|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
kokkeole ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 852 |
![]() Sendt: 12-Juli-2011 kl. 20:29 |
Jeg har købt ny skærm, og gennemgik derfor også indstillingerne i YouSee boksen.
Jeg faldt over yuv eller rgb under hdmi indstillingerne. Er der nogen forskel? Jeg synes måske at yuv er bedst. Men hvad er det optimale? Hilsen Ole Fandt svar her Undskyld ulejligheden. God sommer. ![]() Redigeret af kokkeole - 12-Juli-2011 kl. 21:15 |
|
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it. Marants NR1604 Panasonic DMP-BDT310 B&W DS 2 Dipole B&W CM 1 Subwoofer BW PV1 Samsung UE-46D8005/SMT-H3126 |
|
![]() |
|
pchrist7 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 38 |
![]() |
Hej kokkeole
Er blot nysgerrig. Hvad fandt du, og hvad blev konklusionen ? Mvh Per
|
|
Mvh Per
|
|
![]() |
|
kokkeole ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 852 |
![]() |
Klik på linket ovenfor.
![]() /Ole |
|
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it. Marants NR1604 Panasonic DMP-BDT310 B&W DS 2 Dipole B&W CM 1 Subwoofer BW PV1 Samsung UE-46D8005/SMT-H3126 |
|
![]() |
|
joern.loenborg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Juni-2006 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 6994 |
![]() |
I langt de fleste tilfælde er RGB bedst. Har man brug for at kunne sætte boksen til en optager med scart, så kan det ikke gøres med RGB også. I det tilfælde sættet HDMI til YUV og scart til RGB. Jeg bruger altid RGB/HDMI til mine bokse.
|
|
Mvh.
Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand. |
|
![]() |
|
![]() |
Ok.
Boksen er tilsluttet Onkyo 885 og derfra til Samsung tv. Begge med HDMI. Hilsen Ole |
|
Kokkeole
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
@ kokkeole
YUV opfatter jeg som noget der udsendes, eller transmitteres i Tv signalet. Når samme skal vises i et TV er der kun valget som RGB. Her forstået som de tre farvede fosforelementer man nu engang anvender.
Alt det fyldestgørende mangler.
Men PAL signalet skylles mest at det almindelige analoge er Interlaced, ved progressivt falder brugen for PAL vel væk?
Så jo forklaringerne angående YUV vil fylde en hel del, og jeg kan ikke. Det bringer blot minder frem om tiden 1970.
YUV og dengang da det ikke hed Digitalisering men hvad man nu gjorde af krumspring, for presse tilstrækkeligt information igennem hvad man nu havde af plads "Læs båndbredde".
Måske jeg husker forkert med de der Y minus eet eller andet (styringen af samme blev via de tre gitre og ikke som normalt senere hvor man har ingangssignal på Katoderne, tre stk. i et PHILIPS Tv. Chassis med det enkle betegnelse K-9. Fuldtransistoriseret men Billedrør af Delta-typen (fosforprikkerne sidder i et slags trekant mønster) Redigeret af moho - 13-Juli-2011 kl. 15:35 |
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
@ kokkeole
Og hvis ovenstående lyder tåget, da tænk på hvordan man i begyndelsen optog farve film og farve tv, ved hjælp af 3 foreskellige Objektiver og Film/Video kameraer, med alt hvad dette indebærer. Kasser som er lystætte hvorigennem der skal rulle 3 forskellige sort/hvide film, filtre og jeg skal komme efter Dig.
![]() Rettere det omvendt af en 3-rørs projektor
![]() Så hvad der er bedst R-G-B og videre til YUV for selve transmissionen og tilbage til R-G-B; på et tidspunkt skal billedet op på ens skærm. Redigeret af moho - 14-Juli-2011 kl. 17:59 |
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
I UC-boksen henviser RGB og YUV til farveprotokollen over HDMI - og egentligt burde de kalde YUV for YCbCr i stedet, da der er tale om et digitalt signal.
Da signalet, som boksen modtager fra netværket er i YCbCr format (ligesom indholdet på DVD og BD og andre komprimerede formater), og da TV'et skal foretage visse signalbehandlingsoperationer på YCbCr (først), vil YCbCr (YUV) principielt set være mindst tabsgivende, da en konvertering til RGB fra YCbCr medfører små afrundingfejl. Der skal naturligvis konverteres til RGB på et tidpunkt i forbindelse med anden signalbehandling og output til panelet - men alt andet lige vil en enkelt konvertering til RGB være at foretrække frem for flere. Det er vist også essensen af det, som Otto siger i den tråd, der linkes til i første indlæg.
|
|
/lars
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for de flotte og interessante tilbagemeldinger.
Man vil jo gerne have det optimale ud af sin skærm. Jeg blev i hvert fald meget klogere. ![]() God sommer til alle. Hilsen Ole |
|
Kokkeole
|
![]() |
|
![]() |
@ kokkeole
Se afsnittet Lossless Perception "From The Masked Engineer" Mario Orazio
Where was I? Oh, yeah, NTSC. So the first NTSC declared that what should have been 60 frames per second could be squeezed into 30 through the compression miracle of interlace. The second declared that what should have been three video channels (one for each color primary) could be squeezed into one through the compression miracle of subcarrier-frequency interleaving
Min favorit Mario Orazio Jeg forstår det ikke nok teknisk, men ordene om man laver ting, nå ja, smallere
![]() her regner det altså ![]() Redigeret af moho - 14-Juli-2011 kl. 17:55 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |