recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yamaha YSP-800
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYamaha YSP-800

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Emne: Yamaha YSP-800
    Sendt: 07-Marts-2006 kl. 02:31

Jeg eftersøger de der  tidligere har beskrevet deres første oplevelser med  YSP-800 for at få dem til at uddybe projectorens optimale placering og hvilke parametre der giver dem den bedste indstilling

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Jokke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2006 kl. 09:26

Jamen jeg "lytter" spændt med, jeg fik min igår og har kun lige prøvet lidt, jeg har en vinkelstue så er spændt på, hvordan det spænder af, men første hånds indtrykket, ja der skal en sub til det er helt sikkert.

Men ellers jo 5969kr for dyret, og så lige det faktum, at jeg (fordi jeg arbejder på Grønland) får momsen tilbage ca 1200kr, så er det en ok pris

Jørgen 

 

Til top
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2006 kl. 16:31

Hej Jesper og Jørgen,

Jeg har deltaget i en række debatter herinde om YSP800 og har haft glæde af højtaleren i et par måneder nu. Som Dan skriver et andet sted, er hver stue unik i indretning så ved at fortælle hvilke vinkler jeg har finjusteret min lyd med vil ikke hjælpe i andre stuer. Jeg kan dog kun anbefale at tage sig god tid til at foretage den manuelle finjustering af lyden. Det fik klart min lyd til at forbedres signifikant.

MEN ikke alt er fryd og gammen, hvilket nok mest er min egen skyld.

Baseret på min erfaring - hvilket også understøttes af almen logik - synes jeg I skal gå meget langt for at placere den direkte under/over fjernsynet, hvilket jo også kun er helt naturligt. Min egen plan var oprindeligt selvfølgelig dette - altså at placere den midt på langsiden af en 5 m væg i en 4x5 m rektangulær stue umiddelbart under, hvor fladskærmen skulle placeres.

Men desværre var denne placering ikke optimal, fordi vores spisebord støder op til den omtalte væg og vi dermed sad for tæt på skærmen, hvis man fx ser nyheder mens maden er på bordet. Derfor røg fjernsynet over i et hjørne af rummet, monteret ind mod den ene 4 m væg på et drejbart  væg-kit. God placering for fjernsynet, fordi det ikke dominerer rummet, hvilket min kæreste bifalder. MEN YSP-800 ville være dårligt placeret der, rent visuelt ville det se klodset ud, og rent lydmæssigt ville den fastmonteret ind på 4m-væggen ikke have nogle vinkler at arbejde med ned langs den ene væg, da den i givet fald skulle placeres med en afstand på kun 10 cm ind til sidevæggen, der skal bruges til vinkle lyden rundt bag min sofa der står 5 m derfra med ryggen ind mod den modstående væg. DERFOR endte jeg med at placere YSP-800 over en fransk dør, hvorved højtaleren elegang nedtones i synlighed. Placeringen er OPTIMAL til musik, fordi der ikke er noget centrum i musikken, men desværre er placeringen ikke super god til fjernsynet, fordi lydkilden nu fysisk er placeret 2 m til venstre og 2 m højere end fjernsynet.

Det er ikke noget problem med surround fornemmelsen, men centerhøjtaleren er svær at imitere, fordi den naturligt sendes "lige ud" i rummet, men det flytter jo lydbilledet et par m fra skærmen.

Jeg har som sagt finindstillet alle kanaler manuelt  - her er mine settings - som passer til præcist min stue.

Beam setup:
Position: FLAT
Room Width: 4,2
Room Length: 4,9
User Pos: 4,3
L Wall: 2,2

Beam H Angle:
FL L 46
FR R 43
C R 29 (her er forskellen på center ift tv)
SL L 27
SR R 25

Beam Length:

FL 6,2 m
FR 5,9 m
C 4,5 m
SL 6,4 m
SR 6,2 m

Dertil kommer at jeg har valgt ikke at forsinke lydbilledet og at jeg har skruet en smule op for sub, men ikke ændret lydtryk for andre kanaler.

Men jeg er glad for købet af både YSP800 og Samsung LE32M61B, begge dele kan varmt anbefales. Kombinationen med Yamahas dertil designede sub er også god, men det kan i læse i en anden tråd.

Samlet konklusion. Godt lydbillede.

/Søren

Handstand
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2006 kl. 10:19

Jeg har et sæt dali trio samt en dali av8 sub samt pioneer vsx2014i THX reciever.

Jeg kan da godt tænke mig at slippe for alle de højtalere.

Vil jeg få samme gode surround lyd ved den pmtalte Yamaha sammen med en god Sub. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt!

Til top
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 20:16

Hej Bendix,

Lad det være sagt med det samme - jeg er ikke hign-end entusiast. Blot en almindelig bruger - og mine svar skal tages på den baggrund. Jeg er selv meget fascineret af, hvad der er muligt med lydprojektion. Timing af lyden er helt fin, da man fortæller alle afstande i konfigurationen, således at lydens afstand indkalkuleres i det samlede lydbillede. Den håndterer en sub rigtig godt - det tæller op i den samlede vurdering.

Min egen største kritik er en relativ unøjagtig baghøjtaler lyd, fordi lyden projiceres på både sidevæg og bagvæg, før jeg hører den. Det giver lidt en uklarhed i lydbilledet. Dog er det jo ikke meget lyd der skal ud via baghøjtaler i surround, men alligevel. Samlet vurdering er at jeg er meget glad for min løsning.  - Så hvis kabler driller, kan man overveje den her løsning. Jeg tror aldrig det bliver helt det samme som et surround anlæg, hvor der er kræset for alle dele med gode højtalere på alle positioner - men hvis "næsten" er godt nok ift det, ja så er YSP 800 et rigtig godt valg.

Handstand
Til top
Thomas1974 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Belgien
Status: Offline
Point: 143
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2006 kl. 18:59

Hej,

Kræves der stadig surround forstærker?

Kan jeg slutte en hvilken som helst subwoofer til?

Thomas

Til top
Jokke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Thomas1974 Thomas1974 skrev:

Hej,

Kræves der stadig surround forstærker?

Kan jeg slutte en hvilken som helst subwoofer til?

Thomas

Hej Thomas

Nej du skal ike bruge forstærker den er indbygget i YSP'en

og jeg vil tro du kan bruge de fleste aktive Subwoofere, men Yamaha's egen designet til  YSP 800 er så billig at det næsten er løgn 1200 incl forsendelse mv. og det spiller bare kanon vil jeg sige dig held og lykke, og glæd dig hvis du invisterer i sådan et sæt

 

Jørgen 

 

Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Jokke Jokke skrev:

[QUOTE=Thomas1974]

Hej,

Hej Thomas

Nej du skal ike bruge forstærker den er indbygget i YSP'en

og jeg vil tro du kan bruge de fleste aktive Subwoofere, men Yamaha's egen designet til  YSP 800 er så billig at det næsten er løgn 1200 incl forsendelse mv. og det spiller bare kanon vil jeg sige dig held og lykke, og glæd dig hvis du invisterer i sådan et sæt

Jørgen 

Hvordan kan den skabe effekten af baghøjttalere hvis ens sofa står op ad en væg ? (kan den overhovedet det)?

- Gonzo
Til top
Jokke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 17:10

Hej,

Hvordan kan den skabe effekten af baghøjttalere hvis ens sofa står op ad en væg ? (kan den overhovedet det)?

Jamen det kan den, hvordan den gør det, synes jeg du skal gå ind på Yamaha's side og læse om, ellers begiver jeg mig ud i noget jeg ikke "magter" (har forstand på) kort beskrevet, følger der en lille test mic med, som man placerer i lyttefeltet, så justerer den sig selv ind.

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor? men jeg vil da gerne fremvise/demonstrere  min, jeg bor selv på Fyn (Østfyn)

 

Jørgen

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2006 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Jokke Jokke skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas1974 Thomas1974 skrev:

Hej,

Kræves der stadig surround forstærker?

Kan jeg slutte en hvilken som helst subwoofer til?

Thomas

Hej Thomas

Nej du skal ike bruge forstærker den er indbygget i YSP'en

og jeg vil tro du kan bruge de fleste aktive Subwoofere, men Yamaha's egen designet til  YSP 800 er så billig at det næsten er løgn 1200 incl forsendelse mv. og det spiller bare kanon vil jeg sige dig held og lykke, og glæd dig hvis du invisterer i sådan et sæt

 

Jørgen 

 

hej!

De priser der er nævnt--hvor kommer de fra?

Leo.

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2006 kl. 14:06

Nogen der ved-har hørt,HVOR meget bedre ysp-1000 lyder?

Skal Subben bare sættes til ysp-1000?

Leo.

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Thorkil Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-December-2005
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 22:52

Subben sættes direkte i YSPén (se manual på Yamaha.com)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu