recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Zone 2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketZone 2

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Emne: Zone 2
    Sendt: 18-November-2011 kl. 12:05
Jeg har fået til opgave, at stå finde noget lyd hjem til mine forældres hus.

De vil gerne have 2.1 lyd i stuen (på sigt 5.1) til film og des lige, og det er i sig selv jo ikke noget problem. Men samtidigt vil de gerne have 2.0 lyd i deres spisestue, hvor de oftest hænger ud når der er gæster.

Det eneste som adskiller disse to rum, er en væg. Så jeg tænkte, at man måske var ude i noget med en enkelt forstærker og Zone2?

Lyden i spisestuen med de to højttalere skal styres via noget AirPlay eller lignende, men det behøver ikke være indbygget i recieveren da de har et Apple Tv.

Så mit spørgsmål er; er det Zone2 vi er ude i? Og i så fald hvilken reciever er den billigste, som kan klare opgaven nogenlunde fornuftigt?
Jeg har læst lidt op på Onkyos recievere, men de kan vidst ikke sende digitalt ud over zone2? 

Håber spørgsmålet er forstået, og at det kan lade sig gøre ;-)
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2011 kl. 13:40
Zone2 er et lidt spøjst begreb, og det kommer helt an på hvad man skal bruge det til. Jeg købte min forstærker bl.a. med henblik på at bruge Zone2 i mit køkken-alrum, men endte op med en lidt anden løsning.
 
Hvis du skal have Zone2 til at fungere optimalt, så vil jeg anbefale at du har 2 fjernbetjeninger og evt. et IR øje i det andet rum. Ellers bliver det for besværligt at håndtere i længden.
 
Er der behov for at der kun er lyd i spisestuen og ikke i stuen, skal der være forskel på lydniveauet og skal der kunne spilles noget forskelligt i de 2 rum, så er det Zone2 du skal kigge efter. Bemærk dog, som du selv skriver, så virker digitale kilder ikke i Zone2.
 
Hvis der ønskes samme lyd begge steder, og sammme volume, så kan man kigge på en 7.1 receiver og benytte de sidste 2 kanaler til højtalerne i spisestuen, og dermed også få mulighed for at høre digitale kilder.
 
Det sidste er den løsning jeg har valgt, og i tilgift slås de ekstra højtalere automatisk fra når der ses film (5.1) således at lyden kun er i stuen. Jeg ved ikke hvilke receivere der kan dette, men min Denon 2310 kan.
 
 
 


Redigeret af u2pia - 18-November-2011 kl. 13:42
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2011 kl. 13:52
Mange tak for input!

Det er første scenarie, som er det der ønskes. Altså at man i stuen kan se tv med surround, samtidigt med at der i spisestuen er musik. Det kan måske lige gå an, at begge ikke kan spille samtidigt - altså at kun 1 zone spiller af gangen - men det skal så virke begge veje, så det ikke kun er når man ser film i stuen, at de andre højttalere slukker.

Hvad vil det egentlig sige, at Zone2 ikke kan afspille fra digitale indgange? Er det hvis man har sat en afspiller (Apple TV fx) til hdmi eller optisk lyd, så vil det ikke virke? Hvad med en receiver med indbygget Airplay, det vil heller ikke gå? Findes der ingen forstærkere, hvor digitale indgangskilder virker - det er nok det, vi er på jagt efter?
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2011 kl. 16:20
Jeg kender ikke så meget til zoner i forstærkere, men jeg vil da mene at kan klare ærterne.

Evt. en S3 i køkkenet, en bridge ved routeren og en forstærker i stuen med en "Connect" tilkoblet. Så kan de styre præcis hvad, hvor, hvornår og hvor højt de vil høre det. det er godt nok ikke helt gratis, men enkelt setup og de får hvad de vil have.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu