recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XBMC - problemer med farvegengivelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XBMC - problemer med farvegengivelse

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: XBMC - problemer med farvegengivelse
    Sendt: 05-Februar-2014 kl. 13:39
Hejsa. Efter en formatering, har jeg fået problemer med farvegengivelsen når jeg afspiller film.

Når jeg starter computeren, når den går ind i Windows og når XBMC er startet op, er der ingen problemer. Der er det sorteste sort og dejlige farver. Men så snart jeg sætter noget på, så bliver alt sort bare til nuancer af grå og farverne bliver matte. Betydelig værre, en det var på mit gamle Sony LCD. Det jeg har nu, er altså er Panasonic plasma, så sort burde ikke være et problem.
Synes jeg har været inde og rode lidt med opsætningen, men kan ikke lige se en løsning nogle steder.

Det undrer mig bare, for har aldrig haft problemet før. Ser ellers mig selv, som værende ret ferm i XBMC, men denne gang, må jeg sgu se mig utilstrækkelig.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 14:07
indstillingerne i xbmc? Der ser jo ud til at være en smule mulighed for indstilling af farver,kontrast etc! http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Video_playback#Video_calibration

PS - men bortset fra det lyder det meget underligt. Som om den vælger et helt andet farverum når du er i xbmc?

Redigeret af claus_jac - 05-Februar-2014 kl. 14:09
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 14:41
Jamen det er ikke når jeg er i XBMC. Inde i XBMC er alt som det skal være. Det er først i det øjeblik, jeg starter en video, at det skifter.
Jeg kører med et ret mørkt tema, og der er sort altså rigtig sort.
Men når en film startes, så bliver det bare gråt og kedeligt.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 17:53
Det er RGB levels der outputtes "forkert" når du afspiller video

Din skærm opfører sig forskelligt afhængig af om der tilsluttes en PC eller en Videoenhed, og dit grafikkort opfører sig forskelligt afhængigt af om pc'en tilsluttes en PC monitor eller et HDTV

Der findes 2 RGB levels, 0-255 full range for PC monitor brug og 16-235 limited for HDTV brug. 

Fordi det er en PC tilsluttes til din skærm med full range level 0-255 for PC, men når grafikkortets hardware decoder (jeg går udfra du har valgt DXVA i XBMC) skal spille video gør den det formentlig ved limited rgb levels 16-235 - så klippes black levels og det sorte bliver gråt i videoen

Der er såvidt jeg ved ikke noget sted i selve XBMC du kan ændre dette, men afhængig af grafikkort kan du nogen gange ændre i grafikkortets drivere og vælge full range output for video

Det er også muligt at du på selve TV'et kan vælge om den HDMI indgang du benytter skal være i PC mode eller HDTV mode, når man tilslutter et mediacenter bør det være i HDTV mode. En tredie mulighed er at prøve en af de andre HDMI indgange, på nogle fladskærmstv er det kun en bestemt HDMI indgang der kan være i PC mode

Redigeret af spawn - 05-Februar-2014 kl. 18:04
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 20:14
Uhh.. Nu lyder det til, at vi er inde på det rigtige. Det vil jeg lige rode lidt med i aften. Vender lige tilbage med resultatet.
Tak for hjælpen Spawn.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2014 kl. 12:26
Fik du det løst? Husk også i grafikkort indstilllingerne at slå dynamisk kontrast fra.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu