recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Win XP ser kun 2,5 af mine 4GB RAM?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWin XP ser kun 2,5 af mine 4GB RAM?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 20:14
Først og fremmest, drop det der med /3GB. Det har absolut intet med problemstillingen at gøre, men kan være årsag til andre problemer.

Dernæst, hvilken hardware sidder der i pcen? Tænker på indstikskort og deslige. Det kunne også være interessant, hvilket motherboard og hvilken processor du har.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Threepwood Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 22:02
Som andre er inde på, skyldes det sandsynligvis at nogle enheder optager plads i hukommelsen. Enhedsoversigten i Windows kan vise hvordan det hele er "mappet". I en engelsk XP vises det ved at man i menuen "View" klikker "Resources by type", og åbner afsnittet "Memory". Det hele vises med hexadecimale adresser, så det skal man så lige kende til. Gør evt. vinduet højere og lav en skærmkopi og post resultatet her.
 
Til dem som siger at man ikke kan anvende alle 4Gb, kan jeg kun sige, at det gør jeg da - de øverste 768Mb af mine 4Gb fungerer som RAM-disk til brug med midlertidige internetfiler.
 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 23:23
Det skal så siges at der på visse bundkort har været en lille udfordring med 4GB ram. Der var en hel del maskiner af en 2-4 år gamle som kun kunne håndtere maks 3gb ram. spørg mig ikke hvorfor, men det var både på lenovo, hp, dell og andre maskiner. mener det var noget med det chipsæt de brugte. (kan desværre ikke huske det præcist - der er løbet for meget vand i åen siden da.) men da trådstarter ikke har angivet hvilken acer model det drejer sig om- så er det lidt vanskeligt at spore sig nærmere ind på, men det ville helt klart kunne forklare noget om hvorfor han ligger på de omkring 2,5gb og ikke 4. problemet var at man sagtens kunne smide 2x2gb ram i maskinen - men de nægtede bare pure at håndtere mere end 3Gb.
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

Enhedsoversigten i Windows kan vise hvordan det hele er "mappet". I en engelsk XP vises det ved at man i menuen "View" klikker "Resources by type", og åbner afsnittet "Memory". Det hele vises med hexadecimale adresser, så det skal man så lige kende til. Gør evt. vinduet højere og lav en skærmkopi og post resultatet her.
 
 
OK, det gør jeg hermed:
 
Også lige et dump af Joblisten:
Joblisten er taget ved blot en åben browser. Som det ses, bruger Win 447MB på dette, så der er stadig en del tilgængelig hukommelse. Men jeg ville mene at "Samlet" burde kunne komme op på noget i retning af 3GB?
 
Mht. øvrig hardware, så er maskinen en Acer Travelmate 5510 og skulle kunne håndtere netop 4GB Ram. Der er ingen indstikskort af nogen art, men maskinen er som standard udført med WIFI, Bluetooth og en kortlæser i siden.
CPU er en AMD Turion 64 Mobile Technology MK-38 med 2,2 GHz.
Den delte grafikhukommelse styres af et ATi Radeon kort, og er som nævnt sat til 256 MB Ram.
 


Redigeret af AndersHP - 02-Januar-2011 kl. 14:47
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 16:29
hej Anders
De kingston klodser du har smidt i - er det 2x KAC-MEMF/2G ?

Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 16:49
Det første screenshot du har taget viser alle de adresseområder ([fra - til]) der bliver brugt til "andet" end normal hukommelse. Og jeg tror også, at jeg har fundet "synderen". Ca. halvvejs nede i oversigten har du "[A0000000 - FFFFFFFF] PCI-Bus". Adressen FFFFFFFF er lig 4294967295 og er den højest mulige adresse/position, der kan adresseres. Toppen af din RAM, så at sige. Når der står A0000000 - FFFFFFFF, så betyder det, at alt mellem de to adresser anvendes til andre ting end hukommelse.

FFFFFFFF - A0000000 svarer til 5FFFFFFF eller 1610612735 bytes. Når man regner det om til GB (del 3x med 1024), så ender du med 1,5GB. Dvs. ud af de 4GB i maskinen anvendes 1,5GB til diverse input/output formål. Det efterlader 2,5GB som "brugbar" hukommelse. Umiddelbart kan jeg dog ikke svare dig, hvorfor det er sådan. Det virker lige lovligt voldsomt.


Redigeret af azrael - 02-Januar-2011 kl. 16:52
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

OK, det gør jeg hermed:


Du har 40 ting i din liste, på min Medion er der kun 38



På min Win7 maskine kan man finde resourceovervågning, her kan man se at jeg har 1GB reserveret til hardware. Har du en smule mere, plus 256MB til grafikkort, er det nok ikke meget galt....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 16:58
Jeg har lige checket i Device Manager på min egen maskine, der ligeledes har 4GB RAM og kører med XP. Der er området fra D0000000 - FFFFFFFF afsat. Det er halvt så meget som hos dig, svarende til 768MB.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Threepwood Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 20:56
Det ser ikke ud som om den udnytter det øvre hukommelsesområde særligt godt - der er flere større huller i rækkefølgen.
Er BIOS og chipsetdrivers opgraderet til seneste versioner?
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2011 kl. 21:11
du plejer bare at skulle slå allokering af ram til GFX fra...

kommer an på grafik kortet hvor meget ram du tit får, i xp... det kan man så slå fra i bios, så du får den fulde mængde dog i XP 32bit bliver det som nævnt de 3.5GB
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2011 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hej Anders
De kingston klodser du har smidt i - er det 2x KAC-MEMF/2G ?

RAM'ene er disse: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=97800
De ligner dem du linker til, men jeg ved ikke om de er nøjagtig magen til...?
 
De svarer nøjagtig til hvad der står i instruktionerne til notebooken.
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2011 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

du plejer bare at skulle slå allokering af ram til GFX fra...

kommer an på grafik kortet hvor meget ram du tit får, i xp... det kan man så slå fra i bios, så du får den fulde mængde dog i XP 32bit bliver det som nævnt de 3.5GB
 
Vil dette ikke betyde, at jeg nærmest ingen grafik RAM ender ud med? Dette var jo ikke meningen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu