recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-Wiring - men hvudden? :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBi-Wiring - men hvudden? :)

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 17:30
Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker
Wire = ledning
 
Bi-wire = 2 ledninger
Bi-amp = 2 forstærkere
 
Er det sværere?
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker
Wire = ledning
 
Bi-wire = 2 ledninger
Bi-amp = 2 forstærkere
 
Er det sværere?

Ja! Wink

Du sætter naturligt lighedtegn ved Amp = Amplifier, jeg mener det må være Amp = Amplifing - altså ikke enheden "forstærker", men handlingen "at forstærke"...

Så Bi (2) Ampling (forstærkning) kan godt foretages af en forstærker...

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Sådan, lidt hårdt trukket op, så synes jeg måske vi er ude at skyde gråspurve med B17 bombere Smile


Jamen helt enig, det var udelukkende i forhold til dine betragtninger om hvorvidt blindtests nu også var ægte blinde..

Min holdning er at folk skal være velkomne til at købe dyre kabler, platinbelagte stikdåser og alt det der hvis det giver dem en tilfredsstillelse. Tilfredsstillelsen kan være at de kan høre det lyder bedre/de tror at de vistnok kan høre det lyder bedre/det ser bedre ud/naboerne bliver imponerede/whatever. Hvis det giver dem en glæde så har de jo fået valuta for pengene, herligt! [QUOTE]

Jeg er slet ikke uenig Smile

Jeg kan ikke have noget imod at folk køber de ting de mener tilfredsstiller deres egne behov (lige gyldigt hvilket behov) - så længe de er glade, så gerne for mig!

Jeg vil dog gerne have lov at have min mening om de kabler/stik whatever de køber Smile

F.eks. med HDMI kabler - der ryster jeg altså på hovedet af folk der skal trække dem 2 meter, og så køber et kabel til over 1000,-

[QUOTE]
Personligt må jeg dog trække lidt på smilebåndet. Signalkabler på tykkelse med en tommelfinger og hundedyre guldstik for at skabe optimal kontakt mellem cd afspiller og forstærker. Tager man låget af forstærker og cd afspiller opdager man at på den anden side af de imponerende guldterminaler i overstørrelse er der en tynd ledning eller metalbøjle ned til en halvkold tinlodning på et print og herefter fortsætter signalet via en tynd og uskærmet printbane tæt forbi en stribe komponenter der kan lave alle former for støj.. Eller hvad med at kigge inden i en højttaler? Mægtigt tykke kabler til 500,- kr. meteren over til højttaleren, men 1,5kv elektronikledning inden i højttaleren og et par mere eller mindre brummende spoler i delefilteret, jowjow..

Ovenstående er ikke møntet på dig, mere på den der generelle kabelforgudelse man tit møder når snakken går på hifi.. [QUOTE]

Det regnede jeg heller ikke med at det er... og jeg er igen mere eller mindre enig. Der er nu nok taget højde for nogle af de støjkilder du nævner, men ja - elektronikken i sig selv er sikkert ofte ikke skærmet i den grad, som de kabler og tilbehør som kunderne køber...

[QUOTE]
Med andre ord, hvis du allerede har kabler til bi-wiring så giv den gas og hyg dig med det. Hifi handler om at få en oplevelse og hvis oplevelsen, ægte eller placebo, er større med bi-wiring så er det vejen frem.. Smile

Kablerne var faktisk billigere end de "ikke bi-wire" kabler jeg også havde set på, og jeg kunne sådan set bruge dem til begge dele. Det er ikke et dyrt kabel som sådan, 70 kroner meteren, det er vist ikke så galt endda - til mine baghøjttalere og fronten er der endda kun købt kabler til 40 kroner meteren...

Det er vist kabler i den billige ende Smile

Jeg har nu haft mulighed for at skrue en anelse mere op - og jeg er ikke utilfreds med lyden so far, bi-amp/wire-placebo eller ej LOL
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 17:44
Tja
 
Hvad skal der til for at forstærke (amplify)?
En forstærker (amplifier)!
 
Så forskellen, må vel siges, at være ens.
 
Hvordan vil du få en forstærker til at forstærke signalet mere end en gang?
 
BS
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Tja
 
Hvad skal der til for at forstærke (amplify)?
En forstærker (amplifier)!
 
Så forskellen, må vel siges, at være ens.
 
Hvordan vil du få en forstærker til at forstærke signalet mere end en gang?
 
BS

Det er også det tråden er blevet drejet ind på om man kan/gør ved at trække 2 kabler fra samme forstærker, men fra forskellige udgange Smile

Jeg vil lige understrege at jeg ikke siger at man kan - jeg forsøgte bare at stille spørgsmålstegn ved din ligning Wink
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Tja
 
Hvad skal der til for at forstærke (amplify)?
En forstærker (amplifier)!
 
Så forskellen, må vel siges, at være ens.
 
Hvordan vil du få en forstærker til at forstærke signalet mere end en gang?
 
BS

Det er også det tråden er blevet drejet ind på om man kan/gør ved at trække 2 kabler fra samme forstærker, men fra forskellige udgange Smile

Jeg vil lige understrege at jeg ikke siger at man kan - jeg forsøgte bare at stille spørgsmålstegn ved din ligning Wink
Du skal være velkommen til at stille spørgsmål, det bliver vi alle bare klogere af :-)
Jeg vil overhovedet ikke stille mig op som ekspert på nogen måde det jeg skrev var bare min konklution af hvad begreberne/udtrykkene dækker over.
 
Kan man ikke også roligt sige at i en stereoforstærker er der reelt set 2 forstærkere en til højre og en til venstre kanal og i en surround forstærker er der 5/7/9 forstærkere til de forskellige kanaler? Sådan opfatter jeg det. Det er så måske mere korrekt at kalde det forstærkertrin i ligningen. Det må være min fej lEmbarrassed
 
BS
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Kablerne var faktisk billigere end de "ikke bi-wire" kabler jeg også havde set på, og jeg kunne sådan set bruge dem til begge dele. Det er ikke et dyrt kabel som sådan, 70 kroner meteren, det er vist ikke så galt endda - til mine baghøjttalere og fronten er der endda kun købt kabler til 40 kroner meteren...

Det er vist kabler i den billige ende Smile

Jeg har nu haft mulighed for at skrue en anelse mere op - og jeg er ikke utilfreds med lyden so far, bi-amp/wire-placebo eller ej LOL
Tillykke med det nye setup Smile Du må meget gerne uploade billede og indtryk når du har fået spillet lidt mere på dem. De skal jo gerne spille nogle timer de XTZer.
Hvilke kabler bruger du til baghøjtalerne ? Spørger bare af interesse ikke for at tilføje noget til den bi-amp/wire diskussion
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Kablerne var faktisk billigere end de "ikke bi-wire" kabler jeg også havde set på, og jeg kunne sådan set bruge dem til begge dele. Det er ikke et dyrt kabel som sådan, 70 kroner meteren, det er vist ikke så galt endda - til mine baghøjttalere og fronten er der endda kun købt kabler til 40 kroner meteren...

Det er vist kabler i den billige ende Smile

Jeg har nu haft mulighed for at skrue en anelse mere op - og jeg er ikke utilfreds med lyden so far, bi-amp/wire-placebo eller ej LOL
Tillykke med det nye setup Smile Du må meget gerne uploade billede og indtryk når du har fået spillet lidt mere på dem. De skal jo gerne spille nogle timer de XTZer.

Mange tak! Smile

Jeg har nogle relativ ringe mobil-billeder som jeg lige kan poste... dog ikke af baghøjttalerne da de endnu bare står på gulvet/nogle kasser - Hifi klubben havde ikke som lovet fået mine standere hjem...

Citér
Hvilke kabler bruger du til baghøjtalerne ? Spørger bare af interesse ikke for at tilføje noget til den bi-amp/wire diskussion

Dette er kablerne til baghøjttalerne...


Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 18:26
Lige et dårligt billede... skal have lånt mig et ordenligt kamera på et tidspunkt...

Og ja, centeren er hvid - det blev den leveret som ved en fejl, men får den byttet i næste uge!




Redigeret af zulfo - 23-Juni-2010 kl. 18:27
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Bi = 2
Amp = amplifier = Forstærker
Wire = ledning
 
Bi-wire = 2 ledninger
Bi-amp = 2 forstærkere & 2 ledninger
 
Er det sværere?
Wink
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Lige et dårligt billede... skal have lånt mig et ordenligt kamera på et tidspunkt...

Og ja, centeren er hvid - det blev den leveret som ved en fejl, men får den byttet i næste uge!


Offtropic*
Behøver dine front højtaler ikke mere luft bag ud?
.....
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Lige et dårligt billede... skal have lånt mig et ordenligt kamera på et tidspunkt...
Offtropic*
Behøver dine front højtaler ikke mere luft bag ud?

De er faktisk blevet rykket mere frem end på dette billedet - men jeg synes ikke rigtig at jeg kan rykke dem længere frem end at de flugter med møblet - det ser fjollet ud Embarrassed
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu