recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XMBC gennem scart?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XMBC gennem scart?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Garderen2001 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Garderen2001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: XMBC gennem scart?
    Sendt: 02-December-2012 kl. 17:03
Hej

Jeg har erhvervet mig en Fujitsu Scaleo.
En ældre htpc, med scart udgang.

Den har jeg har sat op, mens det var sat til mit tv med hdmi.
Jeg har lagt XMBC på, og vil bruge den på ungernes værelse.

Ungernes fjernsyn er den gode gamle slags, med billedrør, og scart-stik.

Nu har jeg så sat maskinen til ungernes tv, via scart.
Og den starter også fint op, og viser bios osv.

Men når den når ind i XMBC, så mister tv'et forbindelsen :-(

Det er jo nok et spørgsmål om opløsning, men jeg har haft sat den til den laveste opløsning jeg fik lov til på mit fjernsyn (640x480).

Er der nogen der har nogen forslag til hvad jeg kan gøre? :-S
Til top
theispasser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Oktober-2012
Sted: Danmark
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér theispasser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 17:24
Hvis det er et SD tv skal din pc skal sende video ud i pal 576i formatet.
Jeg vil tro at pc-scart udgangen er til en monitor (ikke tv).

Du skal også sikre at videosignalet som pcén sender ud er valgt på tvét. kan være
composite eller component.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af theispasser theispasser skrev:

Hvis det er et SD tv skal din pc skal sende video ud i pal 576i formatet.
Jeg vil tro at pc-scart udgangen er til en monitor (ikke tv)
Fujitsu/Siemens lavede faktisk mediecenter PC i Scaleo serie, så SCART skulle være god nok til TV med rette opløsning.

Oprindeligt skrevet af Garderen2001 Garderen2001 skrev:

Ungernes fjernsyn er den gode gamle slags, med billedrør, og scart-stik.

Nu har jeg så sat maskinen til ungernes tv, via scart.
Og den starter også fint op, og viser bios osv.

Men når den når ind i XMBC, så mister tv'et forbindelsen :-(

Det er jo nok et spørgsmål om opløsning, men jeg har haft sat den til den laveste opløsning jeg fik lov til på mit fjernsyn (640x480).

Er der nogen der har nogen forslag til hvad jeg kan gøre? :-S
Har selv leget med mediecenter PC på TV med SCART, og kan kun sige, det er ikke nemt  Wink
For hvis TV kun understøtter normal gammelt DK format forsvinder billeder for et godt ord pga. opløsning ikke passer.
Så det var noget med at fjernstyre mediecenter PC fra anden PC via Real VNC forbindelse.
Og noget med at have VGA skærm på også, og skifte imellem VGA og TV med en shortcut tast kombination.

640x480 opløsning er så vidt jeg husker den amerikanske TV standard, så du skal op på noget der ligner 720x576 (576 er den synlige del af et 625 liniers interlaced TV signal, så den del er meget vigtig af hensyn til synk)
Du skal muligvis finde noget i grafikkort opsætning med PAL B/G under TV opsætning.

Ved ikke lige om XBMC by-pass'er noget grafikopsætning?
Hvor meget kan den vise, inden du aktiverer XBMC?
Kan du se skrivebord, surf, Explorer osv?

Mvh JørgenT

Redigeret af JørgenT - 02-December-2012 kl. 18:32
Til top
Garderen2001 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-August-2009
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Garderen2001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 18:42

På scart udgangen står der "TV", og den viser også signalet godt nok indtil XMBC begynder at loade.

Så stikket skulle være godt nok.

XMBC viser normalt ikke skrivebord osv., men går direkte ind i brugerfladen. Jeg kan se det hele, indtil XMBC begynder at loade.

Når jeg sætter computeren til en vga skærm, så viser den kun de opløsninger som den skærm understøtter. Og ikke 720x576.

Jeg må prøve dit forslag med at sætte på tv og vga skærm på samtidigt, og se om jeg kan få det til at virke.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2012 kl. 19:10

XMBC viser normalt ikke skrivebord osv., men går direkte ind i brugerfladen. Jeg kan se det hele, indtil XMBC begynder at loade.
Så gør XBMC nok noget ved opløsningen? Ikke noget jeg har viden om. 

Når jeg sætter computeren til en vga skærm, så viser den kun de opløsninger som den skærm understøtter. Og ikke 720x576.

Jeg må prøve dit forslag med at sætte på tv og vga skærm på samtidigt, og se om jeg kan få det til at virke.

Du skal ikke forvente at kunne se VGA og TV samtidig, da det ikke er samme opløsning, og derfor ikke kan køre Clone mode.
Netop derfor at det er praktisk at fjernebetjene med f.eks Real VNC indtil opsætning er lavet.

Hvordan bruges TV egentlig?
Erstat det med en VGA monitor i stedet, billedrørs monitor smides jo ud for et godt ord. Big smile 

Mvh JørgenT
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 00:52

Altså, en flad Medion TV fra Aldi koster mindre en det flaskeskærmen bruger i strøm på et år, og så undgår du også at der går ild i den gamle skærm (hvilket sker ret ofte med gamle TV)

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu