|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Bruger slettet ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
![]() Sendt: 26-August-2009 kl. 11:52 |
|
Jeg har et nyt slogan klar til Microsoft "Velkommen til Windows, hvis du vil have en computer du kan arbejde på, så køb en mere"
Lige siden jeg har fået Vista har jeg oplevet at min computer spontant kunne blive umulig at arbejde på og kun en genstart kunne løse problemet. Først kunne jeg ikke identificere problemet, alle processer i joblisten viste 0% brug af CPU, men computeren var sløv og CPU'en i sidebaren gik mellem 45% og 80%. Så søgte jeg på nettet omkring problemet og rigtigt mange oplever det, men der er ingen løsning på det, sandsynligvis fordi jeg ikke ved hvad jeg skal søge på når jeg ikke ved hvad problemet er, så jeg rammer nok ikke helt rigtigt i søgningerne. Derfor håber jeg at der måske er en herinde der kan hjælpe mig, med at gøre min søgning helt præcis. At den begynder at bruge min CPU sker flere gange om dagen og da jeg måske er en af de få der har købt en computer fordi jeg skulle kunne arbejde på den, så er problemet massivt. I dag er der dog kommet en proces "Aktiv systemproces", der ser ud til at bruge en del CPU, men jeg kan ikke afslutte den. Jeg håber meget på at en herinde kan hjælpe mig eller guide mig til et sted, hvor man kan få den rette hjælp. ![]() |
||
![]() |
||
Duelund ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 381 |
![]() |
|
Processen "Aktiv systemproces" burde rettelig hedde "Inaktiv System Proces" - den måler nemlig hvor meget CPU'en er inaktiv (idle). På engelsk hedder processen "System Idle Process". Så i dit tilfælde har CPU'en ikke noget at lave i 95% af tiden. |
||
![]() |
||
Bruger slettet ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
![]() |
|
Ok så er jeg igen på bar bund, for det er ikke korrekt og det ved jeg da der ikke er processer i Joblisten som bruger over 1% tilsammen, alligevel bruger computeren 47% i billedets tilfælde, men den svinger mellem 45 og 80, hvilket gør at computeren hakker meget.
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
![]() |
|
God vejledning i at få hurtigere Windows pc:
http://www.blackviper.com/WinVista/supertweaks.htm og her god vejledning til sikker pc uden "vidunderprogrammer": Jesper Ravns vejledning til sikker pc Jeg tror nok "Aktiv systemproces" er ledig tid - dvs. den skal være stor. Redigeret af Brixen - 26-August-2009 kl. 12:18 |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Duelund ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 381 |
![]() |
|
Prøv evt. om "Ressourceovervågning" kan hjælpe dig. Eller "Process Explorer" fra SysInternals (nu Microsoft): |
||
![]() |
||
![]() |
|
@Brixen
Takker for link. Jeg har lige prøvet at slå et par ting fra, som der stod i det Super tweak link og som jeg alligevel ikke bruger, så nu må jeg se om det hjælper. @Duelund Endeligt en proceskontrol der er til at forstå. Når den er så detaljeret, så håber jeg at den kan vise hvor problemet er, hvis de ting jeg nu har slået fra, ikke hjælper ![]() |
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
|
ja undskyld jeg ikke helt kan huske hvad processerne specifikt hedder, men der er faktisk en række som går ind og laver "ged i den" på vista.
1. Search indexer. Bruger oceaner af maskinkraft til åbenbart fuldkommen uhæmmet at indexere din harddisk - personligt tror jeg på den forsøger at indexere hele internettet med for det er godt nok skidt. 2. MS aktivering - der kører et program som åbenbart er ret vanskeligt at slå fra som tjekker om der er nye opdateringer til dine programmer - det føles dog mere som om den tjekker hver eneste fil på harddisken. Det gjorde at jeg med det samme afinstallerede vista da jeg forsøgte at bruge den til at spille et racerbilspil med. MEGA turnoff. Det er 2 af de værste. Sidebar'en som jeg kan se du også har åben er også slem. den sløver maskinen ret så voldsomt. jeg ved godt det ser sødt ud, men sluk for dem i systray, så vil du se en ret mærkbar performancegain. |
||
![]() |
||
Vilhelm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
![]() |
|
Jeg kan se på internettet, at der er folk der har oplevet stort CPU-forbrug ved at have tilsluttet trådløs mus og tastatur(bluetooth-udstyr).
Ved langsomme pc'er må man også tænke på om der er nogle programmer der unødigt kører i baggrunden. Hvis du er en øvet bruger, kan du i Kør skrive msconfig og gå ind under fanen Start og fjerne flueben ved programmer, der ikke behøver at køre før du selv åbner programmerne. Men kun, hvis du ved hvad du gør. For det er svært! Blandt startelementerne er nogle nødvendige, andre overflødige, og nogle kan være skadelig spyware! Søg eventuelt oplysninger i en startop-liste som denne: http://www.sysinfo.org/startuplist.php. Det er i øvrigt fuldstændigt som det skal være at den aktive systemproces er nær ved 100%, og de øvrige processer er på nul eller nær ved nul. Sådan ser min Vista også ud, og den kører upåklagelig med et cpu-forbrug på nogle få procent. Redigeret af Vilhelm - 26-August-2009 kl. 22:45 |
||
Venlig hilsen, Vilhelm
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
![]() |
|
Det er risikabelt at bruge msconfig - brug hellere services.msc Se her http://www.blackviper.com/AskBV/XP25.htm |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Vilhelm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
![]() |
|
Tjenester (Services) og Startprogrammer er to ting. De kan stoppes under hver sin fane i MSCONFIG.
Blackviper taler om Tjenester og påpeger ganske rigtigt, at man bør bruge SERVICES.MSC til at stoppe tjenester, i stedet for at gøre det under msconfig. Jeg har imidlertid aldrig set nogen nævneværdig gevinst ved at stoppe tjenester. Modsat med tunge startprogrammer. Det er også risikabelt at stoppe tjenester. |
||
Venlig hilsen, Vilhelm
|
||
![]() |
||
![]() |
|
OK, så fik jeg det på plads. Jeg kunne ikke huske at det var to forskellige faner.
Jeg har siden Windows XP stoppet tjenester af sikkerhedsgrunde, og så taget den lille hastighedsgevinst med. Det er rigtigt at startprogrammerne mærkes mere. Trådstarter har 77 processer kørende - jeg tændte lige min Vista pc for at sammenligne, og der kører 52. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
![]() |
|
Lad mig tilføje:
Hvis man har Windows Defender, kan det bruges til at deaktivere opstartsprogrammer. Man skal åbne Windows Defender og gå til Funktioner > Softwareundersøgelse > kategori Startprogrammer. Nogle eksempler på opstartprogrammer, man bør overveje at deaktivere er: Diverse kontorprogrammer som MS Word og Adobe, Picasa, Photoshop, iTunes, QuickTime, MSN Messenger/Windows Live Messenger, DVD Player og Maker og 3D-programmer. Det er programmer der kan gøre opstarten langsom og bruge af pc'ens ydeevne. Hertil kommer at man kan have flere sikkerhedsprogrammer kørende end det er hensigtsmæssigt. Jeg har altid kørende AVG, mens andre sikkerhedsprogrammer som Windows Defender, Spybot - Search and Destroy, Ad-Aware m.m. ikke kører konstant, men bruges til lejlighedsvise scanninger. Sikkerhedsprogrammer er ofte stærkt ressourcekrævende og kan være i konflikt med hinanden. Til at deaktivere opstartprogrammer kan man også bruge det udmærkede oprydningsprogram CCleaner. Om værdien af at stoppe Tjenester (services) har der været et bemærkelsesværdigt indlæg her: Fixing Windows Vista, part 4: Get Smart about Services Here’s the reality: On an otherwise healthy PC running Windows
Vista, disabling most built-in Windows services is extremely unlikely
to have any noticeable effect on memory usage, startup or shutdown
time, or system performance. On the contrary, you are more
likely to create problems by disabling services. Not to mention the
amount of time you will surely waste and the productivity you will lose
with all that starting and stopping and rebooting and web searching. Jeg er enig deri.
Redigeret af Vilhelm - 27-August-2009 kl. 11:50 |
||
Venlig hilsen, Vilhelm
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |