recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha RX-A2030 vs Yamaha RX V 3800
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha RX-A2030 vs Yamaha RX V 3800

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Det er noget pjat at sammenligne 3D som kun virker med briller, med 4k. Du ved lige så godt som jeg at forventningerne til 4ks gennemslagskraft er langt højere end for 3D. Der var ingen der nogen sinde har forventet at 3D skulle bruges til andet end events og lignende, og tilmed havde 3D en masse ulemper som 4k ikke har. Man kan jo tro hvad man vil. Jeg tror at 4k vil slå igennem og gøre alle hidtil solgte recievere forældede, og jeg tror at 3D vil blive glemt fordi der er for mange ulemper ved det. Hvis man ikke tror på dét kan man jo købe hvad man vil.

Det er jo faktisk også dét jeg plæderede for: At man skal købe hvad man vil.

Jeg forsøger ikke at tvinge mine egne behov ned over ørerne på folk. Jeg gør opmærksom på at man potentielt render ind i problemer hvis man handler lige nu, fordi de recievere vi taler om her ikke er og aldrig bliver kompatible med den kryptering som allerede er annonceret. Hvis OP er ligeglad med det så er det da hans valg, men perspektivet i det jeg har skrevet i denne tråd og OPs anden tråd var at oplyse om problemstillingen så OP i det hele taget kan tage stilling om det er relevant eller ej. 

Og det er helt fint - jeg beskrev den anden side af mønten, dvs. at der i praksis ikke nødvendigvis kun er ulemper forbundet med at afskrive HDMI 2.0. Der var jo netop nogle forudsætninger forbundet med min pointe, du kan jo ikke bare ignorere dem og så kalde resten for en dårlig idé. Jeg synes ikke det er god rådgivning at drive skræmmekampagne og fortælle folk at de uanset hvad bare SKAL købe den nye, dyrere model, hvis de ikke har behov for den. At gøre dét er jo _netop_ at puste til ilden mht. hurtig forældelse. Hvis en ældre model giver dig bedre lyd for pengene, og du ikke mener du får behov for de features den nye model har, så mener jeg da man skal købe den gamle.

HDMI 2.0 er jo ikke anderledes end alle mulige andre features i en surround-receiver - hvis du ved du ikke har eller får behov for det, så kan du tillade dig at være ligeglad med dén feature. Hvis du VED du ikke vil sætte mere end 5 højttalere op i stuen, så er det jo heller ikke dumt at købe en 5.1 receiver i stedet for en 7.1 (eller 11.2 eller hvad man nu synes definerer en ikke-forældet receier).

Med stort tryk på ordet HVIS. Underforstået, hvis du IKKE på forhånd ved at du ikke skal bruge det, så kan det bestemt være klogt at vente.

I øvrigt er der garanteret mange der læser med på sidelinjen som slet ikke er klar over konsekvensen af HDMI 2.0 og HDCP 2.2.

Det synes jeg da du skal skrive lidt om så.

Det er rigtigt at man tidligere har set BD afspillere med to HDMI udgange. De løser problemstillingen med at recieverne ikke kan dekode signalet, men det er IMO ikke særligt praktisk. Vi har til gengæld aldrig set en medieafspiller med to x HDMI så hvad skulle få mig til at tro at det nu lige pludselig bliver aktuelt. Kommer den næste appleTV med 2 x HDMI ?

Det ved hverken du eller jeg.

EDIT: Og husk nu igen konteksten inden du hænger dig fast i det specifikke argument - jeg har ikke skrevet at man skal købe en HDMI 1.4 nu med klar forventning om at alle afspillere får to udgange. Jeg nævnte det som en MULIGHED der MÅSKE kunne redde én, hvis man skulle ombestemme sig.

Redigeret af Otto J - 26-Marts-2014 kl. 15:11
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:01

Du misforstår totalt pointen i det jeg skrev. Det handler ikke om at købe HDMI 2.0 bare for at "være fremme i skoene". Det er da for tåbeligt og det var heller ikke det jeg skrev!

Nu var det mig der skrev noget først, som du reagerede på iøvrigt ved at angribe min integritet. DU forstod ikke pointen - dét jeg skrev gælder KUN under nogle helt specifikke omstændigheder, nemlig at du som køber ved med dig selv at du ikke får brug for 4K. UNDER DE OMSTÆNDIGHEDER, hvad er det så der gør en HDMI 1.4 receiver forældet her og nu?
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:13

Det er rigtigt at man tidligere har set BD afspillere med to HDMI udgange. De løser problemstillingen med at recieverne ikke kan dekode signalet, men det er IMO ikke særligt praktisk. Vi har til gengæld aldrig set en medieafspiller med to x HDMI så hvad skulle få mig til at tro at det nu lige pludselig bliver aktuelt. Kommer den næste appleTV med 2 x HDMI ?
Hvorfor er det bøvlet med en BD afspiller med to HDMI udgange? Og hvorfor vil det ikke kunne lade sig gøre med 2.0 versionen? Som jeg ser det, er det da komplet ligegyldigt, om stikket kommer fra afspilleren eller fra receiveren.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:27
Jeg skriver ikke at nogen skal købe noget som helst. Det er det du læser, men det er ikke den pointe jeg forsøger at få frem. Pointen er IMO at man skal lade være med at købe noget lige nu med mindre det er en absolut nødvendighed. Den pointe synes jeg er relevant generelt, og specielt i forhold til at "opgradere" fra en v3800 til en a2030. Det er således ikke en skræmmekampagne. - Det er min overbevisning.

Men ellers har du da ret i den åbenlyse sandhed at man ikke skal købe noget man ved man ikke har behov for. Specielt hvis man også ved at man efterfølgende heller ikke har muligheden og har taget det med i overvejelserne. Vi ved ganske rigtigt heller ikke om der kommer medieafspillere med to x HDMI, men lad være med at vende den på hovedet. Det var dig selv der spåede at de nok ville komme på trods af at de ikke er set tidligere.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:34
Dét jeg læser, er at du skriver "Det handler om ikke at købe noget, der må formodes at skulle holde længe, som allerede på købstidspunktet med sikkerhed er forældet, ".
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Du misforstår totalt pointen i det jeg skrev. Det handler ikke om at købe HDMI 2.0 bare for at "være fremme i skoene". Det er da for tåbeligt og det var heller ikke det jeg skrev!

Nu var det mig der skrev noget først, som du reagerede på iøvrigt ved at angribe min integritet. DU forstod ikke pointen - dét jeg skrev gælder KUN under nogle helt specifikke omstændigheder, nemlig at du som køber ved med dig selv at du ikke får brug for 4K. UNDER DE OMSTÆNDIGHEDER, hvad er det så der gør en HDMI 1.4 receiver forældet her og nu?

Det var ikke det du skrev. Du skrev at man kunne lave forskellige krumspring i forhold til 4k for at få det til at virke alligevel. Herunder bruge en evt besparelse på at købe en BD-afspiller med to HDMI-udgange og at spå om at der kommer mediefspiller med to HDMI-udgange selv om der vist ikke tidligere er eksempler på det.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:40

Jeg skriver ikke at nogen skal købe noget som helst. Det er det du læser, men det er ikke den pointe jeg forsøger at få frem. Pointen er IMO at man skal lade være med at købe noget lige nu med mindre det er en absolut nødvendighed. Den pointe synes jeg er relevant generelt, og specielt i forhold til at "opgradere" fra en v3800 til en a2030. Det er således ikke en skræmmekampagne. - Det er min overbevisning.

Dét jeg læser, er at du skriver "Det handler om ikke at købe noget, der må formodes at skulle holde længe, som allerede på købstidspunktet med sikkerhed er forældet, ".

Ja, og hvordan oversætter du det til "Køb en reciever med HDMI 2.0 for at være med fremme i skoene" eller hvad det er du mener jeg har gjort mig til talsmand for?

Redigeret af dpny - 26-Marts-2014 kl. 15:42
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:42

Det var ikke det du skrev.

Jo det var. Jeg indledte med at skrive: 

Så længe man er bevidst om hvad man gør, så mener jeg ikke der er noget grundlæggende galt i at købe en receiver uden HDMI 2.0. Hvis man mener man kan leve uden, kan man ofte gøre nogle gode køb på restsalg af sidste års modeller,

"Hvis man kan leve uden" = Hvis man ikke har brug for 4K. Alt efterfølgende er skrevet med dén forudsætning i mente. Hvis det ikke er tydeligt nok, så må jeg jo beklage, men jeg synes meningen fremstår tydeligt nok når jeg selv læser det.

Du skrev at man kunne lave forskellige krumspring i forhold til 4k for at få det til at virke alligevel. Herunder bruge en evt besparelse på at købe en BD-afspiller med to HDMI-udgange og at spå om at der kommer mediefspiller med to HDMI-udgange selv om der vist ikke tidligere er eksempler på det.

Jeg har ikke spået om medieafspillere, det er din fortolkning. Jeg havde 4K blu-ray i tankerne da jeg skrev "afspiller", og at forvente andet end at DE skulle kunne findes med to udgange, vil jeg påstå er naivt. Jeg er enig i at medieafspillere bliver mere og mere relevante og derfor er det ikke en komplet løsning, sikkert heller ikke selv om medie-delen i blu-ray afspillerne skulle blive bedre og mere brugbare, og derfor skulle jeg nok have taget det med i betragtning, men 4K blu-ray afspillere, med bedre netværks-del end i dag, og med to HDMI udgange - det vil jeg godt sætte en kasse øl på at vi får.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:47

Ja, og hvordan oversætter du det til "Køb en reciever med HDMI 2.0 for at være med fremme i skoene" eller hvad det er du mener jeg har gjort mig til talsmand for?

Nu hiver du det ud af kontekst. Kan vi blive enige om at du mener at A: Man skal ikke købe en HDMI 1.4 receiver, og B: HVIS man skal købe en receiver i nærmeste fremtid, så SKAL den have HDMI 2.0.

Dét er hvad jeg får ud af dét du skrev. Jeg er helt med på at du ikke har skrevet at man partout skal fræse ud og købe en ny receiver hvadenten man skal bruge den eller ej, men du HAR skrevet at HVIS man køber en receiver, så er den forældet hvis den ikke har HDMI 2.0.

Hvis ikke du er enig i dét, så taler vi ikke samme sprog.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 15:56
Citat Otto J:

Det var ikke det du skrev.

Jo det var. Jeg indledte med at skrive: 

Så længe man er bevidst om hvad man gør, så mener jeg ikke der er noget grundlæggende galt i at købe en receiver uden HDMI 2.0. Hvis man mener man kan leve uden, kan man ofte gøre nogle gode køb på restsalg af sidste års modeller,

"Hvis man kan leve uden" = Hvis man ikke har brug for 4K. Alt efterfølgende er skrevet med dén forudsætning i mente. Hvis det ikke er tydeligt nok, så må jeg jo beklage, men jeg synes meningen fremstår tydeligt nok når jeg selv læser det.

Du skrev at man kunne lave forskellige krumspring i forhold til 4k for at få det til at virke alligevel. Herunder bruge en evt besparelse på at købe en BD-afspiller med to HDMI-udgange og at spå om at der kommer mediefspiller med to HDMI-udgange selv om der vist ikke tidligere er eksempler på det.

Jeg har ikke spået om medieafspillere, det er din fortolkning. Jeg havde 4K blu-ray i tankerne da jeg skrev "afspiller", og at forvente andet end at DE skulle kunne findes med to udgange, vil jeg påstå er naivt. Jeg er enig i at medieafspillere bliver mere og mere relevante og derfor er det ikke en komplet løsning, sikkert heller ikke selv om medie-delen i blu-ray afspillerne skulle blive bedre og mere brugbare, og derfor skulle jeg nok have taget det med i betragtning, men 4K blu-ray afspillere, med bedre netværks-del end i dag, og med to HDMI udgange - det vil jeg godt sætte en kasse øl på at vi får.

Nej nu må du holde op. Det du skrev har ikke noget at gøre med at man som køber ved at man ikke skal bruge 4k. Det er en række eksempler på hvordan man får en 1.4 reciever til et virke med netop 4k.

Citat Otto J:

"Så længe man er bevidst om hvad man gør, så mener jeg ikke der er noget grundlæggende galt i at købe en receiver uden HDMI 2.0. Hvis man mener man kan leve uden, kan man ofte gøre nogle gode køb på restsalg af sidste års modeller, og få bedre lyd for samme penge. Derudover så vil mange 4K afspillere givetvis komme med to HDMI udgange, ligesom mange blu-ray afspillere har det, så selv hvis man en dag springer på 4K vognen, behøver éns receiver ikke være ubrugelig da man så kan sende billedet udenom. Det vil naturligvis ikke gælde alle, men at købe en receiver nu, ud fra bestemte features som skal gøre den "fremtidssikker", uden at man har en konkret plan om at udnytte de nye features, er sjældent en god forretning. Hvis der kan spares 3-4-5.000,- her og nu ved at købe en model uden, så kan de penge jo bruges på at vælge en afspiller med to HDMI ud når den tid kommer, og derved komme udenom problemet - og sandsynligheden for at der til den tid alligevel er kommet noget endnu nyere, er ganske enkelt for stor.

Jeg siger ikke man skal være ligeglad, og hvis man kan få HDMI 2.0 uden merpris skal man da selvfølgelig gøre det, men det behøver ikke være dumt at fravælge det, hvis man ikke har noget konkret at bruge det til. At forsøge at fremtidssikre sig i denne branche har meget sjældent vist sig at være en god strategi. Fremtiden bliver sjældent sådan som vi forudså. Et langt stykke hen ad vejen fordi producenterne helst ikke vil have at det går sådan, for så sælger de ikke noget nyt udstyr...

En anden ting er, at hvis man ikke har planer om en relativt stor skærm/projektorlærred, så er 4K alligevel overvurderet. 4K materiale? JA tak, jo før jo bedre (hvis vi kan få det i ordentlig bitrate). 4K 50" fladskærme? Who gives a sh**?"

Redigeret af dpny - 26-Marts-2014 kl. 16:03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 16:01
Jeg synes du tager nogle enkeltstående af mine pointer ud af kontekst og forlanger af mig at jeg skal forsvare dem, mens du nægter at forsvare dine egne enkeltstånede pointer. Nuvel - jeg gider ikke bruge mere tid på at smadre tråden. Jeg har argumenteret for hvad jeg mener.

Jeg synes du skulle starte en ny tråd hvor du informerer om de pointer du har omkring de problemstillinger som HDCP 2.2 medfører. Det vil være relevant info for mange.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2014 kl. 16:13

Jeg synes du tager nogle enkeltstående af mine pointer ud af kontekst og forlanger af mig at jeg skal forsvare dem, mens du nægter at forsvare dine egne enkeltstånede pointer. Nuvel - jeg gider ikke bruge mere tid på at smadre tråden. Jeg har argumenteret for hvad jeg mener.

Jeg synes du skulle starte en ny tråd hvor du informerer om de pointer du har omkring de problemstillinger som HDCP 2.2 medfører. Det vil være relevant info for mange.

Det synes jeg ikke jeg gør. Jeg synes du stikker mig nogle ting i skoene som jeg ikke har skrevet og jeg mener jeg klart har givet udtryk for hvad jeg mener som svar på dét.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu