recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WHS vs. FreeNAS osv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWHS vs. FreeNAS osv.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: WHS vs. FreeNAS osv.
    Sendt: 04-August-2010 kl. 21:13
hey :)

har en nas hvor jeg har installeret freenas på, er egentlig godt til freds med dette men det skader jo ikke at udforske nye områder :)
jeg kan se her inde at der er mange der bruger WHS og gad egentlig godt vide hvorfor ??
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 21:30
njaa jeg vil ikke ligefrem sige der er mange. MEN WHS har en række fordele. Blandt andet at det er forholdsvis let at udvide (det er jo en "neddroslet" MS server 2003 og i "vail" en 2008r2 baseret løsning) og det kan håndtere et multios miljø uden problemer. Hardwarekravene er heller ikke voldsomt slemme. så som alternativ til alle de forskellige linux/unix appliances for dem der ikke helt har modet til den slags - så er det et rigtigt godt bud.
MEN vigtigst af alt så er den rigtig god hvis man ønsker en "TV-server" som kan stå som optager/lagerplads og distribuere videoen ud fx til et MS-miljø med extendere. Det er en af de ting som freenas ikke helt kan på samme måde. dertil er softwaren ganske enkelt for begrænset og slet ikke tiltænkt sådanne funktioner. Der er dog tegn på at Volker fra freenas er ved at lave lidt om på den del. han er i hvert fald ved at omskrive hele molevitten så det bliver lettere at installere plugins i et nyt projekt openmediavault. Men det er slet ikke på samme måde som WHS.
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 14:43
indicus .... du skulle prøve unRAID .. jeg blev overtalt til at prøve unRAID, og har bestemt ikke fortrudt det et øjeblik.
Den er gratis op til 3 disks, unRAID ligger på en usbstik , og den booter du fra
al opsættet foregår via browser interface, så selv om jeg slet ikke ved noget om LINUX, så kører det bare derud af.
Jeg bruger min så lager for film, musik, billedet, optaget tv, altsammen til min HTPC

Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 20:06
Først vil jeg sige at det rigtige valg afhænger af hvad man skal bruge sin NAS enhed til. Skal den bruges som "dum" lagringsenhed er WHS måske ikke det mest oplagte valg.

WHS største force er i mine øjne backup funktionen hvor lagringen udnytter "Single Instance Storage" teknologi. Sagt simpelt betyder det at backup data gemmes på sektor niveau uden at duplikere, så i praksis kan du have 5 klienters fuld systembackup fra de sidste 3 dage, 3 uger og 3 måneder liggende uden at det fylder særligt meget. Dernæst er restore af et komplet system utroligt simpelt, og især hvis man har mindre børn med egen computer lære man hurtigt at en restore ofte er hurtigere end at løse alle de mystiske problemer de kan fremkalde. 

Dernæst mener jeg at "Drive Extender" disksystemet er genialt. Du vælger på folder niveau hvilke data der skal duplikeres. På den måde for du fordelene fra et RAID1 til de vigtige filer, uden nødvendigvis at spilde en masse plads på ligegyldige ting som 1TB optaget tv.

Har man et par HTPC Klienter baseret på Windows (7) Mediacenter giver WHS også en simpel deling af filer inklusiv indexering af filerne WHS og automatisk arkivering af optaget tv. 

Mange af ovenstående funktioner man også opnås ved brug af anden NAS software, men bemærk at alle ovenstående funktioner er der "Out-of-the-box" når blot WHS connectoren er installeret på klienten.

Derudover er udvidelses mulighederne unikke da det er en Windows platform. Her tænker jeg både på plugins, hvor jeg vil fremhæve "My Movies" i HTPC forbindelse, men bestemt også muligheden for installering af alverdens windows software og som Claus er inde på TV-tuner/Server.

Men som jeg indledte med afhænger det af behovet, snakker vi ren "datawarehouse" er der ingen grund til at smide 6-700,- efter ovenstående funktioner.

Til top
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 21:57
har virkelig overvejet at prøve at skifte over til whs netop fordi det er så dejligt nemt med plugins..
bruger min nas til lagring af musik, dvd film og alt andet data, film og tv bliver så streamet til min htpc på en måde der sikkert er alt for bøvlet i forhold til hvad whs ka gøre... bruger den så os til at dl/seede torrents osv med.. der hvor jeg syns at WHS bliver extra int. er det plugin der vist hedder ripnas som er et addon der kan rippe dine audio cd'er ind på NAS'en automatisk bare i med en cd og luk skuffen... så finder den selv track navne, albums osv...

UnRaid har jeg haft overvejet et par gange, men 3 diske er ikke nok for mit vedkommende men syns det er for dyrt og skal give $699 for 12 disk versionen....

Hvordan klare whs håndtering af raid ? er der vel intet problem med?

men det lyder sq meget godt alt sammen... :)
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2010 kl. 04:48
Oprindeligt skrevet af indicus indicus skrev:

har virkelig overvejet at prøve at skifte over til whs netop fordi det er så dejligt nemt med plugins..
bruger min nas til lagring af musik, dvd film og alt andet data, film og tv bliver så streamet til min htpc på en måde der sikkert er alt for bøvlet i forhold til hvad whs ka gøre... bruger den så os til at dl/seede torrents osv med.. der hvor jeg syns at WHS bliver extra int. er det plugin der vist hedder ripnas som er et addon der kan rippe dine audio cd'er ind på NAS'en automatisk bare i med en cd og luk skuffen... så finder den selv track navne, albums osv...

UnRaid har jeg haft overvejet et par gange, men 3 diske er ikke nok for mit vedkommende men syns det er for dyrt og skal give $699 for 12 disk versionen....

Raid er ikke nødvendigt på WHS. der er software raid, eller det der i WHS terminologi kaldes folder duplication. Du kan godt køre med Raid, men jeg kan ikke se hvad formålet skulle være med det når du har folder duplication(Men self hvis du vil have redundans på backups sååå).

Alle diske der tilføjes en WHS kan addes til en Storage Pool, som er dit samlede total lagerkapacitet. På hvad diske den enkelte fil ligger er transparent for brugeren- Han ved kun at filen ligger i X folder. Duplication(som slåes til pr folderbasis) ligger samme fil to steder, og på forskellige fysiske diske.(Self optræder der for brugeren stadig kun som én)

Redigeret af Patriarken - 06-August-2010 kl. 04:50
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2010 kl. 10:37
Indicus ...er ret sikker på du læser forkert

Reg. Key  version for 6 diske koster $69 og 20 disk key koser $119

http://www.lime-technology.com/products/registration-keys

Til top
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Raid er ikke nødvendigt på WHS. der er software raid, eller det der i WHS terminologi kaldes folder duplication. Du kan godt køre med Raid, men jeg kan ikke se hvad formålet skulle være med det når du har folder duplication(Men self hvis du vil have redundans på backups sååå).

Alle diske der tilføjes en WHS kan addes til en Storage Pool, som er dit samlede total lagerkapacitet. På hvad diske den enkelte fil ligger er transparent for brugeren- Han ved kun at filen ligger i X folder. Duplication(som slåes til pr folderbasis) ligger samme fil to steder, og på forskellige fysiske diske.(Self optræder der for brugeren stadig kun som én)

Jo selvfølgelig er raid nødvendigt hvis du har 4 eller 5 diske som skal ses som en stor disk...

hvordan konfigureres whs, er det via en browser eller er man nød til at ha skærm sat til osv ?
må hellere få prøvet whs... det jeg syns der mangler lidt i freenas er nemmere muigheder for addons...

Citér
Indicus ...er ret sikker på du læser forkert

Reg. Key  version for 6 diske koster $69 og 20 disk key koser $119

http://www.lime-technology.com/products/registration-keys

så det bare på forsiden.... men ka godt være jeg har set forkert... ;)

Redigeret af indicus - 07-August-2010 kl. 21:24
Til top
mr-data Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-September-2006
Sted: Denmark
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 22:19
WHS er beregnet på at køre som en "headless server", dvs. en server uden tastatur, us, skærm osv. I stedet foregår den daglige konfiguration via enten den såkaldte "server konsole" hvor du har adgang til de mest benyttede funktioner; og ellers er der mulighed for at benytte "remote desktop" til betjening af serveren.

Og dog, under installation skal du bruge skærm osv. hvis serveren er hjemmebygget. Herefter tjekker du i BIOS at der kan bootes uden tilsluttet skærm og tastatir; det er der nogen der som standard ikke vil, men som regel kan man omgå dette ved en simpel ændring.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 01:25

Jo selvfølgelig er raid nødvendigt hvis du har 4 eller 5 diske som skal ses som en stor disk...

Der er ikke noget selvfølgelig. Dine diske optræder som én stor når de er added til WHS storage pool, ligegyldig om du har én eller ti diske sat til.....Også selvom om det er en blanding af firewire, usb sata, ata diske...Men nu du skal i gang med WHS og ikke ved noget om det, er det da ejendommeligt at du fortæller mig hvordan det fungererClap

FIY, skriver jeg i denne tråd fordi jeg er bruger af WHS og har været det siden den udkom.

Redigeret af Patriarken - 08-August-2010 kl. 01:27
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 01:34
Jeg regner selv med at prøve at bygge en server baseret på linux. Der stilles ikke de store krav til hardwaren og det virker til at understøtte en helvedes masse funktioner. Hertil vil jeg mene en Ubuntu server understøtter en raid controller. Hvis jeg skal bruge mere end 4 diske regner jeg selv med at købe en sammen med nogle backplanes.

Jeg vælger det mest af alt fordi det skulle være hurtigt og fordi det ikke er Windows, hvilket er mode i denne tid med FreeNAS, unRAID, Leopard Server og Ubuntu Server.
Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 07:45

Jeg må nok give Patriarken ret i at det er en lidt hård melding at komme med uden at have sat sig ind i tingene.

Som Patriarken allerede har skrevet giver RAID ikke mening for en WHS da denne har sin egen "Drive Extender" teknologi. Du kan læse mere om "Drive Extender" via dette link http://www.microsoft.com/DownLoads/details.aspx?familyid=40C6C9CC-B85F-45FE-8C5C-F103C894A5E2&displaylang=en

Det eneste tidspunk jeg ser RAID give mening på en WHS er hvis "oppetiden" er kritisk, f.eks. hvis man har valgt at hoste sit firmas hjemmeside eller lignende på den. I så fald kunne RAID1 på systemdisken være aktuelt, men så er vi vidst også lidt ude over normal WHS brug.

Redigeret af FPP - 08-August-2010 kl. 07:45
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu