Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
inotic
Junior bruger
Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
|
Emne: x10, uskarpt billede ved mb tilslutning Sendt: 08-Maj-2009 kl. 12:50 |
Hej, har for et par dage siden erhvervede mig et 37" panasonic x10. Problemet er at hvis jeg tilslutter min macbook via dvi-hdmi kabel, synes jeg billedet virker utrolig uskarpt, det er bedst i en opløsning på 1280*720, hvor billedet er nogenlunde fornuftigt, men så snart man sætter opløsning op der fra, fx til 1920*1080, bliver billedet utroligt uskarpt! Er der nogle indstillinger et sted som skal indstilles, hvor man fortæller x10'et at det er en pc der er tilsluttet, eller er der nogen der har nogle råd til nogle bestemte indstillinger der forbedrer billedet ved tilslutning af en pc? (Ved fx dette er tilfældet ved nogle lcd skærme)
På forhånd tak!
|
Onkyo TX-SR705
Elac 203.2 A
Velodyne SPL-800i
PS3 40gb
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 15:00 |
37" X10 har jo en opløsning på 1024x720 pixels.
Derfor får du ikke et helt skarpt billede ved input af 1920x1080 fra en PC
For at et fuldstændig skarpt billede skulle der inputtes i skærmens panel opløsning på 1024x720 - dette er dog ikke muligt da det ikke er en desideret pc skærm men en tv skærm. Det bedste input du kan bruge som er understøttet af skærmen via HDMI er derfor 1280x720. Dette input sikrer også korrekt aspect ratio, hvilket du faktisk ikke ville få med et input på 1024x720 grundet de aflange pixels skærmen har.
Bruger man VGA indgang har man mulighed for at inputte i lidt andre opløsninger som eks. 1024x768 eller 1366x768 - men disse er ikke bedre end 1280x720
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 15:08 |
inotic skrev:
Hej, har for et par dage siden erhvervede mig et 37" panasonic x10. Problemet er at hvis jeg tilslutter min macbook via dvi-hdmi kabel, synes jeg billedet virker utrolig uskarpt, det er bedst i en opløsning på 1280*720, hvor billedet er nogenlunde fornuftigt, men så snart man sætter opløsning op der fra, fx til 1920*1080, bliver billedet utroligt uskarpt! Er der nogle indstillinger et sted som skal indstilles, hvor man fortæller x10'et at det er en pc der er tilsluttet, eller er der nogen der har nogle råd til nogle bestemte indstillinger der forbedrer billedet ved tilslutning af en pc? (Ved fx dette er tilfældet ved nogle lcd skærme)
På forhånd tak!
| Hvis man skal tit kører 1920*1080 havde en 42g10 nok været en bedre løsning. Men til film og tv optagelser brugt jeg deres 42px80, Det virkede fint. Tll tekst og gå på nettet er en lcd bedre, men også det eneste.
Redigeret af xcardman - 08-Maj-2009 kl. 15:09
|
 |
inotic
Junior bruger
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 15:51 |
Tak for svaret begge to.
Det er jeg lidt træt af at høre, var godt klar over at plasma ikke var helt så godt ved pc tilslutning som lcd, men var ikke klar over at forskellen ville være så stor, så kan godt ske jeg må aflevere det tilbage og vælge noget andet. Min hensigt er ikke direkte at benytte det som ekstern skærm, men hovedsageligt til at se et serie afsnit, eller lignende en gang imellem.
Mit budget er ikke stort nok til et g10, så kan ske jeg istedet må kigge på lcd. Har et sony 37 eller 40v5500 i tankerne, og valget stod egentligt også mellem et x10 eller v5500 da jeg købte, men ville gerne prøve plasma, så valget faldt på dette.
Kender i noget til hvor stor forskel der er på 37v5500 og 40v5500, har læst på avforums at det ikke er samme panel der sidder deri, og at 37v5500 derfor er dårligere. Men er det synligt,der er trodsalt 800-1000kr's forskel.
Mit budget ligger på 7000, vil helst ikke højere, og gør jo heller ikke noget hvis det er lavere. x10 virkede som et godt køb til prisen.
|
Onkyo TX-SR705
Elac 203.2 A
Velodyne SPL-800i
PS3 40gb
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 15:58 |
Så får du jo bare et dårligere billede på alle punkter end skarphed, mange har jo netop afleveret sony tilbage på af et dårligt sd signal. til serie og film ud over blu-ray, brugt jeg altid 720P og kunne ikke forskel fra min dvdafspiller. Det skal jo også sættes ordenligt op. Det kan tage sin tid, men det har ikke noget med skærmen af gør. Men det er jo dit valg.
|
 |
inotic
Junior bruger
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 16:10 |
Tror jeg desværre jeg må ende med. Har en kammerat der har et lg 37" lg6000, og synes såmen det har et ganske udemærket billede, og er godt klar over at det ikke er noget synderligt godt tv.
Ved fjernsyns kiggeri ser jeg digitale kanaler, over det luftbårne sendenet, altså me dvb-t tuner, og det synes jeg ikke ser så tosset ud med et lcd.
|
Onkyo TX-SR705
Elac 203.2 A
Velodyne SPL-800i
PS3 40gb
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 17:44 |
inotic skrev:
Tak for svaret begge to.
Det er jeg lidt træt af at høre, var godt klar over at plasma ikke var helt så godt ved pc tilslutning som lcd, men var ikke klar over at forskellen ville være så stor, så kan godt ske jeg må aflevere det tilbage og vælge noget andet. |
Nu er problemstillingen jo ikke at en plasma ikke er ligeså god som en lcd ved pc tilslutning - men at skærmene har nogle bestemte panel opløsninger og nogle andre supporterede input opløsninger
De samme regler gør sig gældende for LCD skærme - hvis du køber en fullhd skærm som har en panel opløsning på 1920x1080 så har den opløsning der både benyttes som hdtv opløsning og som pc opløsning og derfor kan du inputte denne opløsning og få pixelmapning med helt skarpt billede. Det gælder både for plasma og lcd. Er skærmen ikke en fullhd skærm - men kun en HDready så har den panel opløsninger som 1024x720, 1024x768 eller 1366x768 - for lcd skærme er det typisk 1366x768 som ikke er en pc opløsning - dette samtidig med at skærmene er designet som TV og derfor oftest kun modtager sd/hdtv inputs (480p,576i,720p,1080i/p) gør at du meget ofte heller ikke kan inputte panel opløsning over hdmi på en LCD skærm. Nogle af dem vil dog gerne modtage denne opløsning over vga.
Pointen er at dit problem ikke har noget med plasma eller lcd at gøre - men at du ikke inden du købte fortalte at det skulle bruges som en pc skærm og spurgte om råd til hvad du så skulle købe - og hvorfor.
Og at skifte til en LCD løser ikke nødvendigvis det problem du mener at have, medmindre du undersøger markedet ordentlig og finder ud af hvilke skærme der kan pixelmappe dit pc billede.
Iøvrigt er problemstillingen kun relevant hvis det specifikt er fordi du skal bruge det som pc skærm og læse tekster på den - hvis meningen blot er at du skal se en film fra din PC er der ingen problemer for her outputtes/inputtes jo i korrekte 720p eller 1080p opløsninger fuldstændig ligesom der ville blive gjort fra en bluray eller anden medie afspiller.
Du skal huske på at din film er jo ikke 1366x768 opløsning, den har en sd eller hdtv opløsning på eks. 720p - så filmen skal skaleres til panel opløsningen uanset om det så skaleres på computeren inden billedet sendes som pixelmappet 1366x768, eller om du sender et output ud på 720p der er pixelmappet til selve filmen og så skaleres på skærmen. Den eneste forskel er hvor det skaleres henne.
Det er kun ved egentlig fullhd afspilning - altså kilden er fullhd og skærmen er fullhd, og output er fullhd at det pixelmappes gennem hele kæden.
Du får altså ikke dårligere billed ved filmafspilning end du ville have fået fra en dvd afspiller eller bluray afspiller eller anden media afspiller.
Desuden - da det ikke er pixelmapning som afgører om en skærm er god til at vise film/levende billeder - så vil du under alle omstændigheder få et dårligere billede med en lcd skærm end med en plasma - også når du afspiller film fra din pc - uanset om du finder en LCD der kan pixelmappe din pc desktop eller ej.
Redigeret af spawn - 08-Maj-2009 kl. 17:59
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
inotic
Junior bruger
|
Sendt: 08-Maj-2009 kl. 20:54 |
Tak for forklaringen.
Hvad ville du foreslå, hvis vi siger det skal benyttes ved pc tilslutning?
Sidder og forsøger at finde ud af om sony's v5500 model har 1:1 pixelmapping, men synes ikke jeg kan finde svar på det nogen steder.
Redigeret af inotic - 08-Maj-2009 kl. 21:16
|
Onkyo TX-SR705
Elac 203.2 A
Velodyne SPL-800i
PS3 40gb
|
 |