recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - windows program til optagelse af stereosignal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

windows program til optagelse af stereosignal

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: windows program til optagelse af stereosignal
    Sendt: 19-August-2015 kl. 16:22
Hej.

Jeg skal hjælpe en kammerat med at indspille lyden fra hans keyboard på en Windows-PC. Det er ikke til prof brug - og jeg forestiller mig noget med at bruge mini-jack indgangen på computeren som line-in. (det regner jeg med, at man kan på de fleste PC'ere?!).

Men hvilket program er nemt (og gerne gratis) til at optage line-in-signalet og give mulighed for at gemme optagelsen som MP3-fil. Enkelthed og 'let at gå til' vinder over 'mange features' i denne sammenhæng.

Det er en del år siden jeg har arbejdet i Windows, så jeg er ret meget på bar bund. Har windows-styresystemet noget software 'indbygget' som kan bruges til formålet? Jeg er ikke klar over om han kører win7 eller win8

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 16:31

Hvor god skal kvaliteten være.? Hvis det ikke er så kritisk, så kunne man optage det med en Telefon, de har jo en optage funktion.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 16:36
Altså det skal ikke være sådan noget med at sætte den indbyggede mic i en telefon til at optage det, der kommer ud af keyboardets højtaler :-)  Det skal være optagelse af et LINE-signal.

Men kan en iPad eller en iPhone finde ud af at lave mini-jack-stikket om til en indgang, hvis man tilslutter signalet fra keyboardet til den? For så kunne han bare bruge garageband, og så ville jeg bedre kunne hjælpe ham!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 16:37

Du kan også i Google skrive optage lyd på Computer, så får du en del svar på hvordan.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 16:38
Jeg bruger Audiograbber:
Der skal også installeres noget lame mp3 encoder for at få fuld udbytte.

Kan både optage det der afspilles af PC, og fra line-in.

Havde dog lidt problem med at få det til at virke på Win7/8.1, men det var et opsætnings problem i windows enheds/lydkort opsætning så vidt jeg husker (har brugt det i 10år+ fra XP tid)

Mvh. JørgenT
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 20:09
Køb et billigt lydkort. Så får du også en rimelig god kvalitet.
Og ja, jeg mener godt man kan få en adapter til ipad/iphone med line-in indgang. Men det er nok ikke en pind bedre, end at bruge line-in på PCén, som jeg formoder at der ellers skal bruges. De fleste standard lydkort (også onboard) har en line-in indgang, vil jeg umiddelbart tro.
Og så kan du optage med windows indbygget lyd optager. 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Men hvilket program er nemt (og gerne gratis) til at optage line-in-signalet og give mulighed for at gemme optagelsen som MP3-fil. Enkelthed og 'let at gå til' vinder over 'mange features' i denne sammenhæng.

Audacity.
Freeware, meget brugt og forholdsvis simpelt. Kræver lige 2 minutters ekstra arbejde for at gemme i mp3.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 20:17
Hvorfor egentlig i mp3?
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 21:48
tak for alle inputs - hvis windows har en lydoptager indbygget tror jeg, det er den vi prøver med i første omgang.

MP3? Det er noget han siger - jeg har ikke blandet mig! Han er helt novice og skal bare i gang - han skal gerne ret hurtigt kunne klare sig uden hjælp. Hvis han så bliver grebet af det, kan vi jo altid snakke eksterne lydkort og multitracks!
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 10:20
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu