recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Xbmc-htpc og hjemmeserver i et.-hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXbmc-htpc og hjemmeserver i et.-hjælp

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af aosis aosis skrev:

Strandvasker: Hvilket linux system kører din nas på? Jeg havde oprindeligt 11.04, og det er siden opdateret til det nyeste 11.10. -det er ikke noget velovervejet valg overhoved. Virker til at nogle af de ældre versioner er nemmere at konfigurere(der er ihvertfald mere info/guide at finde på nettet). Er dit ubuntu system en dedikeret nas, eller fungerer den også som hverdagsmaskine/htpc?

Min nas er bygget på ubuntu's 10.04 server pakke, 64 bit. Det var nyeste version dengang jeg skruede den sammen. Den har kørt uden bøvl i 1½ år efterhånden så jeg har ikke set nogen grund til at opgradere. Den fungerer som dedikeret nas, uden noget fancy. En kort overgang havde jeg også HTS TVHeadend på den, men jeg havde et hyr med at finde alle tv kanalerne, så jeg afinstallerede det igen og gik tilbage til at køre Recording Service på en anden maskine.

Det er fristende med en NAS, men hvis det skulle være en holdbar løsning, skal den have 4 bays og så koster de hurtigt 2000kr. Der er dog et par 4-bays (bl.a Synology) til salg på dba til 1000-1400kr

Jeg brugte ca. 3000 på at bygge min nas (uden diske). Jeg kunne nok have barberet en lille tusse af prisen på at vælge et billigere bundkort og kabinet, men jeg har nu ikke fortrudt. For pengene fik jeg en hurtig nas med plads til 6 diske.

Det er svært at få prisen på selvbyg til at konkurrere med færdige 1 og 2 slot nas bokse, med mindre du bruger gamle stumper du allerede har på lager, men har du brug for plads til 4 diske eller mere giver det mening prismæssigt at bygge selv.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Strandvasker: Hvilket linux system kører din nas på? Jeg havde oprindeligt 11.04, og det er siden opdateret til det nyeste 11.10. -det er ikke noget velovervejet valg overhoved. Virker til at nogle af de ældre versioner er nemmere at konfigurere(der er ihvertfald mere info/guide at finde på nettet). Er dit ubuntu system en dedikeret nas, eller fungerer den også som hverdagsmaskine/htpc?

Min nas er bygget på ubuntu's 10.04 server pakke, 64 bit. Det var nyeste version dengang jeg skruede den sammen. Den har kørt uden bøvl i 1½ år efterhånden så jeg har ikke set nogen grund til at opgradere. Den fungerer som dedikeret nas, uden noget fancy. En kort overgang havde jeg også HTS TVHeadend på den, men jeg havde et hyr med at finde alle tv kanalerne, så jeg afinstallerede det igen og gik tilbage til at køre Recording Service på en anden maskine.

Det er fristende med en NAS, men hvis det skulle være en holdbar løsning, skal den have 4 bays og så koster de hurtigt 2000kr. Der er dog et par 4-bays (bl.a Synology) til salg på dba til 1000-1400kr

Jeg brugte ca. 3000 på at bygge min nas (uden diske). Jeg kunne nok have barberet en lille tusse af prisen på at vælge et billigere bundkort og kabinet, men jeg har nu ikke fortrudt. For pengene fik jeg en hurtig nas med plads til 6 diske.

Det er svært at få prisen på selvbyg til at konkurrere med færdige 1 og 2 slot nas bokse, med mindre du bruger gamle stumper du allerede har på lager, men har du brug for plads til 4 diske eller mere giver det mening prismæssigt at bygge selv.

Jeg har brugt ca 3000kr på diske, 1300 til kabinet og 1300 på hotswapbays. Derudover 1800 på processor og ca 5500kr på tuner udstyr og 2500kr på remote udstyr. Dette er bare basalt hardware til min backend.....

HTPC bliver ALDRIG økonomisk..De folk der hævder at spare watt ift stb ift dvd eller ift en kombination, de lyver. En HTPC giver fleksibilitet men kræver vedligeholdelse. Det er som en Lancia Delta Entegrale HF. I tip top stand umulig at konkurrere med på flexibilitet og performance. Men i hænder på de forkerte: regulært selvmord især økonomisk. Det er prioritering af begrænsede ressourcer ift ens livsstil..

Redigeret af Patriarken - 08-December-2011 kl. 21:59
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Marts-2007
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2011 kl. 15:19
Jeg tror jeg sætter projektet i standby. Sålænge jeg har XP på min primære pc, der bliver brugt til at rippe osv, så opgiver jeg at få en htpc/server med ubuntu til at fungere på egen hånd.
Men er fuld ud overbevist om at det ville kunne lade sig gøre mellem Win7 og Ubuntu. -så det ender nok med en lille htpc/'server' til under 3000kr. -det vil jeg være godt tilfreds med. Så kan jeg altid splitte det op senere og købe en dedikeret NAS.

I første omgang kommer jeg ikke uden om win7 på den primære, men det er måske også ved at være på tide.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2011 kl. 12:30

I første omgang kommer jeg ikke uden om win7 på den primære, men det er måske også ved at være på tide.

Som sagt tidligere kan min xp sagtens se mine ubuntumaskiner, men hvis windows 7 giver dig mere herlighedsværdi så er der nok ikke nogen vej udenom.. Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu