|
Yousee i CAT5 installation |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Oktober-2012 kl. 14:08 |
Vores bygherre har lavet en bommert og undladt at føre coaxial-kabler rundt i huset, så nu står vi med et færdigt hus, hvor der kun sidder 2x RJ45 dåser i hvert rum, samt en fordelertavle i bryggers.
Vi har dog fået ført kabel-TV ind i bryggers, så lige ved siden af min fordelertavle har jeg mit indgangssignal. I anderkendelse af sin fejl har bygherren gravet noget udstyr frem, som elektrikeren kan installere for den nette sum af 5000 kr., som fikser problemet. Dette udstyr har jeg så selv fundet frem til på nettet, og det er denne boks: https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=78-109-41 Dette er vel essentielt blot en antenneforstærker med RJ45 udgange. Dertil skal så sættes nogle RJ45-Coax kabler på, som er identiske med dem der bruges til IHC installationer. Disse har balun på, som sikrer impedansændring fra 100 Ohm til 75 Ohm ude ved TV'et: https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=78-109-42 Jeg har dog lidt svært ved at se, hvorfor jeg ikke i stedet køber en fin almindelig antenneforstærker, som sender et forstærket Coax-signal ud i eks. 4 udgange, og som jeg så sætter ovennævnte kabel på nede ved fordelertavlen, og så sætter endnu et kabel på oppe ved TV'et, ligesom før. Dvs. sådan en her: http://www.av-cables.dk/antenneforstaerker/professionel-antenneforstaerker-4-vejs.html(og så lige nogle F-stik convertere), samt to stk. af ovenstående kabel pr. TV. Hvad er det der gør, at jeg partout skal have en 2.000 kr. dyr forstærker med RJ45 terminaler siddende ved tavlen? Redigeret af Yakken - 12-Oktober-2012 kl. 14:40 |
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5359 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
og bruge det andet rør til en normal coax installation, med en 4 eller 8 udgangs forstærker i fordelertavle?
Eller er det ikke installation i Fuga serie?
Det kræver selvfølgelig flytning af det ene netværkskabel til det andet rør.
Mvh JørgenT
|
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Det er én dåse med to stik i. Der er slet ikke lavet plads til coax i væggene og der er ikke nogen dåse på væggen til coax tilslutning. Kun 2 stk RJ45 i én dåse. Bygherre troede at der skulle være fiber-TV.
Redigeret af Yakken - 12-Oktober-2012 kl. 15:51 |
|
|
|
![]() |
|
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1427 |
Jeg kan faktisk heller ikke lige se, hvorfor det ikke skulle virke med bare en balun i hver ende. Den burde virke begge veje.
Du kan jo prøve at købe to balun's, og kører tv signalet igennem RJ45 kablet uden nogen forstærker, bare som et forsøg. |
|
Mvh Jesper
|
|
![]() |
|
Nu hvor jeg tænker over det, så er det vel bare at prøve. I min nuværende lejlighed har vi den korrekte installation med både CAT5 og coax, så jeg kunne jo bare købe coax->RJ45 kablerne og teste herhjemme før jeg flytter...
Edit: du kom mig i forkøbet :) Redigeret af Yakken - 12-Oktober-2012 kl. 16:13 |
|
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5359 |
Dæmpning kunne måske være et problem, men med en forstærker kan det nok kompenseres.
Ganske vist er balancerede kabler gode mht. indståling. Men hvordan er en sådan installation med immunitet overfor indstråling, specielt med de kommende LTE signaler?
Vil måske ikke virke fejlfrit om x antal år?
Mvh JørgenT
|
|
![]() |
|
Der kommer en forstærker på uanset hvad. Også under min test i min nuværende lejlighed.
Mit spørgsmål var jo også hvilken forskel, der reelt var på at købe den forstærker med RJ45 udgange, og at købe en alm. forstærker og bruge et ekstra af converterkablerne. |
|
|
|
![]() |
|
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
Hvorfor ikke bare få bygherren til at trække kablet, når nu han har enerkendt at det er hans fejl - hvis du altså har bestilt coax.
|
|
![]() |
|
Fordi huset ikke er lavet på bestilling fra os. Der er opført X antal huse, hvor man fejlagtigt har troet at der kunne leveres fibernet, og derfor ikke har tjekket det yderligere. Havde vi købt i opførelsesfasen var situationen en anden, men fordi vi først har købt efter opførslen af alle husene (som har stået færdige et godt stykke tid), så er det "take it or leave it".
Jeg tror desuden ikke, at der er ført ekstra tomrør med rundt til alle de mange stik, så det vil næppe være muligt at få et kabel rundt til 8 TV-stik. |
|
|
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Ja det er da den indlysende - jeg havde nær sagt den eneste måde - at løse det problem på. En fræser ind i væggene et rør og et coax-kabel og en ny gang maling. Det at det overhoved er sket - er helt nøjagtigt forskellen på "rettidig omhu" og "utidig slendrian". Lars ![]() PS! Coax-kabel selskaberne er pt. ved at udvide frekvensområdet op til og evt lidt over 1 GHz og de ændre ret også sikkert på brugen af nogle frekvenser. Desuden skal man dække op til ca 2 GHz, hvis der engang skal satellitsignaler i kablerne. Sådan noget elektronik er alt for ofte en klumpe-dumpe løsning ![]() |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
http://212.247.92.226/productsearch/pdf/3800002.pdf
Jeg syntes at det virker som en god løsning som er nem at installere og ikke kræver vedligehold. Set and forget. Som der skrives så kan sat være et problem. Boxer, Yousee og Stofa ændre nok ikke i nærmeste deres frekvens brug til tv, og skulle det ske ser verden nok meget anderledes ud. Og din gamle installation skulle sikkeret optikeres alligevel?
|
|
.....
|
|
![]() |
|
For lige at slå det fast, så er nye kabler ikke en option. Huset er i flere plan og hvis der skal fræses ud snakker vi om 100 m væg der skal ødelægges. Så kan vi diskutere hvad der ville have været den bedste løsning fra begyndelsen til hudløshed, men det hjælper jo ikke med mit problem her og nu. Kunne jeg selv vælge uden hensyn til pengene, så skulle kablerne da i væggen, men nu er det mig selv der skal punge ud, så det kommer ikke til at ske :)
Notfast: spørgsmålet er blot hvorfor en alm forstærker ikke ville være ligeså god, hvis man bare bruger samme kabler. Den danske distributør kunne end ikke give mig en god grund til at bruge 2000 kr på Catline-boksen, frem for 500 kr på en alm antenneforstærker. Redigeret af Yakken - 13-Oktober-2012 kl. 08:22 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |