Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
nightbird
Bruger
Oprettet: 02-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 115
|
Emne: YouSee under tvang Sendt: 07-August-2008 kl. 16:47 |
Jeg bor i en ejerforening hvor vi betaler for YouSee via fællesudgifterne. Der er ingen muligheder for at vælge pakker, eller helt at fravælge signalet fra YouSee.
Jeg er efterhånden ved at være godt træt af at betale for en masse dyre kanaler jeg ikke bruger. Desuden er der jo efterhånden også flere muligheder for TV via diverse internetudbydere.
Derfor er mit spørgsmål: Kan det virkelig være rigtigt at ejerforeningen kan tvinge en til at betale til YouSee?
|
|
popcorn
Super bruger
Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 16:49 |
Det kan jeg ikke forestille mig.
|
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 17:55 |
nightbird skrev:
Derfor er mit spørgsmål: Kan det virkelig være rigtigt at ejerforeningen kan tvinge en til at betale til YouSee? |
Der er ikke noget i vejen for at ejerforeningen kan indgå en aftale med YouSee om levering af TV signaler, eller at ejerforeningen kan have sit eget fællesantenneanlæg (det er helt normalt). Betalingen til YouSee bliver formentlig opkrævet af ejerforeningen sammen med fællesudgifterne, ikke? Jeg er dog ikke sikker på at ejerforeningen kan tvinge alle ejere til at abonnere på fuldpakken. §6, stk 5 i Lov om Radio- og Fjernsynsvirksomhed siger at der skal være mulighed for at købe en grundpakke, hvis fordelingen af programmer sker i pakker, og det vil jeg mene at den gør hvis det er YouSee.
§ 6.
Ejere af fællesantenneanlæg skal
sikre, at der i anlægget sker en fordeling af de lyd- og billedprogrammer,
der
spredes ved hjælp af radioanlæg af DR, TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV
2-virksomheder i medfør af §§ 12, 31 og
38 a, herunder de regionale programmer,
der er bestemt til modtagning i det pågældende område. Tilsvarende gælder
programmer på den fjerde FM-radiokanal i medfør af § 11, stk. 3.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1
gælder ikke DR’s børne- og historiekanal.
Stk. 3.
Digitale radioprogrammer fra DR
skal alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale radioprogrammer i
anlægget.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte
regler om, i hvilket omfang der skal ske fordeling i fællesantenneanlæg af
programmer på den femte FM-radiokanal, jf. § 11, stk. 5.
Stk. 5.
Såfremt fordelingen af
programmer i anlægget sker i programpakker,
1)
skal samtlige pakker
indeholde de programmer, der er omfattet af stk. 1, 3 og 4, og
2)
der skal være
mulighed for alene at købe en pakke, som enten alene indeholder de i
stk. 1, 3 og 4 nævnte programmer eller alene indeholder disse programmer
og andre programmer, for hvilke der betales en så begrænset pris, at prisen
for
disse supplerende programmer alene udgør en begrænset del af den samlede pris
for pakken.
Redigeret af JesperLund - 07-August-2008 kl. 17:56
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
nightbird
Bruger
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 18:04 |
Betalingen bliver opkrævet via fællesudgifterne.
Så vidt jeg ved er det et meget gammelt fællesantenneanlæg og der er derfor ikke mulighed for at vælge mellem de sædvanlige pakker. Vi er derfor tvunget til at betale for den dyre fuldpakke. Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan sige nej tak?
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 18:20 |
nightbird skrev:
Så vidt jeg ved er det et meget gammelt fællesantenneanlæg og der er derfor ikke mulighed for at vælge mellem de sædvanlige pakker. Vi er derfor tvunget til at betale for den dyre fuldpakke. Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan sige nej tak? |
Dvs. et gammelt serieforbundet net? Det relevante spørgsmål er om ejerforeningen er forpligtet til at ombygge anlægget så det giver mulighed for at lave fordeling i pakker (stjernenet). Det tør jeg ikke udtale mig om... Du kan spørge Kulturministeret hvis du har lyst. Du er sikkert ikke den eneste i ejerforeningen som er utilfreds med at betale $$$ til amerikanske kapitalfonde. Det kunne være at der var et flertal for at modernisere anlægget så der bliver mulighed for at pakkeopdeling (hvis det altså ikke direkte er et lovkrav).
Redigeret af JesperLund - 07-August-2008 kl. 18:23
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
nightbird
Bruger
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 18:24 |
JesperLund skrev:
Dvs. et gammelt serieforbundet net?
Det relevante spørgsmål er om ejerforeningen er forpligtet til at ombygge anlægget så det giver mulighed for at lave fordeling i pakker (stjernenet). Det tør jeg ikke udtale mig om...
|
Det skal nok passe. Har du en ide om hvem der eventuelt kan svare mig?
|
|
Bruger slettet
--
Oprettet: 31-Januar-2007
Point: 1200
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 18:29 |
nightbird skrev:
Så vidt jeg ved er det et meget gammelt fællesantenneanlæg og der er derfor ikke mulighed for at vælge mellem de sædvanlige pakker. Vi er derfor tvunget til at betale for den dyre fuldpakke. Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan sige nej tak? |
Du har ret til at vælge mellem pakkerne og de har derfor pligt til at sætte dig ned på en mindre pakke såfremt du ønsker det, men hvis der er en aftale mellem boligselskabet og YouSee, så skal du have et abonnement ved dem.
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 08-August-2008 kl. 00:15 |
Kim Jespersen skrev:
nightbird skrev:
Så vidt jeg ved er det et meget gammelt fællesantenneanlæg og der er derfor ikke mulighed for at vælge mellem de sædvanlige pakker. Vi er derfor tvunget til at betale for den dyre fuldpakke. Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan sige nej tak?
|
Du har ret til at vælge mellem pakkerne og de har derfor pligt til at sætte dig ned på en mindre pakke såfremt du ønsker det, men hvis der er en aftale mellem boligselskabet og YouSee, så skal du have et abonnement ved dem.
|
Det er ikke helt korrekt, for den pakkestyring kan de ikke lave med serieforbundet antennestik (mellem lejlighederne).
Vi havde samme "problem" forrige sted jeg boede. Årsagen til at jeg sætter det i "", er fordi jeg ikke synes det er et størrer problem, end alle andre fællesudgifter i sådan en forening. Det er jo præcis det samme, om det er antenne/kabeltv eller andet man betaler til, uanset om man bruger det eller ser det.
|
|
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 11-August-2008 kl. 16:05 |
Det er dog en hel del år siden at man skulle bygge om til pakke løsningerne. Det gik langsomt her i Århus men fra den 1. april 2008 kom Brabrand Boligforenings afdelinger til sidst til spise pakkeløsningerne.
Hos undertegnede faldt prisen fra 1. april fra 310 kr per måned ned til 94 Basispakken, (sidste år dog kun 175 kr per måned for det hele), og fra 2009 falder den til, nå ja, lavere end de 94. Ellers skal jeg nok brokke mig.
Og ja tidligere steg udgifterne med det dobbelte hvert 5. år, hvilket var en udmærket, rimelig og fornuftig løsning.
Redigeret af moho - 28-August-2008 kl. 11:28
|
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 11-August-2008 kl. 16:07 |
Nightbird
Vil det sige i alle skal betale for den store Pakke, nu og i al evighed?
I såe fald er anlægget slet ikke lovligt, efter ændringerne i 1998, om hvis man kan spare noget skal det være i Pakker, altså leveres i pakker.
Eller med helt andre ord hvad betaler I per måned NU?
Redigeret af moho - 11-August-2008 kl. 16:10
|
|
nightbird
Bruger
|
Sendt: 11-August-2008 kl. 17:11 |
moho skrev:
Vil det sige i alle skal betale for den store Pakke, nu og i al evighed?
I såe fald er anlægget slet ikke lovligt, efter ændringerne i 1998, om hvis man kan spare noget skal det være i Pakker, altså leveres i pakker.
Eller med helt andre ord hvad betaler I per måned NU?
|
Jeg tror ikke der er planer om at ændre anlægget. Lige nu betaler vi 314 kr om måneden.
|
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2008 kl. 10:58 |
Sige man ikke kan spare noget, kr 314 bliver en HULENS Masse penge på Årsbasis.
Jeg kender en Ejerforening, Boligblokke, her skulle anlægget "Lovliggøres" og i den forbindelse blev samme anlæg overtaget af TDC, så Jeres anlæg er enten ulovlig eller I må simpelthen melde fra for det Hele, og overgå til DVB-T udsendelserne.
Her i Århus blev vi påtvunge betale 265 kr pr mnd. (Januar til Marts) , her sprang kæden nu kan vi (fra 1 april) vælge mellem betale 50 kr lille pakke eksl. lidt gammel gæld, eller 273 kr fuldpakke eksklusiv noget klatgæld, dette dog kun iår.
Redigeret af moho - 28-August-2008 kl. 11:30
|
|