamera og et wifi Kamera ?

Har du strøm oppe ved kassen.
Du burde let kunne montere et 200-300kr kamera i kassen og så forbinde via wifi til dit netværk. Check evt om du har wifi ved kassen.

Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 19:29

Webcamera er et efter min mening, hvor fremmede kan gå på Internernettet for at følge noget bestemt via deres egen enhed. Fx udrugningen i en uglekasse, modsat wificameraet, som jeg forestiller mig er internt og privat.

Webcamera et kræver vel en server eller lignende, der er tændt hele tiden og som sender på Internettet, modsat et wificamera, der har forskellige muligheder for optagelse mv. der kan afspilles. 

Jeg kan lave eltilslutning op til fuglekassen. Jeg kan også ved at flytte en extender skabe wifi forbindelse derop. Håber, at det er svar nok. 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 19:40
ønsker du kun billeder eller skal det også være video ?
Video kræver mere båndbredde.

Webkamera og wifi kamera er to forskellige begreber.
Et wifi kamera kan godt bruges tilsluttet internettet.
Så dit kamera kan enten være kablet eller køre over wifi.

Om du tilslutter det internettet er en helt anden ting. Nej det kræver ingen server eller andet ekstra tilbehør.

Jeg havde for en del år siden et wifi kamera, det krævede kun at man lavede en port forward i sin router. Derefter kunne det nås via en browser på internettet.

Iøvrigt du har sandsynligvis også kun en router konfiguret på din ejendom.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 19:50
Tak. Jeg er allerede blevet klogere på grund af dit svar.

Rigtigt, jeg har een router og to extendere (der også kan køre som selvstændige router)

Jeg forestiller mig at jeg kan være på ferie og følger redekassen live, når jeg ønsker det. Og også at andre fuglevenner kan få glæde af det.
Men jeg ønsker også gode forslag, der måske er bedre end, hvad jeg lige gennemskuer.
Tilføjelsen cameraet skal køre wifi. Kabel er muligt men for besværligt. 


Redigeret af bentpetersson - 28-December-2019 kl. 19:55
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 20:51
et "webkamera" nej. (de kan ikke tåle temperaturforskelle) men går du i retning af "overvågningskamera" så er der tonsvis af udendørs løsninger og som kan gå via wifi (men du skal selvsagt have fat i strøm til dem)

Men når du nu ønsker at "følge med" live, så ville jeg nok i virkeligheden tage en løsning hvor der er adgang via en mobil app fx noget i den her retning https://www.amazon.com/Kasa-Cam-Outdoor-TP-Link-Built/dp/B07C7MS42K - men der er tonsvis af andre løsninger til ethvert budget.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 22:22
Interessant at læse claus jac.
Cameraet skal vel være et sorthvidt for at kunne optage i mørket inde i kassen. Og vel også med infrarød eller lignende. Eller hvad er bedst?

Hvilken androidapp er velegnet? Og som også skal kunne findes på Apple.? 

Vil andre også kunne få adgang, så de også kan se fra Internettet? 

Indeholder cameraet også microfon, så lyden kan overføres til min og andres enheder? 

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 22:44
Som alternativ kan du kigge på det som hedder et Vildtkamera, som bruges blandt andet af jægere og skovejere.
De er på batteri og gemmer på et SD kort.
De bruger bevægelsessensor, for at spare på batteriet.

De er typisk lidt dyrere, jeg har set dem fra 1.000 og op.

Kameraer som filmer Infrarødt, giver et S/H billede, da farve informationen næsten går tabt. Du har jo ikke multispektrum lys.
Det betyder ikke at kameraet skal være S/H generelt. De fleste overvågnings kameraer i dag er i farver, men ikke i mørke.
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2019 kl. 22:47
Her er et par eksempler på forhandlere af vildtkameraer:

Du kan få nogen med LTE (4G) forbindelse.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 13:37
Nej det behøver absolut ikke være sort/hvidt - at kunne filme i mørke har absolut nada med farverne at gøre. - det er et spm om der er kamera med infrarød sensor i. det er det infrarøde der gør du kan se i mørke.

Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 13:56
hvad med et arlo wifi camera, fåes i Elgiganten. Men pir så de optager ved bevægelse og nattesyn. Men batteri, nemt og forholdvis billig. Dog kun 7 dages optagelse gratis.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2019 kl. 14:38
Jeg er glad for de mange forslag. Tak forsæt endelig.

Jeg har lagt en del fotos og tekst ud på min facebookside Bent Petersson. I skulle kunne se dem, da de er offentlige. 
Kassen har jeg anbragt i foreskreven højde 5,5 m. Med to mand kan kun en meget stejl tung stige rejses, da terrænet er snævret ind til ca 2,5 meters bredde fra muren.

Dette skriver jeg for indirekte at fortælle, at batterier på kameraet ikke er en god løsning. Samtidig skal kameraet anbringes i en kasse, der forsvares af mindst en ugle med aggresivt blik og åbent næb samt hvæssede klør. 😀
Ugler der beskytter enten æg eller unger og sig selv. 
Så jeg  forsvarer modsætningsvis mine hænder og fingre med en stationær elkabel-  og kameraløsning. Mens uglefamilien er rejst på ferie kan kameralinsen renses. 
Jeg er glad for jeres links. Helst nogle løsninger som I selv eller andre har afprøvet. Da vinkel og afstand, lysforhold mv også skal passe for at opnå det bedste billed/video resultat. 

Lad os slå fast:
1.Det glæder mig at det kan blive en farvekameraløsning. Dette prioriteres herefter.
2. Det skal kunne hentes af andre verden over på Internettet. 
3. Kameraet skal kunne optage også infrarødt så uglerne kan ses dag og nat. Til rimelig pris og god kvalietet. 
4. Kunne kobles trådløst til min router og hentes døgnet rund af andre. 

Helst skal det være med video, så folk kan se live. Kan det lade sig gøre uden at det koster en bondegård? 





Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu