recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Xbmc-htpc og hjemmeserver i et.-hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXbmc-htpc og hjemmeserver i et.-hjælp

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Der Alte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2011
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 19:51
Nu er dette ikke en Linux tråd, men trådstarter tilgiver nok lidt mere off-topic.

Strandvasker har ret et godt stykke hen ad vejen: Selvfølgelig kan man ikke helt undgå terminalen, men det er altså stadig min erfaring, at det kun sjældent er nødvendigt. Og efter min overbevisning er en velfungerende Ubuntu at foretrække frem for en Windows.

Jeg ved ikke, om jeg har været heldig eller ?. Mit netværk består af et windows-netværk og en NAS. Når jeg installerer Samba på Linux maskinerne, kan jeg uden videre tilgå de delte mapper på Win-maskinerne og på NAS'en! Det skal terminalen ikke ind over.

Helt anderledes med min Cisco wireless router (WRT610N). Den har Twonkey Media software (Linux). Routeren er forsynet med en USB-port, hvortil kan sluttes en extern USB-disk, som kan fungere som NAS.
Det er SÅ bøvlet at få til at virke! Jeg har forgæves googlet for løsninger, men har opgivet.  Jeg har aldrig oplevet noget bare tilnærmelsesvis så besværligt med Ubuntu.

Men den "sikre" vej er Windows - i hvert fald nogle år endnu.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 20:12
Du kan alt det du vil med Openelec som jeg varmt kan anbefale. Der er gode guides til at få det til at køre med minimalt setup. 

Har selv kørt Ubuntu i en længere periode på en maskine der lavede/laver præcist det samme som din men en dag efter at have brugt 6 timer på at compile driver til printer gad jeg bare ikke det lort længere. 
Til top
ozong Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 20:32
Kører også Openelec på en Acer Revo, super simpelt at sætte op og virker 100%.
Booter op på en USB stick og streamer HD uden problemer fra min Synolgy NAS =)

http://openelec.tv/find-help/documentation/installation

/Oz
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af aosis aosis skrev:

forsøg på XP med; start-kør-ubuntu ip-adresse  -får mig ingen vegne.

Huskede du de to \\ foran ipnummeret?

Forøvrigt kræver min internet-udbyder at jeg kører med automatisk ip på husets pc'ere og en fast fra router og ud. mener jeg.

Hvis du har en router bør den være det eneste din internetudbyder ser. Hvordan de router deler ipnumre ud på dit lokalnet bør rage din udbyder en hat. Hele pointen med en router er at den opdeler hvad der sker på LAN siden og hvad der sker på WAN siden.
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Marts-2007
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 22:31
Der Alte - lyder godt med din succes angående fildeling win og ubuntu imellem. Men er der også tale om winXP? Win 7, fungerer ligesom jeg mener den slags bare skal. -med det samme. Men er ved at opgive ubuntu - xp.
Strandvasker - ja, \\adresse. -og eksempelvis \\ubuntu\home\share osv. Jeg har husket forkert ang fast ip så.-lyder rigtigt det du beskriver dér. Skriver jeg lige bag øret, så jeg ikke gør det sværere end det er.
OpenElec lyder rigtigt fint. Der skulle bare være mulighed for server/mediedeling?..

Pt ligner det, en frisk Win 7 installering på min XP maskine

Redigeret af aosis - 07-December-2011 kl. 22:34
Til top
Der Alte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2011
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 22:59

Der Alte - lyder godt med din succes angående fildeling win og ubuntu imellem. Men er der også tale om winXP?
Det ved jeg ikke, for jeg har ikke flere XP-maskiner. Men jeg MENER at kunne huske, at det ikke var noget problem dengang.
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 08:31
Jeg skal ikke afgøre hvad der er bedst af Windows eller Ubuntu, men blot konkludere at Ubuntu ikke var noget for mig. Jeg mistede tålmodigheden efter en uges tid, da det stadig ikke var lykkedes mig at installere en fungerende Squeezeserver, min trådløse dongle samt et par codecs etc. Det er sikkert et spørgsmål om evner Smile

Jeg har tidligere kørt med et setup som det du beskriver, men er gået væk fra det igen, til fordel for et mere segmenteret setup. Oprindeligt havde jeg også blot én boks der agerede mediacenter, storage, server etc., men jeg må indrømme at dette absolut ikke er anbefalelsesværdig i et setup med flere klienter. Hvis du afvikler tvserver, NAS-funktionalitet, VPN-server, videoafspilning og alt tænkeligt andet, så sker det at én af de mange services slår knuder, og når det sker, lægger man hele systemet ned ved en evt. genstart. Det er ikke noget man bliver populær på, hvis det sker midt i den bedste sendetid Embarrassed Hvis det kan lade sige gøre, så vil jeg anbefale at holde skæg for sig og snot for sig. Server for sig, storage for sig og klient for sig.

Med mindre du tiltænker at sælge din svigermor og gå all-in på SSD til hele din mediesamling, så vil 4-5 diske + evt. køling i en samlet boks give anledning til lidt støj...også når der ikke læses/skrives fra diskene. Så hvis boksen placeres ved dit tv, skal du nok forvente at den bliver tydelig hørbar.

Men lad os høre hvad du vælger og hvordan det går Thumbs Up

Redigeret af HamDenFede - 08-December-2011 kl. 08:31
Mvh. HamDenFede
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 09:43
Aosis, Jeg vil altså klart anbefale dig at købe en NAS ala synology eller QNAP. De kan ALT det du vil have + meget mere. Mange har også iphone/android apps, så du kan streame musik, billeder mv til din telefon/tablet. Desuden bruger de meget lidt strøm. De kører som regel Linux, så du kan nørde med kmomandoer hvis du vil, men de har også et langt lettere menu system - som for synologys vedkommende BARE VIRKER... 

Deling, rettigheder, brugere, ftp, http, fileshare, dlna alt det virker bare og er meget let at konfigurere. Så kan du bruge tiden på at samle en fed medie afspiller og nørde med at sætte fine ikoner på dine DVD film :o)

Det er bare et forslag for min erfaring med Linux er bestemt den samme som strandvasker. Det virker rigtig godt, men før eller siden støder du på noget, som ikke kan løses uden kommandopromt og intens google søgning.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Jeg har tidligere kørt med et setup som det du beskriver, men er gået væk fra det igen, til fordel for et mere segmenteret setup. Oprindeligt havde jeg også blot én boks der agerede mediacenter, storage, server etc., men jeg må indrømme at dette absolut ikke er anbefalelsesværdig i et setup med flere klienter. Hvis du afvikler tvserver, NAS-funktionalitet, VPN-server, videoafspilning og alt tænkeligt andet, så sker det at én af de mange services slår knuder, og når det sker, lægger man hele systemet ned ved en evt. genstart. Det er ikke noget man bliver populær på, hvis det sker midt i den bedste sendetid Embarrassed Hvis det kan lade sige gøre, så vil jeg anbefale at holde skæg for sig og snot for sig. Server for sig, storage for sig og klient for sig.
Det er vel et spørgsmål om at vælge det rigtige software. Jeg har haft sådan en løsning kørende i årevis, uden behov for en genstart. Spiller upåklageligt. Mit setup er her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Det er vel et spørgsmål om at vælge det rigtige software. Jeg har haft sådan en løsning kørende i årevis, uden behov for en genstart. Spiller upåklageligt. Mit setup er her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456

Er helt enig og har gjort det samme. 

Du kan jo godt prøve OpenElec og synes det er rigtig godt til klienter men når du vil en masse ting så synes jeg Windows giver flest muligheder uden bøvl. 

Tror i hvert fald ikke du ender i en situation hvor du skifter til noget andet fordi windows ikke kan det du vil. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 11:19

Der Alte - lyder godt med din succes angående fildeling win og ubuntu imellem. Men er der også tale om winXP?

Den maskine jeg sidder ved her kører XP og finder fint min hjemmebyggede ubuntubaserede nas. Jeg har sat min nas op med fast ipnummer og samba og finder tingene i første hug ved at bruge \\ipnummer.
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Marts-2007
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 15:53
Strandvasker: Hvilket linux system kører din nas på? Jeg havde oprindeligt 11.04, og det er siden opdateret til det nyeste 11.10. -det er ikke noget velovervejet valg overhoved. Virker til at nogle af de ældre versioner er nemmere at konfigurere(der er ihvertfald mere info/guide at finde på nettet). Er dit ubuntu system en dedikeret nas, eller fungerer den også som hverdagsmaskine/htpc?

Det er fristende med en NAS, men hvis det skulle være en holdbar løsning, skal den have 4 bays og så koster de hurtigt 2000kr. Der er dog et par 4-bays (bl.a Synology) til salg på dba til 1000-1400kr

En Intel core i3 2100+mobo+ram+psu kan jeg samle for ca 2000kr. Kunne det fungere som server for xp og win7, så er der altså penge sparet. Og jeg er ikke bare fattig, men også nærig.

og hvad angår strømbudget.-så ville den samlede løsning ca. bruge 30w i dvale og 50-60 i brug. Mens en opdelt løsning vel ligger på; nas dvale 20w brug 30w + gns 3 timer pr dag. eks. Amd fusion/htpc brug a ca. 40w.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu