recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 23:47
Her til aften har jeg skiftet frem og tilbage mellem Anita Baker på CD ("Compositions") og 192 VBR MP3 - og forskellen er ubetydelig i mine ører. Men jeg tvivler ikke om, at hifi freaks vrænger på næsen af min horrible hørelse! Hæhæ - happy streaming!

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 08:40

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Er du så ikke forundret over at SB3'ens D/A kan matcher min SR7500's D/A? 

Punkt 1, med al respekt, så stoler jeg ikke på andres lytte-erfaringer. De lyder med garanti forskelligt. Punkt 2, så nej det er jeg faktisk ikke, de indbyggede D/A konvertere i surroundreceivere er ikke noget at råbe hurra for. Jeg har altid anbefalet en separat CD-afspiller med analogt output, hvis man vil have seriøs stereolyd ud af et surround-anlæg.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 08:47

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Her til aften har jeg skiftet frem og tilbage mellem Anita Baker på CD ("Compositions") og 192 VBR MP3 - og forskellen er ubetydelig i mine ører. Men jeg tvivler ikke om, at hifi freaks vrænger på næsen af min horrible hørelse! Hæhæ - happy streaming!

Vi har alle forskellige krav til hvornår noget lyder godt, og forskellige definitioner af hvad der får det til at lyde dårligt. Jeg er personligt meget generet af digital komprimering, men jeg har også oplevet situationer hvor jeg ikke har kunnet høre forskel. Det afhænger meget af musikken. Mht. blindtests, så er dét ikke en helt så simpel ting som det oftest bliver gjort til. Jeg vil påstå at hvis man ved en blindtest kan påvise at der er forskel, så er der ført endegyldigt bevis for at der er hørbar forskel - men hvis man ikke kan påvise at der er forskel, så mener jeg ikke at det kan bruges som endegyldigt bevis for at der IKKE er forskel. Der er for mange ubekendte - eksempelvis det rent psykologiske i at NU skal man altså kunne høre forskel - så opdigter man simpelthen forskelle. En sælger kan manipulere utroligt meget med hvad man hører, hvis han vil. Jeg mener at den eneste reelle blindtest er når man ikke ved man bliver testet.

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 09:06

...jeg læste et sted, at fem procent af alle mennesker reelt kan høre forskel på høje bitrates og lossless - og du er klart iblandt dem. Dine pointer omkring tests er jeg helt med på - og den eneste test der duer er ens egen test! Hvis man selv er tilfreds, er den jo ikke meget længere.

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Er du så ikke forundret over at SB3'ens D/A kan matcher min SR7500's D/A? 

Punkt 1, med al respekt, så stoler jeg ikke på andres lytte-erfaringer. De lyder med garanti forskelligt. Punkt 2, så nej det er jeg faktisk ikke, de indbyggede D/A konvertere i surroundreceivere er ikke noget at råbe hurra for. Jeg har altid anbefalet en separat CD-afspiller med analogt output, hvis man vil have seriøs stereolyd ud af et surround-anlæg.

Hvilken af de to følgende D/A konvertere kan du anbefale sammen med SB3; MF X-DAC V3 eller Audio Alchemy DDE 2.0? 

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 12:24

... og for en helt tungnem som mig: Hvad er en D/A converter?! En boks jeg placerer imellem min klient (Noxon, SB3, SLA5520 osv.) og min analoge forstærkerindgang... tilgiv mig min totale uvidenhed på dette område... og vil det forbedre den streamede lydkvalitet?

her en tilfreds Musical Fidelity X-Dac v3-bruger:

http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/128476.htm l

og mere her - selv om jeg ikke helt ved, hvad jeg læser!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1533&zoneid=3

kris



Redigeret af kris - 10-Maj-2007 kl. 12:49
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

... og for en helt tungnem som mig: Hvad er en D/A converter?! En boks jeg placerer imellem min klient (Noxon, SB3, SLA5520 osv.) og min analoge forstærkerindgang... tilgiv mig min totale uvidenhed på dette område... og vil det forbedre den streamede lydkvalitet?

her en tilfreds Musical Fidelity X-Dac v3-bruger:

http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/128476.htm l

og mere her - selv om jeg ikke helt ved, hvad jeg læser!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1533&zoneid=3

kris

Musical Fidelity X-Dac link'et virker ikke

Til top
zaxo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 13:42

Hej Kris.

For et par dage siden inden jeg begyndte at prøve at finde en klient løsning, til mit igangværende projekt. havde jeg ikke meget overblik over det hele, det har jeg så sku nok heller ikke nu

Men en D / A konverter bruges som ordet siger til at omdanne det digitale signal fra lydkilde "pc/cd/dvd" som består af 0 og 1 til en analog del. ( Ved ikke hvad man kalder dette ) lyd i svingninger Hz. Svingningerne flytter så højttaler enheden alt efter frequenzen af svingningerne = Lyd. ( er ikke 100 % sikker på det er helt korrekt, men kan ikke være langt fra )

Jeg har personligt aldrig rigtig gået op i det med HIFI, men mit syn på lyd og enheder har ændret sig xtremt meget over det sidste år.

Det hænger sammen med en test et par af mine venner gav mig. Jeg havde en gammel souround forstærker sherwood sammen med en pioneer cd afspiller, dette var så koblet sammen med et standart "signalkabel" i kender dem alle, meget tyndt sort kabel med rød / hvide termineringer. Vi testede det på et par gode højttalere.

Det virkere bare ikke, lyden var som en linær oplevelse uden dynamik. der skete intet. Vi spændte så en Densen B 400 + foran med gode kvalitets signal kabler. Nu blev lyden som forvandlet fra ingenting til noget ubeskriveligt. Det var fuldtændigt vandvittigt.

Den D/A konverter der sidder i Densen samt opbygning af enheden var så suplimt meget bedrer en Pioneer. En D/A konverter kan betyde alt i forhold til lyden fra digital kilde.

Jeg er stadig i tvivl om hvilke produkter jeg ønsker, men jeg ved hvilken kvalitet jeg går efter.

Om det så kræver at jeg køber en slimserver med eller uden en ekstern D/A konverter, det må tiden og lytningen give svar på.

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 14:45

Nicoleif - bare fjern det ekstra mellemrum som har sneget sig med til sidst i url'en (du kan se det med det blotte øje, sku' jeg mene).

Zaxo - det spor må jeg se nærmere på - min tid det seneste år har handlet om streaming!

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 14:53

Zaxo, helt banalt: Sætter man phonokabler fra den digitale lydkilde (cd, streaming-klient osv.) ind i D/A converteren (digital ind), og kabler fra D/A converteren (analog ud) ind i en af forstærkerens indgange (analog ind) - så simpelt?

Men 5000 kr. for Musical Fidelity X-Dac v er jo også en slags penge...  hvor kan man skaffe en Audio Alchemy-converter, som vist er lidt billigere? Eksisterer de kun brugt?

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 15:18

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Hvilken af de to følgende D/A konvertere kan du anbefale sammen med SB3; MF X-DAC V3 eller Audio Alchemy DDE 2.0? 

Jeg kender ikke Audio Alchemy'en, så det kan jeg ikke svare dig på.

Til top
zaxo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2007 kl. 21:08

Hej Kris

Hvis jeg forstå det jeg har læst og forklaret, så hænger det sådan sammen.

Hvis du vil bruge den indbyggede DAC i klienten, skal du bruge den analoge udgang, for det er på denne DAC'en sidder. Så her connecter du client med forstærker gennem analog signalkabel.

Client->signalkabel (analog)->forstærker

Hvis du vil omgå den indbyggede DAC i klienten, skal du bruge den optiske udgang ( toslink ) med optisk kabel til D/A Converter, for derefter at forbinde DAC med fortærker gennem den analoge udgang.

Client->optisk kabel->DAC->signalkabel (analog)->forstærker

Hvis du ikke har læst dette kan du kigge her, men det omhandler Squezeeboxen V 3 http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdev ices_squeezebox.htm



Redigeret af zaxo - 10-Maj-2007 kl. 21:12
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu