recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WIFI installation til nyt hus,
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WIFI installation til nyt hus,

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: WIFI installation til nyt hus,
    Sendt: 14-April-2013 kl. 17:32
Jeg har købt nyt hus(e) og skal til at planlægge installationen af bl.a. WIFI og Internet generelt.

Jeg ønsker at etablere noget internet fra huset med den gule pil op imod huset med den gule og røde pil. Det er egentligt 2 lejligheder og jeg vil gerne skille alle 3 installationer af, så de ikke kan se hinandens netværk. 

Lige nu tænker jeg: At have en firewall med flere ben på i det store hus. At etablere en form for WIFI bridge til huset med den gule og røde pil. Sætte en switch med et par VLAN's konfigureret på loftet og trække et par kabler ned i hver lejlighed. Alternativt kunne man sætte 2 gange sende/modtage udstyr op til hver lejlighed. 

Er der nogen der har forslag til udstyr til at etablere denne bridge - hvor minimum antennen skal kunne holde til at blive monteret udendørs og lyder planen overhovedet fornuftig? 

Prisen er naturligvis en faktor - for det er egentligt kun for at være flink imod en kommende lejer at jeg ønsker at etablere det. Omvendt vil jeg heller ikke lave en for billig og dermed formodenligt dårlig løsning der ikke fungerer stabilt. 

Nogle gode forslag? 

Redigeret af hedberg - 14-April-2013 kl. 17:36
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 17:52
Hvor langt er der mellem de to bygninger?

Jeg ville bestemt overveje at grave et kabel ned i stedet for at køre det trådløst.

/ask
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvor langt er der mellem de to bygninger?

På det korteste sted er der ca. 25 meter. Hvis man monterede sender/modtager tættest ved fiber installationen/firewall'en vil der være ca. 40-45 meter. Der er frit udsyn imellem bygningerne.

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Jeg ville bestemt overveje at grave et kabel ned i stedet for at køre det trådløst.

Det overvejer jeg også kraftigt, men jeg er lidt doven af natur - så hvis det kan undgåes vil jeg helst det :-)

Det kommer også en del af på pris på de forskellige løsninger.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 18:45
Kabel. Helt klart. Selv 10 m er et problem for WIFI hvis der er andet end pap imellem sender og modtager.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 18:53
Hvis vi for argumentets skyld går efter en kabel løsning. Hvor dybt bør det graves ned og i hvad for at kunne klare typisk dansk vejr? 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 19:28
Hvis du er doven så tag et kig på noget ubiquiti nano :)

Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 20:00
alt fornuftigt kabel og andet skal helst ned i 90cm for at undgå frost, og så gælder det samtidig om at købe et solidt udendørs kabel der er beregnet til vind og vejr. - det sker, men kun yderst sjældent at frosten går længere ned end 90.. (har info fra en god kammerat der lever af og grave kabler og rør ned..) men du kunne jo være smart, og grave det ned i et 40-50mm pvc-rør, på den måde har du os mulighed for på et senere tidspunkt (hvis du smed et stykke snor igennem inden du lukkede af) og trække nye kabler.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 20:10
Hvis du ønsker en WiFi-løsning, kan følgende være en mulighed:

1 stk. ASUS RT-N66U, som monteres et sted i hovedhuset. Én af routerens antenner fjernes (den har tre), og der monteres/trækkes et kabel, til en antenne monteret udendørs, så tæt på hus nr. 2 så muligt.
I hus nr. 2 tjekkes signalet fra ASUS routeren. Findes signal-kvalitet og styrke/hastighed ok, er det det. Hvis ikke, så opsættes en repeater/extender, med egne antenner.
ASUS kan opsættes med op til 5 gæste-netværk, som er 100% uafhængige af ens eget hovednetværk. D.v.s. at du kan oprette ét eller flere ekstra netværk på den.

Hér i huset er der fremragende dækning og hastighed med ASUS'en. Og går jeg ind til genboen, to huse væk, har jeg også fin dækning og signal. Jeg bor i rækkehus, så signalet passerer altså to styk ydervægge mellem mig og genboen! No problemo!

M.v.h.
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 20:28
1. Lej en kædegraver og grav en rende.
2. Køb 2 ruller kabelrør Ø50/42, Wavin nr. 8241055, VVS nr. 199616054, TUN nr. 1242323 og læg 2 stk. i renden (et til svagstrøm og et til stærkstrøm). Husk samlemuffer hvis du skal samle rørene undervejs!
3. Træk de nødvendige kabler, inden du tildækker renden!
4. Køb et dækbånd og læg minimum 20 cm. over rørene!
5. Retablér renden og efterså evt. med lidt græs.
6. Lav dit nye lækre netværk og nyd det så længe du bor i din fine ejendom :)

PS: Har jeg ikke set nogle billeder af det hus på grillguru? Wink

Redigeret af mureren - 14-April-2013 kl. 20:32
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Jow, det kunne godt tænkes du havde set det der. Tager du rendegraveren med når vi skal grille en pattegris? :-)

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jow, det kunne godt tænkes du havde set det der. Tager du rendegraveren med når vi skal grille en pattegris? :-)

Aarrhh..rendegraver lige frem...det var et ordentligt lokum til sådan en bette rende, den ødelægger jo mere end den laver :)
Prøv evt. med en bemandet minigraver, det er jo kun 5-6 timer der skal til for at grave de 20-45 meter vil jeg tro.
Og så vidt jeg husker er det på Sjælland, hvor min "Bælt-skræk" effektivt forhindrer mig i at husere LOL

Men for lige at vende tilbage til det relevante, så tror jeg du kan ende med at investere mindst lige så meget i udstyr du måske får til at fungere godt trådløst, hvorimod et nedgravet kabel/kabelrør er bulletproof og fremtidssikret!
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2013 kl. 22:09

Men for lige at vende tilbage til det relevante, så tror jeg du kan ende med at investere mindst lige så meget i udstyr du måske får til at fungere godt trådløst, hvorimod et nedgravet kabel/kabelrør er bulletproof og fremtidssikret!

Og hvordan får han så adskilt sit eget, og "lejerens" netværk?

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu