|
Windows 8, sort skærm ved opstart |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-April-2014 kl. 10:59 |
|
Subject er meget langt fra korrekt, men det skulle holdes kort:
Problemet er helt konkret, at windows 8.1 pro booter fint, kommer til Windows logo (og de cirkulerende prikker), og lige inden login, så går den død i sort skærm. Og jeg kan ikke løse dette problem. Lad være med at forsøg besvar problemet, førend hele historien er læst færdig. Har knoklet alverdens muligheder igennem de sidste par dage, og ender konstant samme sted. Lang historie lang: I mandags, d. 21/4 startede jeg min windows 8.1 pro op (fra SSD) som normal. Jeg vidste der var kommet en update 1 til Windows, så jeg valgte at installere denne opdatering, (ca. 890MB). Indtil havde jeg ikke på noget som helst tidspunkt haft problemer med windows 8, hverken før eller efter opdatering til 8.1. Efter update 1 blev installeret, genstartede maskinen. Jeg kunne logge ind som normalt uden problemer. Fik dog en meddelelse om, at Windows firewall ikke kunne starte. Dette er IKKE en god ting i windows 8. For man kan praktisk talt intet medmindre Windows firewall køre. Jeg gik i gang med at finde ud af, hvad pokker der nu var sket med windows firewall. Og efter et par timers fejlsøgen opgav jeg at få den til at starte, og valgte i stedet at gå tilbage til før update 1, via et genoprettelses punkt. Genoprettelse blev indlæst uden problemer, maskinen rebootede. Windows 8.1 startede med logo og cirkulerende prikker. BAM! Sort skærm, inden logon. Hmm.. Underligt, det burde ikke kunne ske. Det var jo et genoprettelsespunkt som lå før opdateringen til update 1, og før problemet opstod. Og herfra kunne jeg ikke længere komme ind i windows 8. Nu er det heldigvis sådan, så min maskine laver daglig backup til en WHS2011 server. Så problemet var sådan set ikke så stort. Jeg henter da bare min backup fra WHS2011 serveren. Så frem med USB nøglen (key) til WHSserveren. Boot op fra den, vælge backup, som lå lige før opdateringstidspunktet, da jeg valgte at lave en manuel backup, inden jeg kørte update 1 opdateringen. Backupén blev indlæs uden problemer. Maskinen rebooter, windows 8.1 starter, Logo kommer frem, cirkulererende prikker. BAM! Sort skærm! HMPRF!!! Nå, jeg henter så en lidt ældre backup i stedet. Helt tilbage til d. 16/3, (altså 5 dage FØR mandag). Backup indlæst uden problemer. Maskine rebooter, Windows 8.1 starter, Logo og cirkulerende prikker. BAM! Sort skærm. ARRRGH! x 1 Dette er jo ikke fysisk muligt for pokker!!! Den startede jo fint mandag. Og en Full System Recover fra WHS2011 er praktisk talt det samme som en image kopi af disken. Og uanset hvilken backup jeg vælger, så ender jeg samme sted. Har en ide om, at SSDén måske har problemer. Så jeg smider en sprit ny traditionel 1TB WD Blue disk i, indlæser backup fra WHS2011, som går fint. Rebooter, Windows 8.1 starter med logo og cirkulerende prikker. BAM! Sort skærm! ARRRGH x 2 Nå, gang i windows 8.1 CDén, og få gang i noget utility til automatisk repair, optimering, kommand promt osv.. Automatisk repair virker IKKE. Og jeg får ingen meddelelser som fejl. (Typisk Microsoft!!!) Optimering, virker IKKE. Jeg får meddelelse om at drevet er låst, og jeg skal låse det op. Over i kommand promt. Låse drevet op med FixMBR, Fixboot og rebuildMBR. Alle ok. Tilbage i optimering. Virker ikke, får at vide drevet er låst. Tilbage i kommand promt, og får sat mulighed for opstart menu i windows 8, så man kan vælge safe mode. Det må sgu være en driver af en art der fejler. Men logikken er væk. Safe mode skal dog prøves alligevel. Booter på ny, trykker på F8, og kommer ind i windows start menu. Vælger Safe mode. Windows 8.1 starter, cirkulerende prikker. BAM! Sort skærm! ARRRRGH x 117!!!!! I min gennemgang af løsninger fundet på Google har jeg prøvet ALT hvad jeg kan komme i tanke om. Microsoft nævner selv nogle problemer med UEFI og Intel rapid storage teknologi (RST), som jeg VED at min windows er installeret med. No go Microsoft, for mit bundkort understøtter ikke UEFI. Så det er ihvertfald IKKE problemet. De nævner bare ikke noget om problemet og løsning på samme på ikke-UEFI baseret bundkort (bios). Har prøvet at leget lidt med skift mellem AHCI og IDE. Det giver præcis samme problem. Hvad fanden er der lige sket her??? Normalvis synes jeg nok jeg har rimelig styr på det her. Men ser på problemet fra udgangspunktet (i mandags, hvor alt indtil da har virket), og eneste ændring var Update 1 til windows 8.1. Så er det imponerende, at hverken systemgendannelse, backup eller repair giver mig andet end samme problem. Sort skærm!! Hvad overser jeg? Hvad har microsoft "glemt" at sige? En teori (langt ude) er, at Update 1, har "gjort" noget ved noget hardware i maskinen. En anden mulighed (også langt ude). Noget hardware i maskinen er tilfældigvis blevet "defekt" i præcis samme tidsrum som Update 1 blev installeret. Lige nu er jeg bare på bar bund her. Synes jeg render ind i det samme problemet konstant, som bare ikke burde være muligt!!! Er der nogle virkelig gode råd derude, så er i velkommen til at skrive dem. |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Min første indskydelse ville være et defekt "ram bibliotek", normalt sker nedbrud med defekte ram random. Men hvis nu, at det "bibliotek" der skrives til i ramblokken under opstart hele tiden er det samme, så opstår fejlen jo der og ikke random.
Næste indskydelse ville være, at drivere til grafikkort, eller selve hardwaren har en defekt. Redigeret af JeTex - 25-April-2014 kl. 11:16 |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
|
Der er ikke blevet opdateret nogen firmware ca samtidigt med opdateringen?
Alternativt. Start fra en helt tom disk og lav en frisk installation (ikke noget reperation eller lignende). Hvis ikke denne virker, så tyder det på at det er noget HW relateret. /ask
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Teorien er god nok. Og det er også noget der skal testes senere i aften, når jeg får tid til det. Jeg havde bare ikke lige RAM liggende til det. Så skal have hentet noget i dag.
Jeg er delvis enig i dette. Driveren BURDE det ikke være, når Safe Mode også fejler. For der læses driveren slet ikke ind (Nvidia driveren altså). Så skal det være Microsoft´s standard VGA driver, som fejler i kombination med, at GFX kortet er blevet defekt, (pudsigt nok). Igen - jeg kan se dette ud fra et alt for logisk synspunkt, simpelthen fordi jeg ikke har "fantasti" til at forestille mig det utænkelige her, selvom resultatet ER utænkeligt! Hmm, mit evige paradoks
![]() |
||
![]() |
||
|
Absolut intet andet blev opdateret end windows 8.1 update 1 Og igen skal du huske, at system gendannelsespunktet gav mig denne fejl. Og efterfølgende samtlige mine ældre backups fra WHS2011 serveren. Så uanset hvad der blev opdateret (softwaremæssigt) mandag, så bør det IKKE være der i system gendannelse eller backup mulighederne. Det er den del der bekymre mig aller mest, og derfor jeg mener, at det ikke burde være fysisk muligt det her, medmindre altså, at problemet ligger et helt andet sted og opstået i præcis samme tidsrum som update 1 blev installeret.
Ja, det er også en løsning, omend den igen ikke er speciel logisk. En HW fejl før, (på denne måde) burde have resulteret i andre problemer inden mandag. Men klart nok kan ting godt ske oven i hinanden. Det er bare de muligheder jeg mener er "langt ude". Jeg afprøver det nok i weekenden, hvis ikke jeg når det i dag. Det er bare ikke en løsning jeg ynder, for hvis det virker, så stiger spørgsmålstegnet endnu mere. |
||
![]() |
||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
|
Pointen med firmware opdatering (der er kørt i baggrunden?) er at den ikke bliver fanges i en software backup, idet firmware jo netop lagres i hardware?
/ask
|
||
![]() |
||
|
Korrekt. Jeg har bare ikke rigtig noget der kunne "køre i baggrunden" på den måde. Egentlig er det en rimelig simpel maskine. MB - Gigabyte Z68xp-UD4 rev. 1.00 med bios version F10. (vender lige tilbage til bios senere, for det er i sig selv lidt mystisk, da den ikke eksistere på Gigabytes hjemmeside). GFX MSI GTX260 gfx kort. (Nvidia) LG blu ray brænder. OCZ Aguility 3 120GB SSD. RAM - Kan ikke helt huske. Mener det er noget Kingston HyperX. 2 x 4GB. 1333mhz. Det er praktisk talt det. Har også en ekstra intern HDD, samt en ekstern ESATA dock med disk i. Men disse er koblet fra. |
||
![]() |
||
nhj4 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 160 |
|
prøv at sæt din BIOS til standart opsætning,
eller prøv lykken her http://www.spywarefri.dk/ Redigeret af nhj4 - 25-April-2014 kl. 14:12 |
||
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)
Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-) |
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|
Kim - ved godt det er sidste udvej, men har du prøvet en repair system?
Redigeret af claus_jac - 25-April-2014 kl. 15:20 |
||
![]() |
||
Theilo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2010 Sted: Horsens,Danmark Status: Offline Point: 1226 |
|
Hvad med startup repair eller starte op i vga tilstand.
Er det blevet prøvet |
||
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19815 |
|
Din windows opdatering har rodet i BIOS.....
Klaus |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|
Du skulle vel ikke have et bundkort med Intel grafikkort?
![]() Jeg har en Intel i7 3770 med H67 chipsæt op oplevede nøjagtigt det samme som du forklarer. Problemet hos mig var Intel driveren efter at den store 870 MB 8.1 update var installeret. Der var lige en "ekstra" opdatering, som var til Intel grafikkort. Efter denne opdatering crasher maskinen når kommer til windows. Jeg kunne heldigvis lave en safe mode opstart og driveren havde tilsyneladende fejlet og fjernet sig selv igen. ![]() Prøvede at installere igen og WHAM, så lå Windows igen på gulvet. Tog lidt tid at recover igen med safemode, det virkede ikke første gang. ![]() Læste på nettet at fejlen ser ud til at have været der siden October 2013, folk er rimeligt negative. Det hænger måske sammen med nogle bundkort typer og Intel's Management Engine. Prøvede at hente nyeste intel driver og den lagde også systemet ned. Prøvede nyeste chipsæt driver til mit bundkort og efterfølgende at opdatere Management Engine. Det lagde også mit system næsten permanent ned. ![]() Har prøvet i 8 timer at recover systemet. Flere førsøg på tilbagerulning lykkedes ikke og dem som lykkedes havde ikke løst prøblemet. Rullede nu tilbage til en 10-04-2014 dato, men systemet kunne stadig ikke boote. Valgte herefter (1) debug opstart og herefter startede det hele op igen. Der var nu hverken den store 870 MB opdatering eller den nye Intel Driver installeret. Den gamle Intel driver var installeret og den beholder jeg. Det er en kamera server, så dybest set har jeg ikke behov for en skærm på maskinen. Den store Windows opdatering er også lagt på uden problemer. ![]() Rigtigt surt for dem som ikke kan bruge nyeste driver og hvor de har behov for funktionaliteten
![]() |
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |