recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 19:38
En anden ting er at netop på kanten af lærredet hvor firehawken har tabt lys i forhold til lissauen, har man en reference i form at den sorte border fra rammen. Det betydelig praksis at billedet virker mere skarpt "rammet ind" - hvis du forstår.

Jeg glemte at nævne - det bedre sortniveau fra firehawken bliver opvejet ved at jeg på den hvide dug kan maskere blackborders væk. Afmaskning gør en kæmpe forskel på oplevelsen af billedet
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.
 
Fuldstændig enig og har set begge live hos Peter. Den fl måling, hvor blev den foretaget? lyder mærkeligt at Firehawken havde 12 og lissau 8? Er det målt strategisk over hele fladen og så gennemsnittet?
 
Fordi ja, Lissau hos dig nu, virker klart mere punchy, omend man giver afkald på lidt BL.
 
Firehawk og andre ambient light afvisende skærme har dog klart sin berettigelse og jeg tror mange danske stuer vil nyde godt at netop en type skærm. Synd de er så dyre.
 
Jeg er i grunden imponeret over Firehawken, selv med en DEL lys klarer din fint at smide et billede op med høj kontrast med dyb sort.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.

 
Fuldstændig enig og har set begge live hos Peter. Den fl måling, hvor blev den foretaget? lyder mærkeligt at Firehawken havde 12 og lissau 8? Er det målt strategisk over hele fladen og så gennemsnittet?
 
Fordi ja, Lissau hos dig nu, virker klart mere punchy, omend man giver afkald på lidt BL.
 
Firehawk og andre ambient light afvisende skærme har dog klart sin berettigelse og jeg tror mange danske stuer vil nyde godt at netop en type skærm. Synd de er så dyre.
 
Jeg er i grunden imponeret over Firehawken, selv med en DEL lys klarer din fint at smide et billede op med høj kontrast med dyb sort.



Det er i begge tilfælde målt midt på lærredet - det er med andre ord max lys fra firehawken. Forskellen på de to målinger ligger også i at lissau dugen er 106" mod firehawkens 92".
Jeg er dog overbevist om at hvis man kunne måle et gennem snit på hele dugen , vil lissau dugen kaste mere mere lys af sig.
Men. Jeg er enige i at firehawken giver et imponerende billede under ikke optimale forhold. Detektor jeg også at Otto er enige i........trods alt ;-)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 13:06
Det er vel sådan set ikke så mærkeligt igen hvis Lissau dugen reflekterer mere lys. Efter hvad jeg har kunnet finde ud af er reflekterer en matt white gain 1.0 dug tæt på 100% af lyset, og den reflekterer lyset lige meget i alle retninger i en halvkugke da det er en tilnærmet lambertsk overfalde (ikke sikker på at det hedder sådan på dansk).
Et firehawk har grå backing. Det vil uværligt betyde at noget af lyset fra projektoren bliver opsuget af lærredet. Angiveligt er backingen gain 0.5 og hvis vi vedtager at det er rigtigt vil lærredet opsuge ca. halvdelen af lyset. For at kompensere for det må lærredet have direktivitet indbygget. Det kommer der naturligvis ikke mere lys af samlet set, men midt på lærredet hvor direktiviteten virker bedst, hvis projektoren og tilskureren er centreret, vil der blive reflekteret mere lys tilbage til tilskureren end med at matt white. Problemet vil være at lyset i størere og størere grad bliver reflekteret væk fra tilskureren efter hånden som man bevæger sig væk fra center, netop fordi der er indbygget direktivitet. Det er formodentlig det du har kunnet se i din egen test med lærredprøver og det er derfor Stewart anbefaler at projektoren ikke sidder for tæt på lærredet, så vinklerne ikke bliver for skarpe. Det samme må gælde for tilskureren selv om Stewart ikke skriver noget om det.
 
Tror jag da.... Fejl kan forekomme og rettelser modtages uden sure miner Embarrassed
 
MVH
 
 
 


Redigeret af tvkartoffel - 15-Oktober-2011 kl. 13:11
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
 
Tror jag da.... Fejl kan forekomme og rettelser modtages uden sure miner Embarrassed
 
 


Det er overordnet set fuldstændigt rigtigt, den eneste lille detalje jeg vil tilføje er at lærredet ikke reflekterer 100% af lyset. Noget bliver til varme, og noget fiser igennem lærredet (alt efter om der er black backing eller ej).
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.

 
Fuldstændig enig og har set begge live hos Peter. Den fl måling, hvor blev den foretaget? lyder mærkeligt at Firehawken havde 12 og lissau 8? Er det målt strategisk over hele fladen og så gennemsnittet?
 
Fordi ja, Lissau hos dig nu, virker klart mere punchy, omend man giver afkald på lidt BL.
 
Firehawk og andre ambient light afvisende skærme har dog klart sin berettigelse og jeg tror mange danske stuer vil nyde godt at netop en type skærm. Synd de er så dyre.
 
Jeg er i grunden imponeret over Firehawken, selv med en DEL lys klarer din fint at smide et billede op med høj kontrast med dyb sort.



Det er i begge tilfælde målt midt på lærredet - det er med andre ord max lys fra firehawken. Forskellen på de to målinger ligger også i at lissau dugen er 106" mod firehawkens 92".
Jeg er dog overbevist om at hvis man kunne måle et gennem snit på hele dugen , vil lissau dugen kaste mere mere lys af sig.
Men. Jeg er enige i at firehawken giver et imponerende billede under ikke optimale forhold. Detektor jeg også at Otto er enige i........trods alt ;-)
 
Ja det var også lidt det jeg tænkte på, hvis man lavede 9 målinger fx, ude i kanterne osv, så tror jeg også Lissau'en kommer ud med overall mest lys.
 
Kan man egentlig få måleudstyr til menneskepenge som fungerer?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 14:12
Et side spørgsmål :
På en AT dug. Det oplyste gain, er det på materialet eller på dugen? Forstået på den måde at meget af lyset vil ryde igennem dugen, og vil derfor ikke blive reflekteret. Hvis det er den samlede gain, må man gå ud fra at gain tallet på selve materialet bliver nød til at være højere end gain 1.0 for at opnå en samlet gain 1.0
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu