|
Yamaha RX-V767 - hjælp |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
Lund160487 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 25-Marts-2025 Sted: Støvring Status: Offline Point: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så det du siger Munch er at alle højtalerterminaler vil sende samme signal ud i stereo ? både front, surround, surround back ? bare jeg vælger 2 eller 7ch stereo.
men det er faktisk ikke et problem med denne lys, da de spille fint sådan som de er koblet nu, og receiveren er også stabil ned i 4ohm (de er 8 ohm dem i loftet - parallel forbundet bliver det 4 ohm til hver udgang) det er udelukkende sub/bass gengivelsen jeg ikke er tilfreds med, det spille langt fra ligeså godt som på den gamle receiver, meget lavt og mudret, skruer jeg på i level på receiveren bliver det endnu mere mudret, ligeledes på gain på effekttrin. - syntes jeg har indstillet frem og tilbage uden jeg lige kan finde noget der hjælper.
Redigeret af Lund160487 - 27-Marts-2025 kl. 12:24 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19651 |
Med “mudder” ville jeg klart ændre på fasen på subben.
Klaus
|
|
![]() |
|
Lund160487 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 25-Marts-2025 Sted: Støvring Status: Offline Point: 17 |
Så du vil ændre til reverse inde i indstiller sat ude på sub.
men kan du så forklare mig hvorfor det løb fint før. men jeg kan ikke ændre fasen på de to effekttrin ?
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19651 |
Faktisk kan du godt ændre fase på dine fronter, det hedder bare delay i stedet. Men om du ændrer fasen i forstærkeren, eller på subben er et fedt. Det er min klare anbefaling at startet med at spille uden sub, sikre dig at det lyder godt. Derefter laver du endnu en kalibrering med sub og hører hvordan det lyder. Du skal sandsynligvis køre dine fronter som "small". Kører du kun på et sæt udgange på forstærkeren til fronter (ahem - loft)? Eller har du sat den til bi-amping og så bruger flere udgange? Klaus
|
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5072 |
Sådan har han koblet det hele til
1) de 4 indbygningshøjtalere i loftet er del 2x2 og parallel forbundet de 2 front udgange 2) den aktive sub - er sat til med en y-splitter til sub preout 1 3) De to effekttrin som hver trækker 2 indbygnings subs i loftet deles om sub preout 2 Og jeg mener han skal fordele højttalerne på flere udgange
Redigeret af Munch - 27-Marts-2025 kl. 14:45 |
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Hej i to :)
tak for i tager tid til at hjælpe :) jeg syntes faktisk at den alm. højtalere i loftet (via front udgangene) spiller fint nu. det er som sagt udelukkende de 4 gang sub enheder i loftet (trækkes vi de to effektforstærkere) samt den ene aktiv sub på gulvet som jeg syntes er meget manglende i lydbilledet. |
|
![]() |
|
Nu har du et godt udgangspunkt (almindelige højttalere i loftet), næste trin er at koble subs på, men ikke både subs i loftet og på gulvet.
Hvorfor har du egenligt så mange subs? Klaus
|
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5072 |
Så finder du SUB inde i menuen under højttalere. Her skal du prøve at indstille crossover/ delefrekvens (kan også ligge under bas). Prøv at hæve frekvensen! Og her skal du også prøve at skrue op for sub volumen. Det kan være problematisk med sub i loftet, at få auto kalibrering til at passe helt.
Redigeret af Munch - 27-Marts-2025 kl. 16:30 |
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
- Klaus:
startede ud med 4 alm højtalere og 4 subs i loftet. - vil gerne have det gemt væk, og vil ikke have det på væggen, så det blev monteret i loftet (i passende kasser mm.) dette setup have jeg står held med i min tidligere garage, så ville det være dumt at gøre andet i det nye hus. Garagen er på små 60 m2 men troldtekts loft, klinker, bar, og det hele, så den bruges mest til fester, bold, og hygge. Men manglede dog lidt bund i bassen, og der hjalp det meget med en på gulvet overe ved baren, så det blev en 10" aktiv. - det var forklaringen :) Til begge :) jeg har sat crossover til ca. 80 hz inde i forstærkeren, og level på ca. 0.0 (går fra -10 til +10) den der kun det hele som "en sub" så kan ikke lave justeringerne derinde forskelligt om det er i loft eller på gulv. De to effekttrin er nogle Thornton PC6000 som står på ca. 70% de 4 subs er 10" Pioneer 240W. Den aktive sub kan kun indstille i volumen og fase (0-180) der står den på 40% styrke og 0. |
|
![]() |
|
Hvordan var indstillingerne i den gamle forstærker?
Delefrekvens, fronter som large/small osv osv? Hvis du laver automatisk kalibrering med mikrofon, går det så helt galt? Har det i nuværende opsætning virket perfekt med den gamle forstærker? Klaus Klaus
|
|
![]() |
|
Hej Klaus.
Den gamle forstærker havde ikke så mange muligheder, så der røg bare et lav frekvens signal ud tænker jeg. der var kun en sub out, der drev det hele (dog var den på 5v - kontra den nye med 1V) hvad angår højtalerne var det også bare treb/bass insstillng via front udgangene, så der var heller ikke så mange indstillinger. men ja det fungerede fint med massere af smæk på bass og så videre med den gamle (den opsætning jeg har nu) Så overvejer kraftigt om man skulle se om den gamle kunne findes igen/eller laves. - men på den anden side kan det bare heller ikke passe at den nye yamaha ikke kan klare opgaven. |
|
![]() |
|
Så den gamle forstærker var “bare med” diskant og bas kontrol - og så en bas forstærkning knap, der hed LOUDNES. Det lydbillede du havde har sikkert været boostet i lyden for at lyde godt.
Den nye forstærker prøver på at lave en mere naturlig lyd uden boost. Det skal du selv ind i menuen for at tilføje. Jeg kan huske jeg brugte timer på at finjustere EQ’en på min første rigtige surround reciever, for at få den rette punk i bassen
Redigeret af Munch - 28-Marts-2025 kl. 12:56 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |