recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XP Modus Audiooptag på en JVC DR-M10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXP Modus Audiooptag på en JVC DR-M10

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NHCM Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-November-2004
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: XP Modus Audiooptag på en JVC DR-M10
    Sendt: 15-December-2004 kl. 22:34

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der menes, i instruktionsbogen til en JVC DR-M10, når der på side 94 under underordnede indstillinger punkt to står XP Modus Audiooptag Dolby Digital eller Lineær PCM. Hvornår skal jeg bruge hvad og hvad er det bedste at bruge når jeg i XP modus skal spille lyd ind fra en DV recorder ?.

Jeg er heller ikke helt klar over hvornår jeg skal bruge Standard eller Lav i Output-Niveau som er punkt fire på side 93 og om det har nogen indflydelse på den lyd som jeg optager ind på en DVD enten fra TV eller en Camcorder.

Til sidst vil jeg gerne spørge om ( og nu er der nok nogen der tænker , han ved da heller ikke noget ) men jeg spørger aligevel, som den amatør jeg er. Hvis man brænder en DVD-R er jeg godt klar over at man ikke kan redigere i sine optagelser som man kan på en DVD-RW i VR-modus før man færdigformatere den. Men svare det at Brænde en DVD-R til det samme, som at brænde en DWD-RW i videomodus ? for på en DVD-RW i videomodus kan man stadig væk gå ind og fjerne uønskede afsnit af det man har optaget før færdigformatering, kan man også det på en DVD-R.

Hilsen NHCM
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2004 kl. 22:52
Jeg har ikke en JVC, men en Pioneer, men jeg er rimelig sikker på, at systemet med DVD-Video modus er det samme.

I DVD-Video modus kan du lave begrænset redigering. Dvs. du kan f.eks. slette hele titler (muligvis også enkelte kapitler), men pladsen som det du sletter bruger på disken vil IKKE blive gjort tilgængeligt - MED MINDRE det er en DVD-RW disk, og det er det SIDST optagede på disken du sletter.

Altså, på en DVD-Video disk kan der IKKE udnyttes "huller" i pladen, hvor du har slettet materiale, i modsætning til en DVD-VR disk. Og på en DVD-R disk kan du selvfølgelig ikke genoptage på plads, der allerede er optaget på, så der er det ligemeget om det er det sidste optagede materiale du sletter eller ej - pladsen vil aldrig blive tilgængelig igen.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2004 kl. 11:34

Hej NHCM,

Oprindeligt skrevet af NHCM NHCM skrev:

Hvornår skal jeg bruge hvad og hvad er det bedste at bruge når jeg i XP modus skal spille lyd ind fra en DV recorder ?.

Foskellen på Dolby digital (ofte benævnt AC3) og Lineær PCM er kompression. Lineær PCM er et ukomprimeret format som bl.a. benyttes på Musik CD'er. Dolby digital er komprimeret sammenligneligt til MP3. AC3 er udviklet af Dolby med det formål at understøtte surround (kan indeholde de mange lydkanaler til surround - på en meget begrænset plads). Personligt ville jeg til hver en tid vælge AC3 til videooptagelser - da jeg selv har meget svært ved at høre forskellen og lyden til videooptagelser ofte ikke er så god i forvejen (specielt hjemmevideo).

Der er en stor pladsbesparelse ved at anvende AC3 - som kan bruges til f.eks. bedre billed eller længere optagelse. Pladsforbruget af AC3 er ca. 1,5MB /minut hvor PCM kræver ca. 10MB /minut.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

I DVD-Video modus kan du lave begrænset redigering. Dvs. du kan f.eks. slette hele titler (muligvis også enkelte kapitler), men pladsen som det du sletter bruger på disken vil IKKE blive gjort tilgængeligt - MED MINDRE det er en DVD-RW disk, og det er det SIDST optagede på disken du sletter.

Beskrivelsen holder selvfølgelig for JVC optageren (og andre DVD-RW optagere). Her er dog en fordel ved DVD+RW, at pladsen i DVD-Video modus altid kan genbruges - også selvom det ikke er sidste optagelse på disken (gælder bl.a. Philips og Sony).

/Lars

Redigeret af laursen
Til top
NHCM Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-November-2004
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2004 kl. 19:39
Tak for de gode svar
Hilsen NHCM