recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XviD/DivX -> DVD. Hvilket prog. er bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXviD/DivX -> DVD. Hvilket prog. er bedst?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Emne: XviD/DivX -> DVD. Hvilket prog. er bedst?
    Sendt: 25-Juli-2005 kl. 11:52
Jeg står i den ulykkelige situation, at skulle konvertere en XviD og DivX film til noget, som min DVD-afspiller kan læse.

Jeg har prøvet programmet Super DVD Creator 8.5, men den overholder desværre ikke bitraten for standard DVD. Det betyder, at DVD'en den laver virker fint i en PC, men hakker noget i en DVD-afspiller.

Hvilket program er bedst til at konvertere fra DivX/XviD til DVD? Gerne et program, hvor man fortæller, hvor filen ligger, og så går der et par timer, og så har man en brændt DVD i drevet.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 13:12

Hej tychsen,

Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:


Hvilket program er bedst til at konvertere fra DivX/XviD til DVD? Gerne et program, hvor man fortæller, hvor filen ligger, og så går der et par timer, og så har man en brændt DVD i drevet.

Mit foretrukne program (og det eneste gratis jeg kender til) er DIKO (DivX In kDVD Out). Det er rimelig simpelt, og du kan vælge at danne en Video mode struktur som blot brændes med Nero.

Se evt. andre alternativer, fra andre tråde med samme emne (hvor jeg også har skrevet om DIKO )

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
ttn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 13:33
Hej,

jeg har brugt Avi2Dvd med god success (er også et gratis-program).

Der følger 3 gratis MPEG-2 enkodere med, hvor jeg synes HCEnc er den bedste og mest stabile. Du kan også bruge CCE, men den er ikke gratis og du skal selv skaffe den.

En af fordelene ved Avi2Dvd er at du kan lægge valgbare undertekster med (hvis du har sådanne).

Så findes der også The Film Machine (TFM), men jeg har selv haft problemmer med den (flere end med Avi2Dvd).

Både Avi2Dvd, TFM, DIKO og andre kan downloades via www.videohelp.com

Mvh Torben.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 14:12

Jeg er helt enig med Torben i, at CCE (Cinema Craft Encoder) er absolut bedste MPEG indkoder tilgængelig for penge (desværre rigtig mange af dem ).

Som det er tilfældet for Avi2Dvd, kan DIKO også indsætte valgbare undertekster (eller 'fastbrænde' teksterne hvis brugeren skulle ønske det!?!).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 14:19
Jamen hvad betyder det, når kilde-filen er en komprimeret avi (DivX)... Det eneste jeg ønsker er, at få en kopi i min. samme kvalitet som kildefilen som kan afspilles i en DVD-afspiller.

By the way: Det der kDVD? Er det ikke en slags komprimeret DVD?



Redigeret af tychsen
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 14:30

Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

Jamen hvad betyder det, når kilde-filen er en komprimeret avi (DivX)... Det eneste jeg ønsker er, at få en kopi i min. samme kvalitet som kildefilen som kan afspilles i en DVD-afspiller.

Du kan ikke få en kopi i samme kvalitet. DivX optagelsen (MPEG4) skal konverteres til DVD (MPEG2) - det kræver re-indkodning til MPEG2 (med kvalitets-tab til følge, afhængig af indkoderen).

Som Torben skriver tilbyder Avi2Dvd flere forskellige indkodere, DIKO leveres med én gratis (FreeEnc, baseret på QEnc) - men andre kan bruges (f.eks. CCE).

Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

By the way: Det der kDVD? Er det ikke en salgs komprimeret DVD?

Jo, det kan du sige. Det er en ændring af matricen til den specifikke MPEG2 indkodning der bruges (er specificeret) i DVD formatet. kDVD's kvalitetsniveau er helt på højde med DVD, men tilbyder blot langt bedre kvalitet ved lange optagelser (så f.eks. 4 timer kan ligges på en 4.7GB DVD i superb billedkvalitet). kDVD/bDVD/xDVD og hvad de ellers hedder skulle ikke være 100% kompatible til alle DVD afpillere, men jeg er endnu ikke stødt på en afspiller der ikke kan vise materialet.

Læs evt. mere på KVCD.net eller Pegasys 

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
ttn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 14:35
Hej igen,

da du /sandsynligvis) konverterer fra DivX (700MB på en CD-ROM) til MPEG-2/DVD på cirka 4.4GB vil den kvalitetsforrringelse, der altid vil forekomme, være "forsvindende" lille. Der er så meget ekstra "headroom" på ca. en faktor 6, at selvom DivX/Xvid er mere effektive end MPEG-2 er det langt fra nok.

Og det er stort set ligegyldig hvilken af nævnte konvertere (DIKO, Avi2Dvd, TFM) du bruger med gratis enkoderne.

Selv med CCE tror jeg ikke du ville opleve nogen forbedring ifh. HCEnc som jeg tidligere nævnte.

Mvh Torben.

Til top
ttn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 14:47
Hej igen igen,

når du konverterer kan du godt opleve audio/video synkroniserings-problemmer. Det ofte fordi lyden i din DivX/Xvid er indkodet i MP3 med variabel bitrate.

Mange afspillere (og dermed dekodere) kan ikke holde synkroniseringen medmindre lyden er i MP3 med konstant bitrate. Så er det tilfældet for dig vil jeg anbefale at du konvereter lyden først.

Generelt vil jeg anbefale dig at konvertere billede og lyd i din DivX/Xvid til
følgende:
- MP3 lyd i konstant bitrate (for at undgå formeget kvalitetstab så vælg en høj bitrate fx. 192kbit/s eller mere).
- Frame rate konverter din video fra 29.97, 23.97 el. lign. til 25 (PAL).

alt dette inden du konverter til DVD. Brug fx. VirtualDub til ovenstående
med en god MP3 kodek som Lame MP3.

Og du skal ikke omkode dit billede/video under frame-rate konverteringen.

Mvh Torben.




Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 15:18

Hej Torben,

Alt sammen meget fornuftigt det du skriver (omend det måske skræmmer tychsen nogen endnu inden han overhovedet rigtig er kommet igang).

Med DIKO behøver det ikke at være så omstændigt som det kan lyde (efter Torben's beskrivelse). Vedr. synkronisering mellem billede og lyd, kan Windows' DirectShow renderings faciliteten benyttes i DIKO (så afkodningen bliver som fra eksempelvis Media Player). Vælg blot flaget 'DirectShowSource' i dialogen hvor du udvælger filen til konvertering.

Når det er sagt, skal det nævnes at resultatet bliver en anelse bedre ved at undlade DirectShowSource (men du vil formentlig ikke kunne se forskel).

Oprindeligt skrevet af ttn ttn skrev:

Generelt vil jeg anbefale dig at konvertere billede og lyd i din DivX/Xvid til følgende:
- MP3 lyd i konstant bitrate (for at undgå formeget kvalitetstab så vælg en høj bitrate fx. 192kbit/s eller mere).
- Frame rate konverter din video fra 29.97, 23.97 el. lign. til 25 (PAL).

[klip]

Og du skal ikke omkode dit billede/video under frame-rate konverteringen.

Her tabte du mig

Hvordan kan du lave en 29.97fps til 25fps frame-rate konvertering uden at omkode (re-indkode) optagelsen?

Jeg plejer (at få DIKO til) at klare processen med 2:3 pulldown (inverse telecine) samt øge hastigheden til 25fps under konverteringen og får et fremragende resultat. Hvis du kender nogle værktøjer der kan foretage 29.97->25fps ændring direkte i DivX hører jeg meget gerne om det.

Alternativt kan man undgå al frame-rate konverteringen og blot ende ud med en 23,976/29,97fps (NTSC) optagelse. De fleste DVD afspillere har ingen problemer med at afspille NTSC materiale (men jeg konverterer nu gerne selv til PAL med DIKO under processen).

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 16:12

Laursern: Det lyder som om, at du ved, hvordan man skal indstille DIKO. Kan du ikke lige løbe indstillingerne igennem... bare de vigtigste...

Mange af indtillingerne sige mig ikke så meget... nemlig.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 16:40

Hej tychsen,

Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

Laursern: Det lyder som om, at du ved, hvordan man skal indstille DIKO. Kan du ikke lige løbe indstillingerne igennem... bare de vigtigste...

Jeg kan da prøve...

For at vi 'taler samme sprog', skal du trykke 'configuration' og under 'parameters' fanebladet sætte 'Interface Language' til '053-Danish' - herefter genstarte DIKO.

Igen trykkes nu Konfiguration. På første faneblad (programplaceringer) sætter du Arbejdsfolderen til et drev med plads nok til konverteringen samt det færdige resultat (gerne et drev fysisk forskelligt fra hvor du har kildeoptagelsen liggende).

Under indstillinger vælger du 'KDVD' og 'PAL' TV Standard. Video og lyd indkodning til FreeEnc og BeSweet (skulle vist gerne være valgt). Størrelse på medie passer til enkelt-lags DVD, så dette bør også være fint (4482MB, samt 180MB reserveret).

Under 'DVD' fanebladet, skal du vælge at opbygge DVD struktur, eventuelt sprog af lyd og undertekster (det der bliver vist på DVD afspilleren for lyd/undertekster). Du kan vælge at brænde resultatet umiddelbart med DVD Decrypter (hvis du har den installeret), alternativt får du VIDEO_TS/AUDIO_TS foldere der kan brændes med eksempelvis Nero.

Under 'Video' beholdes '1 gennemløb VBR'. 'TV Kant' plejer jeg at sætte til 2 (men den er afhængig af overscan på dit TV - og hvor meget der klippes af siderne - højre/venstre/top/bund). Opløsning sættes til 720x576, og 'Film i bredformat' indstillingen bevares (til 'anbefalet').

Lyd og Undertekster behøver du ikke at ændre.

Vælg Ok, og tryk 'Ny konvertering'. Udvælg DivX filen til feltet for 'Film Fil 1', sæt evt. flueben i feltet 'DirectShow' og tryk 'Start konvertering' for at starte processen (isæt evt. blank DVD hvis du valgte at brænde resultatet til DVD).

DVD'en / strukturen vil (afhængig af længde og CPU kraft) efter nogle timer være at finde i den valgte arbejdsfolder (eller brændt til DVD, hvis valgt at brænde med DVD Decrypter).

Go' fornøjelse

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
ttn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 16:58
Hej,

det er nu meget nemt at frame-rate konvertere, og faktisk også
at lave MP3 VBR til MP3 CBR. Jeg nævnte det kun fordi nogle
har problemer med audio/video synkroniseringen.

Skulle måske have ventet til tychsen rejste problemet (hvis
han nu fik det - det er jo heller ikke sikkert ).

Som nævnt kan VirtualDub ændre frame-raten.  Åbn Virtualdub, find
Video->Frame Rate...  og find boksen med Frame rate conversion. Vælg Convert to fps: 25.

Al frame-rate konvertering sker ved at VirtualDub dublerer eller smider en frame væk når det er nødvendigt for at holde raten. Derfor skal der ikke dekodes og indkodes noget nyt (jeg mener en DVD afspiller gør det samme når du beder den om at afspille en NTSC DVD på et PAL TV).

Normalt/ofte er film til biografen lavet med 24fps. Når man så laver en NTSC DVD skal man ende med en frame-rate på 29,97. Det gør man ved en process kaldet 3:2 pulldown, hvor man duplikerer en field (halv frame) når det er nødvendigt for at holde frame-rate (næsten ligesom VirtualDub gør det bare mellem vilkårlige frame-rates).

2:3 pulldown er det omvendte. Rammer man rigtig og får smidt de duplikerede fields væk er det helt perfekt og man ender med en frame-rate på 24fps. Den skal så konverteres til 25fps for at matche PAL.

Måske er 2:3 pulldown og efterfølgende 24->25fps konvertering bedre som Lars beskriver (end den direkte metode vha. VirtualDub). Jeg er ikke helt sikker på om man vinder noget da DivX/Xvid film ofte er de-interlacede.
Men det er ihverfald simplere vha. DIKO så man undgår VirtualDub omvejen.

Mvh Torben.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu