recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Win xp vs. win xp mediacenter edition
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWin xp vs. win xp mediacenter edition

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FatPete Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Emne: Win xp vs. win xp mediacenter edition
    Sendt: 21-Juni-2006 kl. 19:21

Er windows xp mediacenter edition ligeså stabilt som det almindelige xp? Vil der være nogle ulemper ved at vælge mediacenter edition fremfor xp?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2006 kl. 19:41

XP Mediacenter edition er nøjagtig detsamme som XP Pro, blot med tillæg af mediacenter softwaren som man kan vælge at benytte eller ignorere. Mediacenterdelen er i princippet blot et stykke software der er lagt på ligesom eks. mediaplayer, internet explorer, outlook express osv. ikke en direkte del af styresystemets kerne som sådan.

Den er fuldstændig ligeså stabil som en "normal" XP

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
shish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juli-2006
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2006 kl. 23:19
Du kan dog godt opleve at din comp vil crashe. microsoft har lavet en liste med hvad hardware de anbefalder man bruge. ASUS bundkort og Mediacenter skulle ikke være anbefalet.
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 13:37

SHISH har en pointe... men hvis din PC crasher skyldes faktisk oftere at man har installeret et program (eller drivere)der virker på XP, men ikke på MCE2005.

Så udover du må tjekke om din hardware passer: http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/partners/dire ctory.mspx

Så må du også tjekke om det software/driver du installere passer. Desværre kan jeg ikke huske det program MS har lavet til at finde fejl. Men jeg kan fortælle dig at min egen PC crashede konstant, og at jeg via dette program, fandt ud af, at det var fordi jeg havde installeret nogle videocodecs som ikke duede.....

Så jeg vil både give SPAWN ret/uret i stabiliteten er den samme... måske vil jeg sige at MCE2005, er mere følsom overfor driver problemer, da man helst skal bruge driver til lyd/grafik/tuner kort, som udelukkende er til MCE2005 (og ikke bruge dem der virker til alm. XP).

Thomas



Redigeret af fumse - 04-Juli-2006 kl. 13:44
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 20:45

Det er altså lidt noget sludder (undskyld jeg siger det) at specielt ASUS bundkort og XP Mediacenter ikke skulle passe sammen. ASUS laver jo bundkort med stort set alle de forskellige chipset der findes til alle forskellige processorer der findes. Hvis nogen oplever et problem så handler det ikke om at det specifikt er et ASUS bundkort, men om et driver eller hardwareproblem med eks. et bestemt chipset eller lignende. Det er helt normalt også på en almindelig XP og fra alle producenter af bundkort. Man kan ikke sådan generalisere og sige at ASUS bundkort og XP mediacenter ikke går sammen.

Mht. drivere og stabilitet/ustabilitet, kan man bruge nøjagtigt de samme drivere til XP mediacenter som man kan til alm. XP - den eneste forskel er at skal det virke i selve mediacenterdelen skal det være kompatibelt med dette software, og den del af det er følsomt.

Men for at få selve XP delen til at virke er der ingen krav om specielt hardware, specielle drivere, eller specielle producenter, andet end dem der er til en almindelig XP. Så er man ikke interesseret i at benytte mediacenter softwaren som sådan løber man ikke ind i problemer man ikke ville have løbet ind i på en normal XP. Men det er fuldstændig korrekt som fumse skriver, at hvis man benytter selve mediacenter delen, og der er installeret noget der ikke er kompatibel med den så kan dette godt få styresystemet til at crashe. Så stabiliteten afhænger bl.a. af om du benytter Mediacenterdelen eller blot styresystemet.

Kernen er fuldstændig den samme. Jeg har bl.a. en XP mediacenter kørende på en laptop hvor absolut intet af hverken hardware eller drivere er mediacenter godkendt. Den er aldrig nogensinde chrashet. Det er iøvrigt ingen af mine mange pc'er nogensinde siden Windows 2000 blev releaset.  

Som fumse også er lidt inde på, ustabilitet skyldes meget ofte "bruger" installationer/opsætninger/pilleri o.lign. - ikke sådan at forstå at brugere altid er dumme, men sådan at forstå at der findes så utroligt meget skrammel man kan downloade og installere i god tro, som kan ødelægge systemet, og det altid at have et 100% stabilt system er en kæmpe opgave der kræver diciplin og stor indsigt i de tekniske detaljer.

Derudover er der selvfølgelig alle de gængse årsager som dårligt skrevne drivere, dårligt hardware osv. - men de gælder uanset om der benyttes en alm. XP eller en XP mediacenter edition som styresystem.

En rigtig god ting er at have en klon af sit system på en anden harddisk og teste alle installationer man vil lave på denne inden man installerer på hoved systemet.

Og så blev jeg endnu engang grebet af skrivelysten, og kom lidt på afveje, det undskylder jeg hermed

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 00:58

Jeg kan fortælle at jeg selv engang prøvede at installere PowerDVD4 på min MCE2005 version... min PC crashede konstant, indtil jeg fandt det hersens software kombilitetsprogram til MCE2005 (som jeg stadigvæk ikke kan finde), der fortalte mig at det var codecsne den var galt med...

Og efter jeg installerede Nvidias pure decoder til MCE2005, virkede det hele perfekt.... Lign. har jeg også haft problem med XP lydkortdriver til et audigylydkort, indtil jeg brugte creatives MCE2005 drivere...

Så SPAWN har ret i at de fleste drivere er fine nok fra alm. XP... men til MCE2005s kerneområder (tuner/lyd/grafikkort), bør der benyttes MCE2005 driver...  Dels udfra stabilitet men også som for de ekstra features der måtte være i dem kontra alm. XP drivere. Det er naturligvis fint hvis man ikke oplever problemer med alm. XP driver på sin MCE2005. Så mit råd er mere målrettet, hvis der opstår problemer

Hvis din PC crasher, kan du jo altid kigge i "Logbogen" (højre museknap på DENNE COMPUTER og vælg ADMINISTRER). den giver nogle gange ideer om hvorfor den crasher. Men FatPete du kommer nok ikke ud for problemer, især hvis du køber et færdigt MCE system, der er lavet og sat sammen.

PS: jeg kører selv ASUS og MCE2005 - uden probs... jeg tror der har været nogle problemer med enkelte VIA chipsæt, som vist også er blevet løst... men det hører til sjældenthederne, og har som SPAWN siger ikke noget med ASUS bundkort i almindelighed.

 Thomas

 



Redigeret af fumse - 05-Juli-2006 kl. 01:00
Til top
bigbird Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Juli-2006
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 13:02
Nu er PowerDVD4 hellere ikke lige det allernyest software :)
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 13:36

Enig... men det var nu heller ikke helt forældet dengang jeg prøvede det. + min pointe er, at PowerDVD4 virker helt fint, selv i dag, på en alm. XP.

 



Redigeret af fumse - 05-Juli-2006 kl. 18:27
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu