|
WIFI installation til nyt hus, |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
mureren ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Oktober-2005 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 710 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
VLAN
|
||
Mvh. Mureren
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!" |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Ja, det er jeg skam med på, men hvordan mener du at han skal holde eget net, og "lejers" net adskilt? M.v.h. |
||
![]() |
||
trikker ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 314 |
|
Hvis husene deler elinstallation, kan man vel bruge en adapter til 230v-> ethernet i begge ender ?
|
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
|
Bygningerne er forbundet elektrisk. Bygning 2 har egen måler, men den er ren intern. Alt kører igennem bygning 1. Jeg har sådan et sæt powerline adaptere hvor jeg bor nu og jeg er ikke umiddelbart imponeret over dem. De virker sådan set okay, men hastigheden er ikke imponerende over den relative korte afstand (måske 5 meter). Jeg tvivler på at signalet kan overleve de måske 40 meter, separat måler/sikringer m.m. Men det er absolut værd at prøve - for jeg regner ikke med at benytte dem selv i det nye hus. Tak.
|
||
Med venlig hilsen,
Thomas |
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
|
Den løsning jeg oprindeligt havde overvejet ville nok involvere en firewall med flere ben på hvor lejeren kommer på sit eget ben. Det samme ville være tilfældet her. |
||
Med venlig hilsen,
Thomas |
||
![]() |
||
|
Jeg er nået frem til følgende - primært udfra hvilket udstyr jeg ved at jeg skal have/bruge alligevel og pris/besvær. Mulig løsning 1: Jeg havde tænkt mig at etablere et trådløst netværk baseret på et par ASUS RT-AC66U enheder i huset under alle omstændigheder. Jeg vil først forsøge at montere en i garagen (som er den bygning tættest på "laden"). Der er et vindue for enden af bygningen hvor den passende kunne stå og bagefter se hvad dækningen er oppe ved laden og teste med opsætning af en repeater i selve laden. Der er tale om ca. 20-25 meter. Den er billig og nem at etablere fordi den understøtter flere gæste netværk, men der findes mig bekendt ikke pt. en ekstern antenne til denne enhed. Det er dog et forsøg værd alligevel fordi jeg alligevel vil købe dette udstyr. Mulig løsning 2: Jeg tvivler på denne, men jeg kan ligeså se om det er muligt at etablere via elkablerne, da jeg i forvejen har et par adapterer liggende. Mulig løsning 3: Benyt en wireless bridge som f.eks Ubiquiti Nanostation M5, men vil kræve en mere avanceret firewall end løsning 1. Mulig løsning 4: Grav et kabel ned. Koster noget mere end løsning 1 og 3. Kræver også den mere avancerede firewall med flere ben. Jeg tror jeg starter med 1 pga. enkeltheden, fleksibiliteten og fordi jeg alligevel skal have det udstyr. Herefter prøve 2 afhængig af hvor nemt jeg kan få signalet videre til firewall'en ellers gå direkte til 4. Med 3'eren risikerer jeg at stå med udstyr jeg ikke kan bruge, så det bliver eventuelt kun hvis jeg kan låne mig frem til test. Tak for alle jeres input. Det inspirerede.. Redigeret af hedberg - 15-April-2013 kl. 11:06 |
||
Med venlig hilsen,
Thomas |
||
![]() |
||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1247 |
|
Ved løsning 1, der skal du være opmærksom på, at hvis en maskine der står i vinduet (bedste line of sight) i den anden bygning ikke for ordentlig forbindelse, så vil en repeater heller ikke kunne få ordentlig forbindelse.
Du kan eventuelt finde nogle udendørs antenner her (med 2 udendørs antenne så burde det virke på 20-25 meter): http://www.avxperten.dk/netvaerkskabel-og-tilbehoer/wifi-antenner/wifi-antenner.asp /ask |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Jo da! ASUS'en kører med standard antenne (stik). Så du kan tilslutte en hvilken som helst ekstern antenne! M.v.h. |
||
![]() |
||
|
Tid til at fortælle hvordan det egentlige setup endte med at blive.. indtil videre ihvertfald...
Prøvede med trådløs dækning med standard udstyr - virkede ikke - eller det vil sige at det virkede sålænge dørerne i lejlighederne var åbne og man sad i gangen :-) Der blev så istedet for gravet et kabel rør ned imellem de huse og 2 CAT5e kabler trukket igennem med noget snor, så man kan trække mere igennem efter behov. Firewall'en i ASUS RT-AC66U er desværre ikke avanceret nok til at klare VLAN's og deres gæste net virker ikke når de kører i access point mode, men jeg havde et 10 år gammelt VIA EPIA-CL bundkort hvor jeg kørte lidt test af pfSense og det virkede lovende. Bundkortet var så dog lige svagt nok til at trække min Internet forbindelse, så istedet for blev der indkøbt et Supermicro A1SAi-2750F bundkort til opgaven. Boardet er bygget op over en 8 kerners Intel Atom C2750 processor med 4 stk 1GB NIC's og dedikeret IPMI port til fjernstyring, så man kan fjernstyre den fra en browser uden at have skærm og tastatur på og så bruger der kun omkring 20 watt. For at få lidt gavn af de kræfter er det installeret med VMware ESXi 5.5 på en mindre USB nøgle. Det er forbundet til et NAS med en ISCSI partition til virtuelle maskiner - herunder bl.a. en VM til en pfSense 2.1.2 firewall som styrer alt traffik til/fra/imellem de pt. 5 VLAN's. Det kører så yderligere et par virtuelle maskiner til at lege med/på. For at håndtere den fysiske side af kabling/trafik blev der indkøbt en TRENDnet TPE-1020WS 10 ports switch med VLAN og PoE+ understøttelse. Den har noget filtrering, så man kan meget enkelt begrænse trafik til f.eks 10Mbit på portene over til lejlighederne. Det sidste - som halter noget - er selve installationen ved lejlighederne. Lige nu er der opsat en ældre D-Link DIR-655 router til deling, men det er tanken at der der enten opstilles en switch med support for VLAN og så ellers trække nogle kabler ned til lejlighederne eller alternativt installere et Ubiquiti Unifi Access Punkt med VLAN, så de er adskilt fra hinanden.
Det har været en spændende øvelse.. |
||
Med venlig hilsen,
Thomas |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |