recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XBMC og Win8 apps
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XBMC og Win8 apps

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: XBMC og Win8 apps
    Sendt: 08-Februar-2014 kl. 04:09
Hejsa.

Jeg synes efterhånden, jeg har alt for mange enheder i stuen. Pt. er der HTPC, PS3, Sonos ZP 80 og en Chromecast. Alt sammen tilsluttet min forstærker som så er tilsluttet mit TV.
PS3 bruges til Viaplay og spil, men egentlig spiller jeg for lidt på den.
Chromecast bruges så til Netflix og stort set ikke andet.
Sonos siger vel sig selv, og den vil jeg også gerne beholde.
HTPC bruger jeg så med XBMC. Så det vil sige film og serier fra min server, Youtube, DR NU etc.

Den kører Win7, men jeg har en Win8 Pro licens til at ligge i skuffen, og har egentlig længe haft lyst til at prøve det, fordi den har Netflix og Viaplay apps. Men er det til, at få til at køre, med en MCE remote, så man smertefrit kan skifte mellem XBMC og de respektive apps?
Jeg har fuldt styr på, hvordan man linker til programmer, inde i XBMC, men hvad så når man kommer ind i app'en, kan den finde ud af signaler fra MCE remoten?

Dernæst kommer så, at jeg i går fik en invitation til Steams In-Home streaming. Det kunne jeg jo egentlig godt tænke mig at udnytte. Her gælder det samme fremgangsmåde, at man linker til Steam i big picture mode inde fra XBMC. Jeg har nemlig en Xbox 360 controller dongle til PC, så der kan spilles med den. Den del tror jeg egentlig, jeg har styr på. Til at starte med, bliver det nok bare noget der skal leges med. Steams streaming er jo trods alt kun i beta.

Hvis det ellers kan lade sig gøre, så kunne jeg jo nemlig smide Chromecasten i soveværelset. Med tiden kan jeg jo også komme af med PS3'en, da jeg er ved at indse, at jeg bare ikke er konsolspiller.

Men er der nogle af jer Win8 XBMC brugere, som kan får apps og MCE remote til at spille sammen? Og virker det bare 10-4 mellem XBMC og apps?

Redigeret af Nagash - 08-Februar-2014 kl. 04:23
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 12:15
Jeg synes generelt det er ret svært at få en MCE-remote til at bruges til noget ved Windows 8 app, pt. netflix og Tv2 play.
Lyd op og ned virker/mute, men pause/play/stop virker ikke.
En overgang virkede det dog netflix.

Man kan godt bruge en MCE-remote til at vælge mellem "fliserne" i Windows 8 og den grønne start knap kan omprogrameres så den vender tilbage til Windows 8 start-menu...
Kører dog dvbviewer klient, som virker fint med MCE_remote.
Bruger i stedet for remote en almindelig trådløs mus..

Efterhånden tror jeg ikke en gængs remote er vejen frem, det er nok i stedet noget med direkte navigation på en passende enhed (telefon, tablet) og så sende indholdet til afvikling på en stor skærm og med god lyd.

Der er vis nogle muligheder med system der kaldes unified remote og håndtere en række apps som netflix...

De eneste samlende bruger-interface er måske blot selve Windows 8..

Redigeret af avh - 08-Februar-2014 kl. 12:23
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 15:35
Jeg skal bare hverken have mus og tastatur til en HTPC. Det er jo netop meningen, at det skal være smart og praktisk med sådan en maskine. Det tager ikke mange kegler ved kæresten, hvis sådan noget udstyr skal ligge på sofabordet, og de små kan slet ikke finde ud af det. Så det er no go.
Og ja, jeg er også helt sikker på, at det er sådan det skal fungere frem over, at man vælger sit indhold med en smartphone eller tablet, og så sender der videre. Men indtil det virker på Win 8 apps, så må man jo finde en anden løsning.

Jeg har dog ingen interesse i at bruge Win 8 som brugerflade. Metro er både grimt og upraktisk. På min kærestes bærbare og min stationære, er der installeret Start 8 og de booter direkte op i skrivebordet. Vi bruger ALDRIG, det nymodens crap.
På en HTPC ville jeg dog være villig til,at bruge selve de apps, som bruges til Netflix, Viaplay og ja, TV2 Play, som du nævner.

Jeg må prøve mig frem med Windows 8. Jeg taber i det mindste ikke noget ved at installere det. Hvis ikke det fungerer med Netflix og de andre, jamen så kan jeg jo stadig bruge den, med de funktioner, den også havde under Win 7.
Ang. Steam, så ved jeg i hvert fald, at det kan styres med MCE remote, i big picture mode. Samt det også kan styres med Xbox 360 controlleren. HTPC'en har bare for svag hardware, men nu hvor jeg har fået adgang til In-Home streaming, så skal det da prøves.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 15:52
Problemet er at man ønske og kræve alt muligt af et system/løsning...

Hvis der ingen der laver apps, der anvender MCE-remote, hvad så?

Når jeg anvender en trådløs mus i stedet for en remote, så er det blot en pragmatisk løsning på et problem, ikke en optimal løsning...
Man kan ikke køre netflix med en MCE-remote!
Det netflix der bestemmer hvad deres app skal kunne...
Men det kan måske løses via en unified remote løsning.

Jeg mener også det er drømmeri at tro der skal kumme en mulighed for et samlet bruger-interface til det hele (det er XMBC heller ikke)...

Der er derfor man havner ude i antal bokse/systemer, som kan noget hver for sig...

Redigeret af avh - 08-Februar-2014 kl. 15:57
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 16:51
Jamen jeg er såmænd helt enig med dig.
Unified remote, det er den app, der gør man kan bruge sin smartphone som mousepad og taster ikke? Det var måske en rimelig midlertidig løsning, indtil/hvis Netflix og de andre får ordentlig support for MCE remote. Uanset hvad, så vil jeg i hvert fald prøve mig frem.
Skal på arbejde her i nat, men så har jeg også fri, indtil torsdag nat, så har nogle dage at lege med det i.
Skal nok lige vende tilbage med, hvordan det går.
Uanset hvad, er det altid sjovt at lege lidt med nogle nye løsninger.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 18:04
Jo unified Remote virker super med android og Windows Phone, de er i gang med udvikle en app til iOS.

Den har de forskellige Remotes indbygget, men også almindeligt touch mousepad. Den kan styre vildt meget og har syg mange Remotes indbygget.

Angående en MCE Remote og Netflix win 8 app, er det nu ikke mere umuligt hvis du gider og sidde og mappe tastatur genveje i eventghost.

En hdmi cec dongle kan også klare at du kan bruge piletasterne samt ok tasten i Netflix, ved dog ikke lige om du kan få søgefunktion og skift af undertekster på denne måde. Det kan du jo som sagt hvis det bliver mappet i eventghost.

Så det med at det er umuligt er noget pjat, det er bare et spørgsmål om rode med det.

Min bror har fx rodet så meget med det, at han kan styre Netflix i browseren med hans Harmony, når han bruger Hola unblocker til den amerikanske Netflix. Han har sågar mappet en dedikeret genvejsknap til at starte Netflix på hans Harmony.

Redigeret af JordanDK - 09-Februar-2014 kl. 18:06
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 18:14
Jeg skal bestemt ikke afvise, at jeg ender med en Eventghost løsning. Men i starten bliver det nok mere en Unified Remote løsning. Bare for at se, om det i det hele taget virker efter hensigten.

Heldigvis bruger vi alle Android i huset, og har også to gamle Androids til at ligge i skuffen, som kan få sin faste plads ved TV'et, hvis det skulle være.

Men når jeg engang får smidt kvinde og børn i seng, så går jeg i gang med at rode. Så må vi se, hvad det ender med.

Har allerede prøvet Steam In-Home Streaming af fra min gamer-rig til min kærestes bærbare, og det virker godt nok utroligt overbevisende. Så er helt sikker på, at det kommer til at fungere ret godt :)
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 19:05
Løsningen med Logitech harmony synes jeg er meget kompliceret, fordi man reelt skal genloade et sæt kommandoer, alt efter hvilken applikation, der skal betjenes...   (plus man skal skifte applikation også på Tv-et)..
Det svarer til at gribe ud efter en fjernbetjening til en boks, alt efter hvad man vil se...
Jeg synes det er en lidt krampagtig øvelse for at få tingene til at køre, som det altid har gjort..

