recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 10 på ny harddisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows 10 på ny harddisk

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 10 på ny harddisk
    Sendt: 06-December-2015 kl. 10:09
Jeg er som sagt ved at opgradere en ældre PC, hvor jeg har købt en ny SSD harddisk fra Samsung. En Evo 850 Pro.

Der er pt. Windows 7 på maskinen, med original nøgle selvfølgelig, med mulighed for at opgradere til Windows 10 nede i hjørnet ved uret.

Men er det ikke noget med, at når man vi gerne vil have Windows 10 installeret, så skal der opgraderes til Windows 10 først (via installationsguiden) og så derefter kan man boot op på en USB-pen og derefter installere Windows 10 rent?
          
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men er det ikke noget med, at når man vi gerne vil have Windows 10 installeret, så skal der opgraderes til Windows 10 først (via installationsguiden) og så derefter kan man boot op på en USB-pen og derefter installere Windows 10 rent?
 
Jo, det er der noget om. Lidet bøvlet, men det er betingelserne for en gratis WIN 10.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:00
Tak Flemming,

Men gør det sig også gældende på den nye SSD?

Jeg skal sætte den nye SSD i maskinen, installere mit Windows 7, opgradere til Windows 10, og derefter installere Windows 10 som "clean install"? Stern Smile
          
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men gør det sig også gældende på den nye SSD?

Jeg skal sætte den nye SSD i maskinen, installere mit Windows 7, opgradere til Windows 10, og derefter installere Windows 10 som "clean install"? Stern Smile
Mon ikke du kan nøjes med at clone Win7 til SSD, og derefter upgrade til Win10 + clean install?

Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Tak Flemming,

Men gør det sig også gældende på den nye SSD?

Jeg skal sætte den nye SSD i maskinen, installere mit Windows 7, opgradere til Windows 10, og derefter installere Windows 10 som "clean install"? Stern Smile
 
Opgrader den gamle harddisk til Windows 10 og lav herefter en clean install på din SSD.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:11
Ja okay, nu husker jeg det. Det er noget med at BIOS eller bundkortet skal registrere at der er installeret Windows 10, eller noget i den stil?

Så hvis jeg opgradere den nuværende harddisk til Win 10, kan jeg efterfølgende godt bare sætte den nye SSD i og så clean install Win 10? Det må være sådan
          
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:28
Kan dog ikke se nogen logisk forklaring, hvorfor det er man skal opgradere ens gamle harddisk før man kan lave en clean install på en ny harddisk.
          
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kan dog ikke se nogen logisk forklaring, hvorfor det er man skal opgradere ens gamle harddisk før man kan lave en clean install på en ny harddisk.
Der bruges ikke license nummer indtast i Windows 10. Under upgrade fra ældre versioner tager Microsoft et "fingeraftryk" (id) af maskinens hardware serienumre (bundkort, harddisk med mere) og gemmer i deres database. 
Det er derfor man er nødt til at lave upgrade først, og derefter hentes id ved clean install.
Jeg ved ikke om man kan skifte til SSD ved clean install, nu har den jo skiftet identitet (SSD serie nummer) ?
Derfor ville jeg montere SSD inden upgrade til Win 10, så er der intet identitetskifte. Wink
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kan dog ikke se nogen logisk forklaring, hvorfor det er man skal opgradere ens gamle harddisk før man kan lave en clean install på en ny harddisk.
Der bruges ikke license nummer indtast i Windows 10. Under upgrade fra ældre versioner tager Microsoft et "fingeraftryk" (id) af maskinens hardware serienumre (bundkort, harddisk med mere) og gemmer i deres database. 
Det er derfor man er nødt til at lave upgrade først, og derefter hentes id ved clean install.
Jeg ved ikke om man kan skifte til SSD ved clean install, nu har den jo skiftet identitet (SSD serie nummer) ?
Derfor ville jeg montere SSD inden upgrade til Win 10, så er der intet identitetskifte. Wink
Har lavet flere maskiner på den måde.
Dvs. opgrader win7 til Win 10 og tjek at den er aktiveret.
Skift HD til SSD.
Lav clean install af Win 10 på SSD.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Jeg ved ikke om man kan skifte til SSD ved clean install ?
 
Det kan man. Jeg har prøvet. Aktiveringen bliver ikke gemt på harddisken, så det har overhovedet ingen betydning.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 15:35
AL aktivering ligger hos MS og der er INTET på maskinen. MS genererer en "streng" ud fra konfig af din computer som de gemmer hos dem, og hvis den så kan se den "kalder" moderskibet for at blive aktiveret får den lov til det. 
MEN -  brug denne fremgangsmåde.
Lav opgraderingen på den gamle disk der er ingen grund til at lave Wear and tear på den nye for det. hent ISO filen fra MS, lav en usb-disk ved hjælp af rufus (https://rufus.akeo.ie/ klart den hurtigste af værktøjerne derude)  - skift herefter harddisken ud og lav en clean install på den nye SSD ved at boote fra usb-disken. 
HVIS man bare kører en clean install uden at have lavet en upgrade først, har MS ikke lavet den initielle godkendelse af win10 og du kan derfor IKKE få lov at aktivere. Så skal man have et win10 oem licensnøgle eller lignende klart i hvert fald. - og det gider de fleste vist ikke at betale for når man nu KAN få den gratis.

As simple as that og det virker.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kan dog ikke se nogen logisk forklaring, hvorfor det er man skal opgradere ens gamle harddisk før man kan lave en clean install på en ny harddisk.

Så du ikke bare kan inst. Windows 10 på en ny pc eller på en pc med XP.

Her skal du betale for Windows 10.

Du kan kun gratis opgraderer fra Windows 7 og Windows 8 til Windows 10 og kun i en begrændset periode.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu