recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows på fjernsynet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWindows på fjernsynet

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Pimmel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Windows på fjernsynet
    Sendt: 23-Januar-2005 kl. 07:31
Måske et ikke for kvikt spørgsmål, findes der et stykke software som kan få windows til at stå mere skarpt på et fjensyn. Hvis man nu har lavet en HTPC og ønsker at arbejde på windowsfladen ?
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 11:55

Nej, ikke hvad jeg ved af...

Problemet ligger jo i, at for at få noget fornuftigt ud af Windows brugerfladen, så skal man min. have en opløsning 800x600 pixels... dette kan dit TV ikke vise.

Knivskarp digital video ligger i 720x576 pixels, hvilket jo er mindre end det mindste Windows kræver, for at man kan få noget fornuftigt ud af det.

En anden ting er, at de TV'er vi kender i dag, slet ikke kan producere så skarpt et billede som en fladskærm eller en computer-skærm kan. Dette er et konventionelt TV ikke bygget til.

Så undrer du dig nok ovet, at jeg påstår, at "knivskarpt digital video" kun ligger i 720x576 pixels, men det gør det altså. Hvorfor opfatter vi så denne lave opløsning som værende knivskarp, når vi ved, at det på en computer-skærm er en latterlig lav opløsning. Jo, fordi vi beskuer vores TV på så lang afstand, at vi alligevel ikke kan se den manglende skarphed. Prøv at beskue din PC-skærm på 40 cm afstand og derefter din TV skærm på 40 cm afstand. TV'et står bare mere uskarpt. Vil du opnå samme oplevelse af skarphed på dit TV, så må du gå 2-4  meter væk fra skærmen!

Løsning på dit problem: besku Windows på TV med en afstand til TV'et på ca. 2-3 meter. Så står det skarpt! Men hovsa... så er alle ting så små, at du alligevel ikke kan se, hvad der står! Hi hi... ELLERS anskaf dig en fladskærm der kan vise PC-opløsninger...

Glæd dig til om et par år, så får vi nok også HDTV i Danmark, og så bliver TV-billedet meget skarpere... HDTV kører nemlig med opløsninger noget højere end dem vi kender i dag!

NB: Der kan dog være et såkaldt flimmer-filter i dit grafikkort (ofte kaldet "flicker-filter"), som muligvis vil kunne give et mere roligt billede på TV'et. Men ikke noget der gør, at du gider skrive en stil på dit TV!!!



Redigeret af tychsen
Til top
Ipaq Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2004
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 18:23

Og dog..

Det kan gøres brugbart, med VGA-RGB via Scart, feks. med et Radeon7200-x800 & Powerstrip, prøv evt. at se de indlæg der ligger her på forum.

 

Mvh./Ipaq
DP-558 REV.09 FW 1.1.2
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Ipaq Ipaq skrev:

Og dog..

Det kan gøres brugbart, med VGA-RGB via Scart, feks. med et Radeon7200-x800 & Powerstrip, prøv evt. at se de indlæg der ligger her på forum.

 

Links tak...

Til top
Ipaq Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2004
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2005 kl. 10:21

Brug evt. søg funktion øverst på siden, ellers er en her:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2071&K W=powerstrip

 

Mvh./Ipaq
DP-558 REV.09 FW 1.1.2
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2005 kl. 15:27

Nu har jeg siddet og ringet lidt rundt, for at få lidt input omkring dette.

Det der går igen er: Pas på!!! Pas MEGET på!

Det kan sagtens lade sig gøre at bikse sin egen vga -> rgb konverter sammen, men det er med dit fjernssyns skæbne i mellem hænderne du gør det.

Som udgangspunkt er der ingen intelligens i den konverter du selv laver - det vil sige at hvis du sender et skærmsignal på 1280*1024 85hz så er det også det fjernsynet prøver at vise, med det resultat at du kan "brænde" fjernsynet af (eller i hvert indgangen i fjernsynet)! Med mindre man har et fjernsyn som kan finde ud af at ignorere signalet og gå i sort skærm. Man skal derfor være MEGET opmærksom på hvad man gør og at man får lodet de rigtige ting sammen! Her er lidt guides:

http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

 

Der findes dog også hardware enheder der gør det hele for en - her er en dansk leverandør:

http://www.danbit.dk/produkter/1508.phtml

Det koster selvfølge noget mere, men tilgengæld skal boksen nok sørge for at sende de "rigtige" signaler. Hvor fantastisk billedet er - det aner jeg ikke, men det er der måske nogle andre der har et bud på?



Redigeret af dkoclni
Til top
Ipaq Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2004
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2005 kl. 23:49

Rolig, rolig...

Intelligensen er jo dig..., hva skal du med mere..

Har det kørende & kører perfekt, & det med at brænde af, ja der er altid en risiko, men det er der jo så meget der er.

Følger du vejledningerne KAN du ikke brænde det af...

Mvh./Ipaq
DP-558 REV.09 FW 1.1.2
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2005 kl. 10:50

Enig - men det var nu mest for at slå fast at man ikke baaaare skal kaste sig ud i det uden at tænke sig om - for det kan have sine konsekvenser - ufedt at brænde indgangen af på sit 20.000 kr. TV fordi man har overset noget i vejledningen....

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2005 kl. 13:54

Oprindeligt skrevet af Ipaq Ipaq skrev:

Har det kørende & kører perfekt

Er der så stor forskel på s-vhs udgangen og vga->rgb at man kan se det? Er det besværet værd?



Redigeret af dkoclni
Til top
Ipaq Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2004
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 02:03

Der er stor forskel.

Vil nok sige at SVHS er ubrugeligt til "Normal" PC-brug på TV, uanset opløsning, med RGB-løsning bliver tekst/billede såpas klart at det bliver brugbart.

Kunne tænke mig at supplere med et Hauppage PVR350 med RGB out, ville nok fuldende projekt, da man så har alle video(MPEG m.m.) ting ud den vej, og som sagt PC-ting (Internet/Mail/+div.)gennem grafikkort.

Mvh./Ipaq
DP-558 REV.09 FW 1.1.2
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 16:59

Min erfaring er at det også afhænger af hvilken indgang man benytter. Jeg har ikke været specielt heldig med at benytte VGA indgangen på mit Phillips 42" plasma. Derimod står det langt bedre når jeg benytter SVHS udgangen på mit NVIDIA 440 grafikkort. Derudover får man mulighed for at benytte dual skærm så man kan se enten det samme på PC og TV skærmen eller video på den ene og Windows på den anden.

Problemet med den lille skrift kan løses ved at ændre DPI størrelsen i Egenskaber for skærm.

Jeg kunne god tænke mig at høre om der er nogle der har prøvet et skærmkort med Component udgang og om det skulle være bedre end SVHS?

Til top
Ipaq Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2004
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 18:57

Ja, de VGA indgange både på Tv & projektore kan være noget crap, selvom der er nogen der er ok. Hvad med DVI har du ikke det på 42"eren?

Har ikke prøvet Component, men hvis du har muligheden på din 42" så gør det, kan kun blive bedre end SVHS.

De nye ATI X3xx til 8xx har alle mulighed for det output.

Mvh./Ipaq
DP-558 REV.09 FW 1.1.2
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu