recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha 2030, nogen der ved lidt om frequency set?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha 2030, nogen der ved lidt om frequency set?

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
ReneJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ReneJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 22:10
Det da utroligt så kloge folk er. MAN KAN IKKE justere det!!
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 23:08
"Each speaker can be set to large or small. When they are set to small, there is a crossover adjustment for front, center, surround, and surround back speakers. Each set of speakers can be set with a crossover of 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 160, or 200 Hz (there are no crossover options for Zones 2 or 3). With all of the crossover frequencies to choose from, unlike a budget receiver, users can really customize the receiver to fit their speakers properly.

Speakers can be further customized with a built in parametric equalizer (PEQ). Although some PEQs allow adjustment down to 20Hz, Yamaha limits theirs to 62.5Hz. I am not sure why Yamaha does not allow manual or automatic (YPAO) EQ below 62.5Hz, but it is unfortunate as this cutoff remains a limit on the user’s ability to EQ a subwoofer. On a positive note, you can copy the PEQ settings from YPAO over to a manual mode where you can see exactly what YPAO is doing to your system and fine tune it however you want."

Altså, kør en YPAO autoindstilling -> kopier indstillingen til manuel opsætning -> nu kan du justere crossover.

M.v.h.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2014 kl. 23:47
Altså jeg ønsker ikke at køre fronter/center på small, for at kunne justere min sub. Jeg forsøgte at lege med manuel eq, men som jeg lige forstår den, så tror jeg ikke man kan afgrænse den, men nærmer kun booste eller mindske db..?
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Altså jeg ønsker ikke at køre fronter/center på small, for at kunne justere min sub. Jeg forsøgte at lege med manuel eq, men som jeg lige forstår den, så tror jeg ikke man kan afgrænse den, men nærmer kun booste eller mindske db..?

Du forstår ikke! Dine fronter SKAL stå til small. Det er kun hvis du har nogle VIRKELIG store fronthøjttalere (som går ned til 20-30 Hz), at du skal sætte dem til large. Det er helt normalt.

Og for at kunne justere skæringsfrekvensen, skal du FØRST køre en YPAO autoopsætning, og så kopiere setup'et til manuel setup. Dette gør, at du får mulighed for at justere din skæringsfrekvens.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 28-Februar-2014 kl. 00:51
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 02:47
... Slet

Redigeret af dpny - 28-Februar-2014 kl. 02:50
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 02:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Du forstår ikke! Dine fronter SKAL stå til small. Det er kun hvis du har nogle VIRKELIG store fronthøjttalere (som går ned til 20-30 Hz), at du skal sætte dem til large. Det er helt normalt.

Og for at kunne justere skæringsfrekvensen, skal du FØRST køre en YPAO autoopsætning, og så kopiere setup'et til manuel setup. Dette gør, at du får mulighed for at justere din skæringsfrekvens.

M.v.h.

Så er det altså ikke mærkeligt at OP ikke kan finde ud af det. Det havde jeg da heller aldrig selv fundet på.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 08:23
Okay, jeg tror bare jeg deler på god gammeldaws maner på subben, det kræver ikke så meget... ;)

Men prøver og kører ypao, så må vi se hvad der sker...
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 08:36
Jeps - tror også du skal køre ypao først, gemme den, og derefter ind i manuel og sætte det op som du vil - sådan gjorde jeg på min 1030 (og de 3 tidligere Yamaha jeg har haft) og der kan jeg godt vælge large i front og stadig dele som jeg lyster på crossover - så det vil være lidt mystisk hvis du ikke kan det samme
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 09:16
Hvis du deler på subben og har fronter til at være large, så får subben kun x.1 sporet, dermed skal delefrekvensen stå på fuld frekvens.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 11:52
Jeg må få kørt den ypao, så se om jeg kan gøre det neutralt med eq, men bare få sat nogle frekvenser...

Klaus ja, jeg vil meget gerne have lidt kun er 0,1 lydsporet, de skal ikke spille ekstra bas, da mine mi3er er rigelig potente! Og ja den nye xtz er fin, men så er den altså heller ikke bedre, musik synes jeg ikke den er god nok til ;)

Den er også købt til 0.1 sporet på film, men du mener Altså den burde ha fuld spade på dette og ikke deles? Så synes jeg bare den fremtræder alt for meget i lydbilledet? Bevares har ikke fået justeret volume ind endnu, men det gør da en sub markant mere hørbar hvis den får toner i 200 hz?

Endnu en ting, hvordan har i sat jeres yamahaer op med Hdmi delen!?

Altså har i Hdmi cec til, og hvilke billedindstillinger kører i? Direct eller med processing? I givet fald hvilken processing? ;)
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 13:00
Trådstarter..

Sæt din sub til 120 hz og dine øvrige højtalere til small/80 hz til film.

Fullrange uden sub til musik..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2014 kl. 16:32
Problemet er at Yamaha ikke har Delefrekvens, en stor mangel. Og bag på XTZ er der heller ingen skala for delefrekvens.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu