recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - x264 hardware decodning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketx264 hardware decodning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Razzia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: x264 hardware decodning
    Sendt: 12-September-2008 kl. 17:42
Hvilken måde er den nemmeste, at få sin maskine til at afspille x264 vha. hardware decodning?

Jeg fik i sidste uge en Zepto Nox bærbar ind af døren og den har et Geforce 9600m GT med 512 mb ram. Det skulle understøtte hardware decodning af x264. Indtil videre er det dog ikke lykkedes mig, at få nogle film til at køre perfekt.

Jeg har forsøgt mig med: (1080p film med DTS lyd)
PowerDVD - kan ikke afspille mkv (mener jeg ellers at have læst)
MPC-HC - Lyden kører perfekt, men filmen virker som om den kører i 0,8 speed. Det kører langsomt, men stort set uden hak.
VLC - kører heller ikke optimalt

Jeg har udover ovenstående installeret ffdshow + coreavc. Jeg går ud fra, at grunden til at alle ovenstående forsøg kører ringe, er at den software decoder fremfor at bruge grafikkortet.

Er der en nem måde, at aktivere hardware decodning på?
Mener også, at jeg læste noget om, at man ikke kan benytte .srt undertekster sammen med mkv filer, hvis de afspilles via hardware, kan det passe?

Jeg vil helst undgå, at skulle bruge cpu'en (pga. støj fra blæser), når nu grafikkkortet alligevel understøtter x264 afspilning.
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 18:01

Grafikkortet understøtter H.264 hardware decoding.. der er en forskel..

Nogen skulle dog have fået det til at virke med x.264, efter hvad jeg har hørt.. men ved ikke hvordan..

Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Nogen skulle dog have fået det til at virke med x.264, efter hvad jeg har hørt.. men ved ikke hvordan..

Jeg kan bekræfte at man kan få det til at virke med x264 også.

Jeg fandt følgende guide på nettet, som fik mit 8800gt til at decode mkv filer med x264 encoding.

Hvis jeg afspillede filerne efter at have installeret CCCP (codec + mpc), så var load 30% (Intel e8500) efter at have installeret Powerdvd 8 og fulgt guiden er load nu nede på 4-5%, hvilket er en kæmpe forskel.

Jeg havde dog lidt problemer med at få det til at virke. Satte jeg EVR custom Pres. til, som guiden siger, så crashede playeren med det samme. Jeg prøvede så WMR 9 (Renderless) så virker det super, også med undertekster.

Håber andre kan bruge det til noget. Det er ihvertfald super til htpcen, hvor man kunne forstille sig at cpu og GPU evt. kunne køles passivt, når en stor del af belastningen kan klares af GPU.

Redigeret af skipper - 13-September-2008 kl. 17:33
/Skipper
Til top
Razzia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Oktober-2006
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af skipper skipper skrev:

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Jeg kan bekræfte at man kan få det til at virke med x264 også.

Jeg fandt følgende guide på nettet, som fik mit 8800gt til at decode mkv filer med x264 encoding.

Hvis jeg afspillede filerne efter at have installeret CCCP (codec + mpc), så var load 30% (Intel e8500) efter at have installeret Powerdvd 8 og fulgt guiden er load nu nede på 4-5%, hvilket er en kæmpe forskel.

Jeg havde dog lidt problemer med at få det til at virke. Satte jeg EVR custom Pres. til, som guiden siger, så crashede playeren med det samme. Jeg prøvede så WMR 9 (Renderless) så virker det super, også med undertekster.

Håber andre kan bruge det til noget. Det er ihvertfald super til htpcen, hvor man kunne forstille sig at cpu og GPU evt. kunne køles passivt, når en stor del af belastningen kan klares af GPU.

/Skipper

Det lyder spændende, men glemte du ikke et link? :-)
Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 17:34
[/QUOTE]

Det lyder spændende, men glemte du ikke et link? :-)
[/QUOTE]

Hehe.. ups... Det er tilføjet nu

Redigeret af skipper - 13-September-2008 kl. 17:34
/Skipper
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 02:12

Nu er jeg lidt nysgerrig, og har ikke en stand forskid på forskellen på X.264 og H.264

Hvad er det?

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 02:39
Som regel kun Containeren......x.264 kommer som regel i Matroska containeren(mkv) som er lidt det samme som AVI(Audio Video Interleave) hvor h.264 kommer i TS eller hvad nu man vælger på Bluray...

x.264 er dog tit reelt Xvid med en høj opløsning og bitrate....

Hvorvidt man kan få hardware accceleration til at virke eller ej, kommer fuldstændig an på hvad der befinder sig i mkv containeren. Reelt kan du fylde alt muligt i mkv og kalde det x.264(Hvilket folk også gør)
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu