recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - X-Plosion DTS - Spild af penge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketX-Plosion DTS - Spild af penge?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Emne: X-Plosion DTS - Spild af penge?
    Sendt: 18-Juli-2010 kl. 18:09
Hej.

Er der nogen her der har erfaringer med Auzentech X-Plosion DTS-connect lydkort?
Jeg købte for nogen tid siden sådan et lydkort kort fordi at jeg så det som den eneste løsning på at overføre alt lyd optisk/digitalt fra min htpc til min surround receiver.
Fordelen ved dette kort er at det kan hardware enkode hvilket som lydmateriale til enten DTS 7.1 eller Dolby digital.
I Windows XP fungerede det bare 100% tilfredsstillende, men efter at jeg har opgraderet til Windows7 fungerer det slet ikke mere. Nu er man tvunget til at skulle vælge hvor mange kanaler kildematerialet ligger i hver gang man skifter mellem eks. dvd 5.1 eller musik i stereo og det holder jo slet ikke, da det helst skulle ske af sig selv.

Mere om problemet her: http://community.auzentech.com/node/74

Alternativt kunne man jo også bruge ffdshows "ac3 encode mode" over alm spdif ,men det fungerer ikke specialt godt med Mediaportal, da man ikke kan vælge ffdshow som AAC audio dekoder i tv sektionen. Og Jeg synes måske også det er lidt en halv løsning når man nu har investeret i sådan et dyrt lydkort for at slippe for en masse bøvl.
Er der noget der kan hjælpe eller kender et alternativ til X-Plosion lydkortet?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 05:34
Du kan indstille FFDshow til at tage sig af Uncompressed/ all supported, og upmixe alt til 7.1. Dernæst indstiller du dit Auzenkort til DTS 7.1 encoding...Det lader sig gøre og fungerer fint, har selv gjort det med HDA mystique(Med Turtle Beach Montego DDL drivere)
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 10:15
Okay. Det lyder interessant.
Men mit surround setup er kun 5.1. Skal jeg så stadig upmixe alt til 7.1?
Hvad er Turtle Beach Montego DDL drivere helt præcist? Noget der også er nødvendigt?
 
edit:
Har læst lidt om Turtle Beach Montego DDL drivere. Men understøtter de også cmi 8770? Og i så fald har man så stadig muligheden for at vælge dts-connect i softwaren?


Redigeret af stefanb - 19-Juli-2010 kl. 11:10
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 22:41
Nå så gik aftenen med det, men uden held.
I mediaportal er aac lydcodec under tv sektionen låst så man ikke kan vælge andet end MONOGRAM som decoder - altså er der ikke mulighed for at bruge ffdshow og upmixe til 5.1 -7.1
Har også prøvet Turtle Beach Montego DDL drivere, men så er der bare slet ingen lyd.
Så nu står jeg tilbage med et lydkort til en formue hvor jeg kun kan bruge spdif porten på alm vis. Og så kan jeg jo ligeså godt bruge spdif udgangen på bundkortet og ærge mig over at have givet så mange penge for noget der er ubrugeligt. øv øv
Men findes der virkelig ikke andre lydkort som kan encode dolby digital eller dts og som virker med win7?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 04:22
Turtle Beach driverne virker kun med CMI8768+(HDA/Auzen Mystique, Terratec Aureon PCI, Turtle Beach Montego DDL) x-plosion har en anden og nyere chip(cmi8788).

I FFdshow under codecs......Indstil "uncompressed" til "All supported"




Mixer til 3/0/2 med LFE, Expand stereo til center og til surround


således skulle FFdshow gerne samle Monogramdecoderens Raw stream op..

Indstil dit explosion kort til 5.1 speakers med 6 kanals input og så til dolby digital live.


Redigeret af Patriarken - 20-Juli-2010 kl. 04:36
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2010 kl. 08:48
Tak for hjælpen. Det må jeg have prøvet når jeg kommer fra arbejde. Men igår prøvede jeg at Indstille "uncompressed" til "All supported", men der var ikke noget ffdshow ikon nede i systembakken da jeg prøvede. Skulle der ikke have været det? Altså ved afspilning af aac med monogram..
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2010 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


således skulle FFdshow gerne samle Monogramdecoderens Raw stream op..


Det kan jeg simpelthen ikke få ffdshow til.. Hvad kan der være galt? Jeg har gjort nøjagtig som beskrevet. Skal man ændre noget i registreringdatabasen for at tvinge den til at tage sig af alt?
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2010 kl. 22:07
Sådan Smile
Først og fremmest tak til Patriarken for at lede mig på sporet...
Som tidligere nævnt er det ikke muligt at vælge ffdshow som aac audio dekoder under tv sektionen i Mediaportal.
Men under tv post processing kan man så åbenbart tilføje ffdshow audioprocessor (hvor man så kun kan se Uncompressed under codecs) hvor man så kan gøre alt muligt ved lyden inden den sendes videre.



Så nu kan jeg både bruge mit lydkort til DTS og DDL igen Smile

Men lige et spørgsmål til..
Hvis man har film til at ligge med ac3 eller DTS, er det så lige meget om man bruger ffdshow til at dekode og så bruge lydkortet til at encode igen til DTS (eller DDL). Eller er det bedst at  bruge pass-through og så lade ens receiver decode det originale materiale? Eller spiller det ingen rolle? Fordelen ved at bruge lydkortet til at encode er at jeg kan skrue op og ned for lyden på pcen.
Til top
langben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2009
Status: Offline
Point: 194
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2010 kl. 22:22
Hvad synes du lyder bedst? Wink
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2010 kl. 22:24
Nå ja Smile

Kan også spørge på en anden måde.
Går der noget tabt ved først at dekode og så enkode igen?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af stefanb stefanb skrev:

Nå ja Smile

Kan også spørge på en anden måde.
Går der noget tabt ved først at dekode og så enkode igen?

Fedt at du har det til at virke....

Sørg dog for at sætte de forskellige filtre i FFDshow i den rigtige rækkefølge...

Mine FFdshow indstillinger er på en Asus G60Vx (Som har et Realtek Creative Lydkort med Dolby Digital Encoding) således:

(Processing Dithering alt, Noise Shaping heavy)
Resample(altid Til 48000khz libav best)
Equalizer( Tweaked så det passer til min kontorlyd(Onkyo HTX-22HDX)
Mixer(som vist tidligere)
LFE Crossover(Low pass 85, Gain 4,7)
Volume(Master -3db, front og rear -1db, LFE -4)

output 16bit, connect to anyfilter

Note: Jeg bruger ikke FFdshow til Mine 7MC Media Center boxe, jeg har kun dette setup i mit kontor...

Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 11:50
LFE crossover og volume indstillingerne indstiller jeg på min receiver sådan at alle verdier står til default på pcen.

Men jeg synes ikke at surround effekten virker så godt hvis man kun vælger "Expand stereo til center og til surround" under mixer. Men sætter jeg flueben i "dolby decoder" giver det et helt andet lydbillede. Og det gør sig gældene i alle formater jeg har prøvet.

Men hvad er forskellen på 16bit, 24bit, 32bit og 32 bit floating point? under output
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu