recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows Home Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWindows Home Server

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Emne: Windows Home Server
    Sendt: 10-November-2010 kl. 11:35
Hej

Jeg har en række spørgsmål angående Windows Home Server (WHS).

1. Hvordan er WHS? Spiller det?
2. Hvordan er WHS i forhold til en Synology?
3. Hvad typer Raid er muligt?
4. Kan den streame MKV i HD via DLNA (som f.eks Synology kan)?
5. Hvad for noget hardware har den brug for? For at kunne streame HD MKV? Er Atom nok? Eller skal det være noget kraftigere?
6. Er der en gallery server i som der er i Synology boksen?

Andre erfaringer med sammenligninger og ligende er meget velkommende.

Tak
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 12:14
1. WHS er kanon som server storage og som backup storage.
2. En betydelig mere flexibel løsning med WHS, men kræver dog man ved hvad man gør.
3. WHS´s egen storage pool løsning, som er helt perfekt alternativ til Raid. Hastighedsmæssigt som en over middel Raid controler.
4. Ja, hvis du har DNLA serveren til det, og den kan køre på en WHS/Microsoft Server 2003
5. MKV er en container, så derfor kan man ikke svare andet end, så kraftig som mulig. Forestil dig WHS som værende en almindelig computer blot med Windows Server 2003 på og et interface der hedder Windows Home Server.
6. Ja, og der findes alternativer.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 13:15
som Kim siger i 4 og 5 - det kommer helt og holdent an på hvad mkv'en indeholder af kompressionsformat. (eg. mpeg2, h.264 etc) hvis ikke det er fuldt ud kompatibelt med det dit tv eksempelvis kan klare - så skal der ske en transkodering til det rigtige format og hvis det skal gøres "on the fly" - så er det en god ide med en kraftig cpu da det er den der skal lave alt arbejdet. Eksempelvis har sony valgt at sige i deres dlna implementering at de kun understøtter mpeg2 - og dermed bye bye til al BD materiale! :-( (mener det var sådan - der var i hvert fald mange sony tv'ere med dlna indbygget, men når man kiggede nærmere på hvilke formater den kunne klare så var det i bund og grund kun mpeg2.)

opdatering omkring det med storage pool. - microsoft har desværre meddelt at drive extender teknologien vil forsvinde i final version af Vail! :-(
fra løvens mund! http://windowsteamblog.com/windows/b/windowshomeserver/archive/2010/11/23/windows-home-server-code-name-vail-and-drive-extender.aspx

Redigeret af claus_jac - 25-November-2010 kl. 18:02
Til top
Tazman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2006
Point: 203
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2011 kl. 19:31
Jeg er lidt i tvivl om hvilken løsning jeg skal vælge...

Målet er en server der hoster mediaportal med tv server, generel storage af filer og medie filer, lille ftp server.

Jeg har en core duo2 3ghz med 4 gb ram stående nu som kører 24/7 med delt drev for streaming til mediaportal og der fungere som sådan udemærket.

Har nu luret en del på WHS men kan ikke helt gennemskue hvorfor jeg skal vælge det udover backup funktionen. Vil der ellers være nogen fordel ifht hele htpc delen? Eller kan jeg ligesågodt fortsætte på windows 7 som "server"

Tazman
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 20:17
backup funktionen kan du sådan set sagtens lave med andre stykker software, der hvor WHS havde sin HELT store styrke var i den måde man kunne addere ekstra lagerplads uden at skulle have alle mulige raidcontrollere og dyre løsninger - men Microsoft har så valgt i den næste version at udelade denne funktion - så teknisk set er WHS reduceret til et begrænset OS med alm muligheder - og så kan du ligeså godt bruge en alm win7.
Til top
brisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2009
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 10:45

Whs har nogle rigtig gode egenskaber i forhold til et rent windows miljø.
Jeg har også brugt de ca 900 kr på en licens og kørte med whs i et års tid.    

En anden gratis løsning kunne være amahi.
Amahi er for fedora core/linux, hvad whs er for 2k3.
Men i forhold til whs, så er alle de forskellige extensions under gpl, her i blandet mythtv, clonezilla og mange andre.
Nu nævner du at Microsoft har droppet extender teknologien i vail. Så kan jeg oplyse at der er en lignede teknologi der hedder greyhole som er understøttet i amahi. 
http://code.google.com/p/greyhole/

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu