recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XBMC og brugervenlighed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XBMC og brugervenlighed

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: XBMC og brugervenlighed
    Sendt: 29-September-2012 kl. 10:05
Hej alle,

Nu har mit mediecenter med XBMC kørt et godt stykke tid. Vi bruger det hver eneste dag, og det kører da også godt.

Jeg har tidligere haft Popcorn Hour og Dune afspillere som begge har kørt sindsygt stabilt. Men hvad de har haft i stabilitet, har de så manglet i brugervenlighed og ekstrafeatures.

Min XBMC kører rigtig godt, når den virker - og det gør den jo faktisk det meste af tiden. Men nogle gange skal sådan en windows maskine lige genstartes af den ene eller den anden årsag. Eller der kan være et lille issue hvor der lige skal fikses et elller andet før vi kan starte XBMC.

Dette resulterer desværre i, at hver gang vi skal se film, så får jeg fjernbetjeningen i hånden. En ting er selvfølgelig vane, men hvis jeg kunne gøre noget nemmere, så er det jo oplagt :)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvad I andre har af små tips og tricks til at få netop jeres system til at køre stabilt, så alle i huset kan bruge det hver gang uden problemer.

Mit setup af:

En lille Zotac maskine med atom cpu, 4gb ram, ssd disk og Windows 7. Afspiller alle filer uden problemer.
En DVB-C tuner med DVB-viewer og recording services. Bruges udelukkende til at optage via webinterface. Det er heller ikke planen vi skal bruge den til at se tv fra.
Synology 1511+ NAS til filer.
Logitech Harmony One.

XBMC genvejen ligger i startmenuen, så systemet selv starter med Windows.
Jeg har disabled diverse autoupdates, så intet bør poppe frem.
Min Harmony er kodet med aktiviteter, så alt starter op og indstilles til rigtige input mv.
XBMC er konfigureret sådan at vi udelukkende har de ting vi skal bruge (dvs weather, programs osv. er disabled). Primær Movies, Tv Shows, Pictures osv. er aktive.

Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 10:30
Drop windows og installer linux plus xbmc. Det burde give et mere stabilt system uden genstart og opdates hver dag.

Bruger selv windows og xbmc.   Og oplever det samme som du beskriver.   Er tæt på noget linux/ubunto istedet.
Til top
Crockie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-December-2006
Sted: Denmark
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Crockie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 11:25
Helt enig med hansie. Jeg har 2 XBMC maskiner, der begge kører Ubuntu server + XBMC. Alt klares fra konsollen, men det synes jeg egentligt er nemt nok, når man lige vender sig til det.
De bliver aldrig genstartet, og det kører fint på selv små ION maskiner. 
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 15:07
Kunne godt være man skulle prøve.
Hvordan med drivers - er der noget specifikt I er bøvlet med at få til at virke?

Jeg har eksempelvis en IR modtager fra et microsoft media center keyboard jeg meget gerne vil have til at virke.

Kan se der er en Ubunto bundlet med XBMC. Er der nogen grund til at du har valgt serverudgaven frem for denne?

Redigeret af tobywan - 29-September-2012 kl. 15:08
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 15:45
Din IR virker fint i XBMCBuntu, skulle være fuldt understøttet igennem LIRC. Grunden til server install er at undgå unødvendige pakker/progammer, på en lille atom maskine giver det lidt bedre ydeevne.

Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2012 kl. 20:44
Sæt den op til at hente opdateringer, men ikke må installere dem uden du giver lov. Så installerer du dem bare når du har selv har tid og lyst.

Derudover så brug xbmc launcher med fx windows som shell, så holder din xbmc altid fokus og starter altid op!

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=136798

Den ændrer ikke noget som sådan, men gør du aldrig oplever problemer med xbmc og dens fokus.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2012 kl. 15:10
Så er der installeret Ubuntu med XBMC. Indtil videre kører alt som det skal, så tiden må vise angående stabilitet.

Indeksering af mine filer gik markant hurtigere end tidligere, så det er en god start.

Redigeret af tobywan - 30-September-2012 kl. 15:10
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu