recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha yamaha rx-a830 og Dali Fazon f5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yamaha yamaha rx-a830 og Dali Fazon f5

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Yamaha yamaha rx-a830 og Dali Fazon f5
    Sendt: 20-Februar-2014 kl. 18:48
Hej Med Jer,

Jeg er på udkig efter en receiver der ikke er for dyb, da den skal placeres i et skab. I den forbindelse har jeg fået øje på Yamaha RX-830, som jeg havde tænkt at købe. Her for leden skete det så, at jeg havde lille mor med i HIFI klubben. Gulv højttalere har altid været et "no go" lige indtil hun så Dali Fazon F5. Ekspedienten nævnte dog, at Dali højttalerne krævede meget og jeg vil høre om Yamaha'en er i stand til at trække dem ?

Mvh
Wonder
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 19:22
Ellers har 830 preout så man kan sætte en lille klasse D effekt forstærker på... så det går nok :-) 830 kan også biamp'es på fronterne men det skulle hvis ikke gi noget men det kunne jo prøves.
MEN nu spiller hun vel ikke vildt højt :-) Jeg har selv en Yamaha rx-v 7xx og mangler ikke noget effekt men jeg har også effekt til fronterne og bruger så Yamaha til 5 små HTer altså et 7.1 setup

Redigeret af rotelman - 20-Februar-2014 kl. 19:25
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Status: Offline
Point: 539
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 19:33
Ville nok vælge at købe en brugt effekt forstærker udover Yamaha'en, den har pre-out så det er nemt nok at tilslutte - iflg specs er de lidt ikke helt så letdrevne som så mange andre højtalere fra Dali.

Alternativt nyt skab og en lidt større model - har selv A1030, den er ganske god men nogen kraftkarl er den nu ikke, så jeg ville nok vælge en A2030 hvis jeg skulle have knald på musikken.

Skal du have andre højtalere og sub tilsluttet også?
Ellers vil du få mere vellyd ved stereo forstærker med digitale indgange.
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 20:22
Med alt respekt, så ville det nu for mig være utroligt synd at parre et sæt højttalere i den prisklasse, med en mellem klasse receiver som nævnte Yamaha.
Bevares har selv Yamaha, så ikke mærket jeg kritisere, men vil klart sige du burde kigge om der ikke kunne skiftes møbel til receiveren, og derved kunne få plads til kraftigere model.
Eller som også foreslået, få effekt forstærker på.
Tvivler på den nævnte model, ville kunne udnytte den fine lydkvalitet, som vel nærmest kan sammenlignes med Mentor i design indpakning.
Og det er vel også lyden, og ikke kun designet der trækker?
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 23:49
Hvis man bruger yamaha receiveren sammen med en effektfostærker, er det så yamaha reciverens lyd billede som kommer ud af efektforstærkeren til fronterne? I så fald er det så ligegyldigt hvilket mærke effektforstærketen er?
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 05:28
Nej ikke som jeg har forstået det, ret mig andre hvis jeg tager fejl?
Du tilslutter vel højttalerne på effektens udgangs klemmer, og derved er den sidste led ud i højttaleren, derved vil du få lyden påvirket af valget af mærke.
Så der vil opstå en forskel, hvor vidt dette påvirker din film oplevelse, ja det må andre vurdere, men bare det du aflaster en mindre receiver burde give mere overskud, samt selve kalibrering og en hvis påvirkning stadigvæk går via receiver som er forforstærkning i disse tilfælde.
Dog vil jeg stadigvæk påstå, man ikke bare kan købe f.eks den billigste Yamaha eller hvilken som helst andet mærke, også bare regne med lyden bliver som top modellerne grundet ekstern forstærkning.
Der er jo også andre komponenter, og konvertere, som bruges i de dyreste modeller.
Så man skal lige passe på, hvad man regner med.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af Wonderl@nd Wonderl@nd skrev:

Ekspedienten nævnte dog, at Dali højttalerne krævede meget og jeg vil høre om Yamaha'en er i stand til at trække dem ?


Hvis man læser klubbens hjemmeside, står der at de ikke er effektkrævende......med mindre at man vil spille højt.

Skal du spille diskotek, eller bare normal lydniveau?
Mit umiddelbare bud er at 830'eren vil gøre det fint!


Klaus

Redigeret af KlausDM - 21-Februar-2014 kl. 06:33
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 09:54
Hvis 830'eren er en nyere generation af 630'eren vil jeg mene at den har masser af kræfter, det havde min 630 ihvertfald
Ning
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Nej ikke som jeg har forstået det, ret mig andre hvis jeg tager fejl?
Du tilslutter vel højttalerne på effektens udgangs klemmer, og derved er den sidste led ud i højttaleren, derved vil du få lyden påvirket af valget af mærke.
Så der vil opstå en forskel, hvor vidt dette påvirker din film oplevelse, ja det må andre vurdere, men bare det du aflaster en mindre receiver burde give mere overskud, samt selve kalibrering og en hvis påvirkning stadigvæk går via receiver som er forforstærkning i disse tilfælde.
Dog vil jeg stadigvæk påstå, man ikke bare kan købe f.eks den billigste Yamaha eller hvilken som helst andet mærke, også bare regne med lyden bliver som top modellerne grundet ekstern forstærkning.
Der er jo også andre komponenter, og konvertere, som bruges i de dyreste modeller.
Så man skal lige passe på, hvad man regner med.
 
Ok, men det betyder vel at hvis man benytter recieveren til center og baghøjtalerne og en effektforstærker til fronthøjtalerne i et surround setup, så  vil man få forskellig lyd ud af hhv. fronterne og bag/center højtalerene (med mindre man kan købe en effektforstærker som harmonere med lydbilledet i receriveren).
 
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 11:51
Nej det tror jeg ikke man gør... derfor har man jo YPAQ... 
Men ja ved direct drive (udenom YPAQ) kan man måske opleve at fronterne har en varmere eller koldere lyd balance eller f.eks. at der er mere power (overskud) på fronterne.

Jeg har selv kørt med effekt forstærkeren på min fronter igennem snart 3 "små" Yamaha receivers og har aldrig oplevet lydskele eller problemer... selv om jeg ved at mine effekt forstærkere (på mit stereo setup) er MEGET dyrere, krafigere og kan spille meget mere detajleret end mit surround (receiveren) kan :-) Men det viser måske også bare at begrænsning ligger i surroundens PRE/DAC del i forhold til stereo'ens PRE/DAC!



Redigeret af rotelman - 21-Februar-2014 kl. 11:53
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af rotelman rotelman skrev:

Nej det tror jeg ikke man gør... derfor har man jo YPAQ... 
Men ja ved direct drive (udenom YPAQ) kan man måske opleve at fronterne har en varmere eller koldere lyd balance eller f.eks. at der er mere power (overskud) på fronterne.

Jeg har selv kørt med effekt forstærkeren på min fronter igennem snart 3 "små" Yamaha receivers og har aldrig oplevet lydskele eller problemer... selv om jeg ved at mine effekt forstærkere (på mit stereo setup) er MEGET dyrere, krafigere og kan spille meget mere detajleret end mit surround (receiveren) kan :-) Men det viser måske også bare at begrænsning ligger i surroundens PRE/DAC del i forhold til stereo'ens PRE/DAC!
 
Ok, men det må vel så betyde at mærket af ekkftforstærkeren ikke er afgørende? Bare den har nok kræfter, ligesom der ikke er forskel på en uorginal og orginal mobiloplader.
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 21:08
Mange tak for alle jeres indlæg :)
Siccio .... Det er måske ikke rigtigt at parre højttalerne med recieveren, men lillemor kigger på udseende og ikke så meget mere, så skal det være gulvhøjttalere skal det være dem - Alternativet bliver et par eller tre højttalere som kan hænge på vægen rundt om tv'et og så bliver det sikkert Dali Fazon LCR. 
Klaus_DM.... Jeg håber at dit bud er rigtigt. Der er tilbud på yamahaen i weekenden til 4500, så jeg slår sikkert til på søndag (og nej, vi har ikke diskotek i stien :) ).
Endnu en gang mange takker for input
Wonder
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu