recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yousee fiber dårlig kvalitet på tv kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yousee fiber dårlig kvalitet på tv kanaler

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
jnielsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Juli-2020
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2020 kl. 21:23
Nu har jeg talt med en Yousee tekniker, og det er som jeg frygtede, de sender simpelthen de fleste kanaler i SD til dem der modtager tv via fiber. Uanset om det er en "4K" box. Hvis man modtager via coax er kvaliteten af en eller anden grund bedre.

Kanaler i Full HD: DR1, DR2, TV2, Xee mv.
Kanaler i SD: TV2 Øst, TV2 Lorry, SVT alle kanaler, NRK, ARD, ZDF, RTL mv.

Teknikeren forklarede, at man faktisk godt kan se fx. ZDF i Full HD, men det kræver at man starter udsendelsen forfra. Så ser man nemlig tv-signalet fra en server og ikke som et direkte signal, og så er det åbenbart i Full HD. Sjovt nok skifter kanallogoet endda også fra ZDF til ZDF HD.

Han forklarede, at det ikke rigtigt var noget de modtog nogen klager på. Det undrer mig idet et SD signal på et 49" tv ser helt forfærdeligt ud, og idag er 55" jo ved at være normalen. De normale "supportere" som jeg har talt med flere gange var ikke klar over det, de påstod at det hele var HD.

Jeg udtrykte min undren over at de sendte kanaler der oprindeligt er i Full HD (1920x1080) ud i SD (som er ca. 4 gange lavere opløsning) på en hurtig fiberforbindelse. Han havde ikke nogen forklaring på det. Men det må jo være for at spare båndbredde, og der er åbenbart ikke ret mange der bemærker det.


Redigeret af jnielsen - 19-August-2020 kl. 21:28
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2020 kl. 07:36
Jeg tror forklaringen er at man stadigvæk har en hel del kunder der har TV-signal via en dsl forbindelse, hvor båndbredden ofte kan være ret begrænset, derfor bruger man en meget hård komprimering, hvilket sparre båndbredde, og da meget få rent faktisk går op i kvalitet har man bare implementeret præcis samme løsning på fiber, hvis der ikke er tale om Coax. 

Har du en parabol, så vil jeg anbefale dig at skifte til f.eks Canal Digital, de har en uovertruffen billedkvalitet og jeg tror du vil blive glad for det skifte. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu