|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3847 |
![]() Sendt: 12-Juli-2010 kl. 10:13 |
Min svigerfar har bredbånd hos YouSee igennem kabelTV. Han har et gammelt modem som ind til videre har været tilsluttet til hans PC'er via USB. Det er et Motorola SB5100. Jeg har fået tilsluttet den via netværkskabel nu (efter noget bøvl fordi man åbenbart skal have alt nyt udstyr aktiveret hos YouSee der bruger netværkskabel inden det kan bruges).
Min svoger har så en trådløs router liggende han ikke bruger (ZyXEL NBG-460N), og meningen var så at den skulle tilsluttes til modem'et så vi kan bruge det trådløse net når vi er der.
MEN hvordan er det lige routeren skal konfigures når den sidder på et modem - det er den jo den der tildeler IP'er (den har selv IP 192.168.100.1).
Næste problem er så nok at jeg endnu engang skal have den aktiveret hos YouSee. Han har haft YouSee bredbånd i 5½år og mener ikke han nogen sinde har brugt er PW (+ e-mail som den spørger efter) når nyt udstyr er tilkoblet og prøver at tilgå internettet.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
Routeren skal konfigureres til automatisk at hente sin WAN IP-adresse via DHCP. Det er det samme man normalt benytter også på ADSL og det er den muligvis allerede sat op til. Der skal ikke ændres på hvordan den tildeler IP-adresser på LAN-siden.
Når man sætter nyt udstyr (ny MAC-adresse) på hos YouSee skal man angive kodeord mv. før der er hul igennem. Kodeord står i de papirer man oprindeligt har fået. Vil man undgå dette kan man i stedet give routeren samme MAC-adresse på WAN-siden som den pc, der allerede fungerer med direkte tilslutning. Så vil YouSee ingen forskel se og der vil være hul igennem uden ekstra bøvl. |
|
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3847 |
![]() |
Jeg har fundet en lille lap papir - "startkupon" - hvor der står en adgangskode. Men den består af 8 bogstaver, så den opfylder ikke de "krav" der er på siden der popper op. Kan man have flere mac adresse "registreret" hos YouSee - hvis jeg tilslutter andet udstyr skal svigerfars PC'er jo stadig virke
![]() DHCP skal vel slås fra på den trådløse router - for det klarer modem'et vel ?
Og kan man igrunden have flere PC'er tilsluttet samtidig til dette modem. Der står : "1 off. dyn IP med mulighed for en ekstra" - "Mulighed for 1 fast ip".
Redigeret af kim.t - 12-Juli-2010 kl. 11:24 |
|
![]() |
|
![]() |
|
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
Som standard får man som skrevet 1 offentlig IP-adresse og den bruger man til routerens WAN-side. Man lader så routeren køre DHCP så der der på LAN-siden kan tilsluttes så mange enheder, som man orker. YouSee ser kun routeren og dennes MAC-adresse.
Man kan for en mindre månedlig afgift få mulighed for en ekstra IP-adresse på WAN-siden og dermed mulighed for at tilslutte et stykke udstyr men en anden MAC-adresse udenom routeren, men det er normalt ikke noget, man har behov for og det vil i øvrigt kræve en switch hvis både router og andet udstyr skal være tilsluttet på samme tid. |
|
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
|
![]() |
|
![]() |
Det virker fint nu. Som du nævnte skulle mac adr. hentes fra den stationære (så undgår man at blive bedt om at angive mail + kodeord), og DHCP være sat til (aht. tildeling af ip adr. for de trådløse). Og så var det vist noget WPS der skulle slåes fra på den trådløse. Takker.
|
|
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |