recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WHS og rettigheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWHS og rettigheder

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: WHS og rettigheder
    Sendt: 22-November-2010 kl. 12:32
Jeg troede ikke det skulle ske, men jeg er røget i noget af et dilemma med min WHS installation.

WHS = Windows Home Server, er oprindelig baseret på en Windows Server 2003. Sådan en har jeg allerede i forvejen kørende. Og normaltvis har jeg ikke de store problemer med rettigheder, når jeg er logget ind som Administrator.
Men det har jeg på min WHS. Rent faktisk kan jeg slet ikke gøre noget overhovedet.

Den umiddelbare forskel på min Server 2003 og min WHS er, at min WHS bruger jeg Remote Desktop til, når jeg logger ind. Min Server 2003 har jeg en VNC server kørende på, som jeg så logger ind via.
Dvs. Server 2003 tror jeg er logget direkte ind på maskinen. WHS ved jeg kommer ind via Remote desktop, og derfor ikke direkte.

Jeg ved dette er en væsentlig forskel. Det som irreterer mig, og som jeg tilsyneladende ikke kan ændre på, det er at jeg ikke kan få lov at installere nogle programmer, når jeg er logget ind som Administrator via Remote desktop. Jeg har simpelthen ikke rettigheder til det. Og jeg fatter ikke hvorfor.
Hvad hulen gør jeg? (eller hvad gør jeg forkert). Jeg skal have installeret VNC og Mail server programmer på een eller anden måde. Hvor pokker ligger de rettigheder til Remote Desktop henne, (dem kan jeg heller ikke finde).

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 12:40
Hov, glemte lige at understrege, der er ikke tale om at jeg er logget ind på WHS consollen, men derimod er gået ind "bagom" i Windows 2003 dele. Blot så nogle ikke får rodet dette samme. Der er ingen problemer i WHS consollen.. Den er bare for begrænset i forhold til det jeg skal bruge serveren til.
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 13:03
Jeg har absolut ingen erfaring med WHSEmbarrassed, men man kan godt få remote desktop til at gå ind på consol session.
For at gøre dette skal du dog køre den fra en commandprompt med /consol param:

mstsc /v:IpAdr /consol
Til top
oldboy67 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 13:31
Bruger du den indbyggede WHS Administrator konto når du logger ind med RDC ?
Må indrømme at jeg aldrig har oplevet/læst/hørt om situationen før - hos mig har det virket fra dag ét ...

Har du lavet rettelser til konto administrationen udenom consollen ?

Redigeret af oldboy67 - 22-November-2010 kl. 13:31
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 14:09
Hvis du er logget ind med samme user og password, så burde du fra en hvilken som helst maskine kunne lave en MMC og tilføje "Computer Management" og så have adgang til at rette i brugere.
Medmindre der selvfølgelig er lukket for RPC på Windows Home Server.

Men det burde ikke være så umuligt...

En løsning som med sikkerhed virker er ihvertfald at lave et domæne og tilmelde WHS til domænet. Så får domain administrator fulde rettigheder over WHS maskinen. Men det er lidt besværligt bare pga. lidt administration....
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Jeg har absolut ingen erfaring med WHSEmbarrassed, men man kan godt få remote desktop til at gå ind på consol session.

den vil jeg lige afprøve når jeg kommer hjem.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af oldboy67 oldboy67 skrev:

Bruger du den indbyggede WHS Administrator konto når du logger ind med RDC ?
Må indrømme at jeg aldrig har oplevet/læst/hørt om situationen før - hos mig har det virket fra dag ét ...

Har du lavet rettelser til konto administrationen udenom consollen ?
Ja, det er jo samme administrator konto (der er kun een).
Det burde også virke, men det er som om at Remote Desktop åbenbart har nogle begrænsninger i rettighederne af een eller anden årsag. Jeg kan godt hente og gemme programmer på disk, men så snart jeg vil installere dem, så ryger jeg ind i rettighedsbegrænsninger.
Som nævnt har jeg aldrig brugt Remote Desktop på min anden Win 2003 server, ad den simple grund, at VNC er nemmere/lettere, og jeg som oftest kun har brug for det når jeg er hjemme, dvs. på LAN siden.
Men den MediaSmartServer jeg har fra HP, den kommer uden mulighed for tastatur/mus/skærm, så der er man henlagt til at bruge Remote Desktop fra start, ihvertfald indtil jeg kan få en anden løsning installeret.. Og det er så der jeg står fast. 
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis du er logget ind med samme user og password, så burde du fra en hvilken som helst maskine kunne lave en MMC og tilføje "Computer Management" og så have adgang til at rette i brugere.
Medmindre der selvfølgelig er lukket for RPC på Windows Home Server.

Men det burde ikke være så umuligt...

En løsning som med sikkerhed virker er ihvertfald at lave et domæne og tilmelde WHS til domænet. Så får domain administrator fulde rettigheder over WHS maskinen. Men det er lidt besværligt bare pga. lidt administration....
Det ser ikke ud som om der er lukket.. Det er derfor det undre mig vildt meget.
WHS er tilmeldt domæne, men det er stadigvæk samme administrator konto, så jeg ender samme sted.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 16:53
Hvad hvis du tilføjer en "Local Security Policy" til MMC og ser om kære MS har ændret nogle rettigheder for administrator som ikke giver lov til installation igennem terminal services eller tilsvarende.

Alternativt kan du vel pushe en VNC på maskinen fra din server hvis du har samme bruger login?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Prøvede lige, men det lader ikke til at /consol er understøttet på min win7 64bit klient. Det er derimod /admin, som burde give rettigheder.. Det hjalp så heller ikke Angry
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2010 kl. 08:11
er det ikke /console ?
Til top