Jeg tror ikke det er sådanne løsninger, der har en fremtid, jeg synes det må være bedre at forsøge sig med disse airplay-lignende løsninger..

Man navigere rundt i indhold på tablet/telefon (herunder optagelser) og udvælger og sender til afvikling på stort TV med god lyd...

Det synes jeg er meget mere ligetil koncept..
I stedet for blot at navigere med en/flere luset remote kan man fremfinde det man ønsker at se/høre på en tilstrækkelig stor skærm og sende det til afvikling... (analogt med at printe noget)

Ulempen ved disse tablet/telefon løsninger er kravet altid være opladet, wifi bruger meget strøm..

Prøver pt. at finde en løsning med en Windows 8 tablet, men kan ikke finde ud af at få Microsoft "play to" funtion at virke...

Redigeret af avh - 09-Februar-2014 kl. 19:23
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 19:11
Jeg er helt enig med dig i, at betjening på en såkaldt "second screen" er den bedste løsning, men der er jo ingen der har taget initiativet til noget der dur endnu. Så vi er tvunget til at bruge en anden løsning.

Men forstår ikke hvad du mener med Harmony? Du skal ikke nødvendigvis bruge en nu aktivitet, hver gang du skal skifte mellem XBMC, Netflix, Viaplay etc. Den er som standard sat op til at imitere en MCE remote. Så er det op til eventghost at registrere hvilket program der ligger øverst, og så sende kommandoerne til den. Det er logisk nok, når man lige sætter sig lidt ind i det. 
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 19:22
Mener et eller andet sted at have set de kommandoer Netflix "forstår"..
Det kan betyde at en bestemt tast på logitech harmony remote skal udsende noget forskelligt alt efter applikation, der skal betjenes..

Det må så skulle styres med en aktivitet pr. applikation.

Hvis man f.eks. anvender Windows 8 fliser, en flise pr. applikation, og en aktivitet til selve Windows 8, kan man navigere rundt i Windows 8 fliserne og starte det relevante applikation.
Start-knappen kan anvendes som en generel retur-knap, så man alle steder fra kan vende tilbage Windows 8 start-menu.

Har også forsøgt en anden simpel metode, nemlig et kombineret tastatur mus-pad (Logitech k400) netop fordi streaming tjenester ofte betyder søgninger (derved indtastninger).
Det kan lade sig gøre men ikke helt godt..

Redigeret af avh - 09-Februar-2014 kl. 19:31
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 20:08
Det lyder ikke til, at du er vant til Harmony remotes. Det er jo ikke en standard, som nogle enheder forstår. En Harmony imiterer en anden remote. I dette tilfælde en MCE remote.
Så nej, det er samme aktivitet, til alle applikationer, hvis eller de forstår MCE's kommandoer. Hvis ikke app'en gør det, så må du i gang med et program som Eventghost, som netop kan modtage en kommando, og lave det om til en kommando, som fx Netflix app'en forstår.

Eventghost kan registrere hvilket program Windows har i fokus. Hvis du har XBMC øverst, vil Eventghost ikke blande sig, da XBMC selv forstår MCE kommandoer. Kan den derimod mærke, at Netflix er blevet åbnet og er i fokus, så vil den så oversætte det den modtager. OG det gælder selvfølgelig også de andre apps.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 21:30
Det kan da ikke være meningen at man skal både programmere en harmory remote og også bruge eventghost?

Er ideen med en harmony (har en harmony 650, som dog kun simulrer MCE-remoten) at man kan vælge mellem et antal aktiviteter i displayet og hvis man er smart nok, så kan man samtidigt stoppe og starte de tilsvarende applikationer..

Som jeg forstår det er aktiviteter normalt tilknyttet en hardware enhed (forstærker osv.), men det skulle være muligt at også en app kan aktiveres..
Altså en aktivitet pr. app. (og afvikles på samme hardware)

Unified remote har noget af det samme, et setup pr. app, netflix, spotify, youtube osv., som man kan skifte rundt med (også via tale viser det sig)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu