recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YouSee + Egen FM antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

YouSee + Egen FM antenne

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2016 kl. 08:38
Ok min fejl.

Jeg har lige læst yousee informationer omkring FM. Her giver man rabat til køb af DAB radio i Elgiganten. For mig lød det som om at de udsender DAB på deres net.

Beklager.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2016 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af MrForce MrForce skrev:

Synes forresten at det er helt hen i vejret at YouSee bare lukker ned for FM. Her hvor jeg bor kan det muligvis lade sig gøre at anvende en grim stueantenne til FM, men flere steder rigtig ude på landet (hvor der dog findes YouSee) der kan man måske være heldig at kunne modtage lidt FM i ringe kvalitet på en stueantenne. Min egen mor skiftede grundet nemmere vedligehold fra egne antenner i en 8 meter høj gittermast til YouSee kabel-tv da det kom til hendes by, nu lukker de så for hendes FM signal - fa'me flot!!!

Og det krævede en antenne i 8 meters højde for at tage FM? Eller var det kun tv-signaler.

FM plejer at dække rimeligt godt, men uanset hvad, så er det luftbårne FM-signal jo også på vej i graven.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2016 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg har lige læst yousee informationer omkring FM. Her giver man rabat til køb af DAB radio i Elgiganten. For mig lød det som om at de udsender DAB på deres net.
Jeg har også efterfølgende modtaget email, og den er sgu ikke særlig korrekt informativ om hvordan man modtager DAB signalet.  Dead

Mvh. JørgenT
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1669
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2016 kl. 15:47
Internet radio? Bare så i ikke glemmer det eksisterer Wink
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 02:00
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

.... men uanset hvad, så er det luftbårne FM-signal jo også på vej i graven.

Det er vi vel alle, men det varer da må man håbe ret længe for de fleste af os.

DAB er ikke nogen stor succes  i almindelighed og slet ikke i de helt afgørende biler.  Hjemme kan langt de fleste modtage radio over kabel-tv (DVB-C) eller over deres internetopkobling. 
Medens tv kræve en  hastighed i flere Mbit/s klassen, så er en radiokanal noget der udsendes med 64-128 kbit/s og  til maks 500 kbit/s.  Det klarer stort set alle internetopkoblinger fint.

Det er ganske utænkeligt at FM radio slukke de første 10 år.  FM dækker også langt bedre end den meget forældede DAB standard, der her ikke robuste signaler og dårlig dækning mange steder.

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 02:13
Oprindeligt skrevet af MrForce MrForce skrev:

Synes forresten at det er helt hen i vejret at YouSee bare lukker ned for FM.

Men det er TDC/youSee faktisk helt nødt til.  Der er en stor efterspørgsel efter mere og hurtigere internet og den nye standard (DOCSIS 3.1)  anvender alle frekvenserne fra 5-204 MHz for at sikre fornuftige internet uploadhastigheder.   
Der er pt. 60 MHz til upload med en gammel og dårlig digital kodning. I fremtiden vil der være næste 200 MHz - over 3 gange flere frekvenser - til rådighed og de vil blive kodet ganske meget mere effektivt.
Internet  er noget mange mennesker betaler for - 200-400 kr/md - og derfor må FM signaler udgå i coax-kablerne.  

Man må enten anskaffe en DVB-C box med radio eller  modtage FM via antenne - stueantenne fx her hos mig eller udendørsantenne visse (få) andre steder.

Lars  Smile

PS!  Jeg synes youSee meget kan kritiseres, at de ikke har en rimelig alenestående DVB-C radioløsning og især at deres nye boks ikke (endnu?) kan modtage radio.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 06:30
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er ganske utænkeligt at FM radio slukke de første 10 år.  FM dækker også langt bedre end den meget forældede DAB standard, der her ikke robuste signaler og dårlig dækning mange steder.

Norge slukker for det til næste år, så det er vel ikke utænkeligt, at der går færre end 10 år i Danmark.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19475
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 08:20
Jo, for det afhænger i Danmark blandt andet af hvor mange % biler der har DAB radio.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo, for det afhænger i Danmark blandt andet af hvor mange % biler der har DAB radio.

Klaus

Er du sikker på det...?

I Danmark skal mere end 50% høre radio digitalt (ligegyldigt om det er i bilen, på cyklen eller i hjemmet), før politikerne tager stilling til hvornår FM skal slukkes.

I øjeblikket hører 26% radio digitalt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19475
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 12:31
Korrekt 50% af den samlede radiolytning er grænsen.

Men så længe nye biler sjældent har DAB (og beskattes med 180%, for "DAB udvidelse"), så bliver det ikke til noget.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 14:57

Det er jo noget man fra politisk hold kan ændre igen som man lyster - Jeg ville blive meget overrasket om ikke der var lukket for fm båndet om 10 år, uanset hvor mange dab radioer der så er i biler.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2016 kl. 14:59

og beskattes med 180%, for "DAB udvidelse"

Hvad er det der beskattes med 180%?
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu